خانواده این فعال سعودی زندانی از کانادا درخواست می کنند که سوابق حقوق بشر پادشاهی در G20 را بخواند

خانواده یک فعال حقوق زنان که بیش از دو سال در عربستان سعودی زندانی است ، از دولت فدرال می خواهند که پادشاهی را به خاطر سابقه حقوق بشر خود به عنوان میزبان اجلاس G20 در ریاض ، پاسخگو باشد.

لوجین آلاهاتلول ، فارغ التحصیل دانشگاه بریتیش کلمبیا و فعال شناخته شده در سطح بین المللی ، از ماه مه سال 2018 بازداشت شده است ، زمانی که به همراه 9 فعال حقوق زنان دیگر دستگیر شد. اعتقاد بر این است که وی در حال اعتصاب غذا است.

عربستان سعودی در حال حاضر میزبان یک نسخه مجازی از اجلاس دو روزه گروه 20 در روزهای شنبه و یکشنبه است ، جایی که رهبران بزرگترین اقتصادهای جهان انتظار می رود توزیع عادلانه واکسن COVID-19 و کمک های مالی به کشورهای آسیب دیده را بررسی کنند.

ولید آلاهاتلول ، برادر آلاهاتلول ، از تورنتو صحبت كرد و اظهار امیدواری كرد كه كانادا از این اجلاس – كه به عنوان فرصتی برای عربستان سعودی برای کسب مشروعیت در صحنه جهانی دیده می شود – استفاده كند تا موارد نقض حقوق بشر پادشاهی را از جمله بازداشت فعالان حقوق زنان بخواند. و قتل روزنامه نگار جمال خاشوگی.

وی گفت: “من نگرانی دولت فدرال را از این نظر درک می کنم که با توجه به روابط عربستان و کانادا ، وضعیت بسیار حساسی است.”

“اما در واقع کانادا هیچ موضوعی برای حمایت از حقوق بشر ندارد [at] G20 “.

الاهاتلول گفت که آخرین بار خانواده اش از خواهرش سه هفته پیش خبر شنیدند و وی گفت که وی قصد دارد یک اعتصاب غذا دیگر آغاز کند.

وی گفت: “از آن زمان ما هیچ چیزی از او نشنیده ایم. ما از آنچه در آنجا می گذرد آگاهی نداریم. آنها به ما اجازه ارتباط با وی را ندادند و همچنین اجازه ندادند كه با ما تماس بگیرد.”

آلاهتول قبلاً به خانواده اش گفته بود كه در سلول انفرادی بوده و در حین بازداشت دچار برق گرفتگی ، شلاق و حمله جنسی شده است.

الاهاتلول که پیش از بازداشت دارای مشخصات بین المللی بود ، ابتدا به تلاش برای ایجاد بی ثباتی در پادشاهی متهم شد. از آن زمان ، این اتهامات به برقراری ارتباط با روزنامه نگاران خارجی و تلاش برای درخواست کار در سازمان ملل تغییر یافته است. بیماری همه گیر COVID-19 دادرسی وی را به طور نامعلوم به تعویق انداخته و ارتباطات معمول وی با خانواده را مختل کرده است.

با جلب توجه بین المللی به عربستان سعودی ، اجلاس جی 20 مبارزات مداوم خود را برای آزادی وی تجدید کرده است. سازمان عفو ​​بین الملل با انتشار آگهی تمام صفحه موضوع را در فایننشال تایمز مطرح کرد و عکس الاهاتلول توسط دیده بان حقوق بشر به لوور منتقل شد. وی از زمان بازداشت چندین جایزه حقوق بشر دریافت کرده و نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شده است.

اما علی رغم مبارزات انتخاباتی ، در مورد پرونده وی تحرک و اخیراً آشفتگی ایجاد شده است.

پیش از این در ماه نوامبر ، خالد بن بندر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود ، سفیر عربستان سعودی در انگلستان ، به روزنامه گاردین گفته بود كه این پادشاهی در نظر دارد كه به دلیل فشارهای فزاینده ای كه نسبت به سوابق حقوق بشری خود پیش از G20 وجود دارد ، برای او رحمت را در نظر بگیرد – فقط برای اینکه سفارت چند روز بعد آن گزارش را تکذیب کند.

ولید الاهت الله گفت: “من تردید داشتم زیرا ما قبلاً چنین چیزی را تجربه کرده بودیم.” اما وی اظهار امیدواری كرد كه دولت آمریكا در زمان جو بایدن رئیس جمهور منتخب بتواند پرونده خواهرش را تغییر دهد. بایدن پیش از این متعهد شده بود كه عربستان سعودی را به دلیل نقض حقوق بشر “پاریا” معرفی كند.

الاهت الله گفت: “من واقعاً امیدوارم كه رئیس جمهور منتخب بتواند به قول خود عمل كند زیرا اوضاع در عربستان سعودی از نظر حقوق بشر واقعاً رو به وخامت است.”

CBC برای اظهارنظر در مورد امور جهانی و سفارت عربستان سعودی تماس گرفته است.