آخرین پرواز نجات کانادا از سودان امروز در حالی برنامه ریزی شده است که درگیری وارد هفته سوم می شود

آنیتا آناند، وزیر دفاع کانادا گفت، کانادایی‌هایی که در سودان گیر افتاده‌اند، روز شنبه با حداقل یک پرواز تخلیه فرصت دیگری برای خروج خواهند داشت، زیرا درگیری‌ها در سراسر کشور ادامه دارد.

آناند روز شنبه گفت: “وضعیت روی زمین همچنان بی ثبات، متزلزل و غیرقابل پیش بینی است.” او گفت: “دریچه فرصت در فرودگاه بسته می شود” و دولت کانادا به دنبال گزینه های دیگری برای حمل و نقل دریایی و زمینی است.

او بار دیگر تاکید کرد که ارتش کانادا “تا زمانی که شرایط اجازه دهد” به پروازهای تخلیه ادامه خواهد داد.

دو پرواز امدادی کانادایی اواخر روز جمعه پس از لغو دو پرواز هوایی قبلی برای بیرون کشیدن افراد از منطقه جنگی، به سلامت از پایگاه هوایی وادی سیدنا در شمال خارطوم پایتخت خارج شدند. آناند گفت که پروازهای موفقیت آمیز 221 مسافر شامل 68 کانادایی و شش مقیم دائمی کانادا را حمل کردند.

دو پرواز روز پنجشنبه 117 نفر از جمله 42 کانادایی را از سودان منتقل کردند. او گفت که در مجموع، 375 کانادایی از روز جمعه “با ادامه بدتر شدن وضعیت امنیتی در سودان” کشور را ترک کرده اند.

تماشا | هرج و مرج در سودان مانع تخلیه کانادایی ها می شود:

هرج و مرج در سودان مانع تخلیه کانادایی ها می شود

نشانه‌های آتش‌بس در سودان نادر است زیرا دو جناح متخاصم به درگیری بازگشته‌اند که به طور موقت تلاش‌های نجات کانادایی‌هایی را که هنوز در این کشور گرفتار شده‌اند، از مسیر خارج کرده است.

با وجود آخرین آتش بس میان جناح های متخاصم در سودان که روز شنبه به عنوان بخشی از جنگ قدرت بین ارتش این کشور و یک گروه شبه نظامی به نام نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) شکسته شد، دولت های خارجی عجله دارند تا دیپلمات ها و سایر شهروندان خود را به محل امن منتقل کنند.

صدای حملات هوایی، تسلیحات ضدهوایی و توپخانه در اوایل روز شنبه در خارطوم شنیده شد و دود تاریکی بر بخش‌هایی از شهر بلند شد، در حالی که درگیری در سودان وارد هفته سوم شد.

درگیری ها با وجود اعلام تمدید 72 ساعته آتش بس در روز جمعه، زمانی که حملات هوایی، تانک ها و توپخانه خارطوم و شهرهای مجاور بحری و امدورمان را لرزاند، ادامه یافت.

RSF روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک هواپیمای جنگی ارتش را در Omdurman، در آن سوی رود نیل از خارطوم سرنگون کرده است و ارتش را به نقض آتش‌بس با حمله به آنجا متهم کرده است. ارتش بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

رسانه های اجتماعی در حال پر کردن شکاف ها

در میان سردرگمی، برخی به رسانه های اجتماعی روی آورده اند تا به دیگران برای فرار از سودان کمک کنند.

سارا النائم، اهل میلتون، یکی از چندین کانادایی سودانی است که یک گروه واتس‌اپ را راه‌اندازی می‌کند که اطلاعات را در زمان واقعی به کانادایی‌های سودان منتقل می‌کند.

او به سی‌بی‌سی نیوز گفت که پس از درخواست کمک برای بیرون کردن خانواده‌اش از سودان، به این تلاش پیوست. او به گروه معرفی شد و گفت که برای کمک به پر کردن شکاف اطلاعاتی در این گروه باقی مانده است.

