والدین کبک ادعا می کنند که برای جلوگیری از تأثیرپذیری از کودکان توسط حجاب ، منع نماد مذهبی است

چند والد روز دوشنبه از قاضی دادگاه عالی کبک درخواست کردند تا ممنوعیت نمادهای مذهبی این استان را تأیید کند تا فرزندانشان از قرار گرفتن در معرض حجاب محافظت کنند ، که به اعتقاد آنها پیام جنسیتی “خطرناک” است.

والدین ، ​​همه مهاجرانی از کشورهای دارای اکثریت مسلمان ، اولین شاهدانی هستند که توسط مدافعان قانون لائیسیته در یک دادگاه احضار شده توسط مخالفان قانون که خلاف قانون اساسی بودن آن را خوانده اند ، فراخوانده شده اند.

از جمله بحث برانگیزترین مقررات این قانون ، منع استفاده از نمادهای مذهبی در محل کار توسط معلمان عمومی است.

هنگامی که دادگاه هفته گذشته آغاز شد ، چندین معلم باحجاب شهادت دادند که این قانون زندگی شخصی و شغلی آنها را پشت سر گذاشته است. آنها همچنین تأکید کردند که از حجاب استفاده می کنند و به دنبال انتقال عقاید مذهبی خود به دانشجویان نیستند.

روز دوشنبه ، شاهدان شهادت در حمایت از قانون (معروف به لایحه 21) گفتند که آنها معتقدند که حجاب همیشه ارزشهای جنسیتی را نشان می دهد ، صرف نظر از اینکه کسی تصمیم به پوشیدن آن گرفته است.

“برای من حجاب نماد حقارت است حتی اگر آنها باشد [the Muslim teachers] می گویند آنها احساس فرومایگی یا برتری یا مساوی بودن با مردان ندارند. این نمادی از فرومایگی است و من بر آن نکته اصرار دارم. “فرودجا مهند ، که در سال 2011 از الجزایر به کبک مهاجرت کرد ، گفت.

انصاف حیدر طولی نکشید که شوهرش ، رائف بداوی ، در سال 2012 دستگیر شد. حیدر روز دوشنبه گفت وقتی زنان کبک را با لباس مذهبی مسلمانان می بیند ، “شوکه شده” است. (کریستین لوتز / آسوشیتدپرس)

مهند گفت که او نگران است که دخترش تحت تأثیر معلمی قرار بگیرد که در مدرسه خود باحجاب است و تصمیم می گیرد که این عمل را انجام دهد.

مهند گفت: “معلمان باید بی طرف باشند زیرا کودکان تأثیر پذیر هستند.”

انصاف حیدر ، همسر وی ، رائف بدوی ، وبلاگ نویس زندانی سعودی ، گفت که وقتی زنان کبکی را با لباس مذهبی مسلمان به دلیل نحوه رفتار آنها در عربستان سعودی می بیند ، “شوکه” می شود.

هادار که مدتی نگذشت از دستگیری شوهرش در سال 2012 از عربستان سعودی فرار کرد ، گفت: “حجاب چهره خوبی برای کبک نیست.”

جعفر بوچیلاون ، مهاجر الجزایری و پدر دو فرزند ، به دادگاه گفت كه او حجاب را خدشه دار كردن “عزت مردانه” خود می داند زیرا این امر فرض می كند مردان تهدیدهای جنسی برای زنان هستند.

وی گفت ، معلمی که حجاب دارد ، برای کودکان “پیام های ظریف” می فرستد. وی حجاب را “نمادی از تبلیغ مجدد اسلام گرایان” خواند و افزود: “به دلیل آن مضر است.”

لایحه 21 از حقوق والدین حمایت می کند ، وکلا استدلال می کنند

والدین توسط دو گروه طرفدار دنیوی فراخوانده شدند – Mouvement laïque québécois و Pour les droits des femmes du Québec – که دارای پرونده مداخله کننده در پرونده هستند.

به عنوان بخشی از دفاع از قانون ، وکلای Mouvement laïque québécois استدلال می کنند که لایحه 21 به جای سلب حقوق اقلیت ها ، از حقوق والدین برای تحصیل فرزندانشان حمایت می کند.

گیوم روسو ، وکیل دادگستری ، در مصاحبه اخیر خود گفت: “این شرط لازم برای آزادی وجدان است.”

مربی کودکستان ، هانیفا اسکات ، در حین کلاس در مونترال ، پنجشنبه ، 4 آوریل 2019 ، یک درس می دهد. (گراهام هیوز / مطبوعات کانادایی)

در اوایل روز دوشنبه ، یک انسان شناس متخصص در ادیان برای شاکیان در مورد اینکه آیا نمادهایی مانند حجاب ، در واقع ، آگهی مجدد تبلیغ می کنند ، شهادت داد.

سولانژ لوفور ، استاد دانشگاه مونترئال ، گفت كه نمادهای آیین های اصلی با هدف تغییر مذهب غیر مrsمن به طور معمول پوشیده نمی شوند.

وی توضیح داد كه ادیانی كه بیشترین ارتباط را با آئین گرایی دارند ، مانند مسیحیت انجیلی ، در حقیقت از پوشیدن نمادها دوری می كنند.

لوفور در طی یک بازجویی طولانی مدت همچنین گفت که نمادهای مذهبی همیشه به دلیل اعتقاد مذهبی فرسوده نیستند ، و خاطرنشان کرد که فرهنگ پاپ مانند مادونا صلیب را برای مصارف کاملاً غیر مذهبی اختصاص داده است.

دادگستری مارک آندره بلانچارد از لوفور پرسید که آیا حلقه ازدواج یک نماد مذهبی است؟ وی گفت این بستگی به زمینه دارد ، زیرا با هم در مراسم مذهبی و هم در مراسم مدنی رد و بدل می شوند.

او گفت: “گاهی اوقات است ، گاهی هم نیست.”