خانواده این فعال سعودی زندانی از کانادا درخواست می کنند که سوابق حقوق بشر پادشاهی در G20 را بخواند

خانواده یک فعال حقوق زنان که بیش از دو سال در عربستان سعودی زندانی است ، از دولت فدرال می خواهند تا پادشاهی را به خاطر سابقه حقوق بشر خود به عنوان میزبان اجلاس G20 در ریاض مورد بازخواست قرار دهد.

لوجین آلاهاتلول ، 31 ساله ، فارغ التحصیل دانشگاه بریتیش کلمبیا و فعال شناخته شده بین المللی متولد عربستان سعودی ، از ماه مه سال 2018 بازداشت شده است ، زمانی که به همراه 9 فعال حقوق زن دیگر دستگیر شد. اعتقاد بر این است که وی در حال اعتصاب غذا است. قبل از دستگیری در سال 2018 ، وی در سال 2014 به مدت 70 روز بازداشت شد تا آزاد شود.

عربستان سعودی میزبان یک نسخه مجازی از نشست G20 در روزهای شنبه و یکشنبه است ، جایی که رهبران بزرگترین اقتصادهای جهان انتظار می رود توزیع عادلانه واکسن COVID-19 و کمک های مالی به کشورهای آسیب دیده جهان را بررسی کنند.

ولید آلاهاتلول ، برادر آلاهاتلول ، از تورنتو صحبت كرد و اظهار امیدواری كرد كه كانادا از اجلاس – كه به عنوان فرصتی برای عربستان سعودی برای کسب مشروعیت در صحنه جهانی دیده می شود – استفاده كند تا نقض حقوق بشر پادشاهی از جمله بازداشت حقوق زنان را بخواند. فعالین و قتل روزنامه نگار جمال خاشوگی.

وی گفت: “من نگرانی دولت فدرال را از این نظر درک می کنم که با توجه به روابط عربستان و کانادا ، این یک وضعیت بسیار حساس است.”

“اما در واقع کانادا هیچ موضوعی برای حمایت از حقوق بشر ندارد [at] G20 “.

ولید گفت که آخرین بار خانواده اش از خواهرش سه هفته پیش با او تماس گرفته اند و وی گفت که وی قصد دارد اعتصاب غذا دیگری را آغاز کند.

وی گفت: “از آن زمان ما چیزی از او نشنیده ایم. ما از آنچه در آنجا می گذرد آگاهی نداریم. آنها به ما اجازه تماس با وی را ندادند و همچنین اجازه ندادند كه با ما تماس بگیرد.”

الاهاتلول – که تابعیت کانادا یا اقامت دائم ندارد اما به مدت 5 سال به عنوان دانشجو در کانادا زندگی می کرد – پیش از این به خانواده خود گفته بود که در سلول انفرادی محبوس بوده و در حین بازداشت دچار برق گرفتگی ، شلاق و حمله جنسی شده است.

الاهاتلول که پیش از بازداشت دارای مشخصات بین المللی بود ، ابتدا به تلاش برای ایجاد بی ثباتی در پادشاهی سعودی متهم شد. از آن زمان ، این اتهامات به برقراری ارتباط با روزنامه نگاران خارجی و تلاش برای درخواست کار در سازمان ملل تغییر یافته است.

بیماری همه گیر COVID-19 دادرسی وی را به طور نامعلوم به تعویق انداخته و ارتباطات معمول وی با خانواده را مختل کرده است.

با جلب توجه بین المللی به عربستان سعودی ، اجلاس G20 مبارزات مداوم خود را برای آزادی وی تجدید کرده است. عفو بین الملل این موضوع را در یک صفحه کامل در فایننشال تایمز مطرح کرد و عکس الاهاتلول توسط دیده بان حقوق بشر به موزه لوور پاریس منتقل شد.

وی از زمان بازداشت چندین جایزه حقوق بشر دریافت کرده و نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شده است.

اما علیرغم مبارزات انتخاباتی ، در مورد پرونده وی تحرک کمی صورت گرفته و اخیراً نیز برخی از سردرگمی ها بوده است.

در اوایل این ماه ، خالد بن بندر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود ، سفیر عربستان سعودی در انگلستان ، به روزنامه گاردین گفت که این پادشاهی در نظر دارد که به دلیل فشارهای فزاینده ای که نسبت به سوابق حقوق بشری خود پیش از G20 وجود دارد ، برای او عفو کند – فقط برای اینکه سفارت چند روز بعد آن گزارش را تکذیب کند.

ولید الاهت الله گفت: “من تردید داشتم زیرا ما قبلاً چنین چیزی را تجربه کرده بودیم.” اما وی اظهار امیدواری كرد كه دولت آمریكا در زمان جو بایدن رئیس جمهور منتخب بتواند پرونده خواهرش را تغییر دهد. بایدن پیش از این متعهد شده بود كه عربستان سعودی را به دلیل نقض حقوق بشر خود “یك پاریا” كند.

برادر الاهت الله گفت: “من واقعاً امیدوارم كه رئیس جمهور منتخب بتواند به قول خود عمل كند زیرا اوضاع سعودی از نظر حقوق بشر واقعاً رو به زوال است.”

سی بی سی نیوز برای اظهار نظر با امور جهانی کانادا و سفارت عربستان تماس گرفته است.