تماشا | تجمع مردم سودان در واتس اپ:

مهاجران سودانی در واتس اپ برای کمک به کسانی که هنوز در کشور هستند تجمع می کنند

سارا النایم، یک پزشک خانواده کانادایی سودانی در میلتون، در مورد شبکه های حمایتی که اعضای دیاسپورای جهانی برای کمک به افرادی که هنوز در سودان هستند برای فرار از خشونت مداوم استفاده کرده اند، صحبت می کند.

النائیم می‌گوید: «از اینکه چقدر دولت‌های بین‌المللی و سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی برای کمک به مردم در زمین مشارکت دارند، تعجب می‌کنم که بر دوش … دیاسپورا افتاده است. این گروه منجر به افزایش تلاش‌های موسسات مذکور خواهد شد.

او می گوید که این گروه اطلاعاتی را در مورد مسیرهای امن برای سفر و برنامه پرواز ارسال می کند. الزامات مورد نیاز برای ورود به کشورهای مختلف را شرح می دهد و افرادی که نیاز به سواری دارند را با کسانی که می توانند آنها را ارائه دهند، مرتبط می کند.

النائم با اشاره به مشکلات مخابراتی در سودان که می‌تواند منجر به سکوت رادیویی از سوی تخلیه‌شدگانی شود که برای روزها از گروه استفاده می‌کنند، می‌گوید: «بسیار چالش‌برانگیز بود. “شما فقط به امنیت آنها امیدوار هستید. لحظات تاریکی که در آن هیچ خبری یا به روز رسانی دریافت نمی کنید می تواند بسیار ترسناک باشد.”

تخلیه دریایی به بندر عربستان

شبکه تلویزیونی دولتی عربستان سعودی اعلام کرد که یک کشتی مسافربری با 1982 سرنشین از 17 کشور روز شنبه به بندر جده خواهد رسید و به 5000 نفر دیگر که قبلاً وارد شده بودند اضافه می شود.

بریتانیا اعلام کرد که تخلیه این کشور روز شنبه به پایان می رسد زیرا تقاضا برای مکان هایی در هواپیماها کاهش یافته است.

یک زن و شوهر دو کودک کوچک را در حالی که روی آسفالت فرودگاه راه می روند حمل می کنند.
مردم فراری از درگیری در سودان پس از یک پرواز تخلیه در روز شنبه توسط مقامات اماراتی در فرودگاه ابوظبی مورد استقبال قرار گرفتند. (کریم صاحب/ خبرگزاری فرانسه/ گتی ایماژ)

ایالات متحده گفت که صدها آمریکایی سودان را از طریق زمین، دریا یا هوا ترک کرده اند. به گزارش نیویورک تایمز، کاروان اتوبوسی حامل 300 آمریکایی اواخر روز جمعه خارطوم را در سفری 850 کیلومتری به سمت دریای سرخ در اولین اقدام سازماندهی شده توسط ایالات متحده برای تخلیه شهروندان ترک کردند.

230 شهروند هندی روز شنبه به سلامت از کشور به دهلی نو منتقل شدند.

وزارت امور خارجه ایران روز شنبه اعلام کرد 65 شهروند ایرانی از بندر سودان از طریق جده به ایران رفته اند.

در جنگ قدرتی که در 15 آوریل به خشونت کشیده شد، صدها نفر کشته و ده ها هزار نفر برای جان خود گریختند و گذار بین المللی به سمت انتخابات دموکراتیک را از مسیر خود خارج کرد.

این جنگ همچنین درگیری دو دهه ای را در منطقه دارفور غربی که در این هفته تعداد زیادی کشته شده اند، دوباره بیدار کرده است.

راوینا شمداسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفت که در دارفور، حداقل 96 نفر از روز دوشنبه در خشونت های بین جوامعی که به دلیل درگیری ارتش و RSF دوباره شعله ور شده جان خود را از دست داده اند.

ساکنان تحت فشار جنگ شهری

ارتش جت ها یا پهپادها را بر روی نیروهای RSF در محله های سرتاسر پایتخت مستقر کرده است. بسیاری از ساکنان در اثر جنگ شهری با مواد غذایی، سوخت، آب و برق کمی درگیر هستند.

وزارت بهداشت اعلام کرد که حداقل 528 نفر کشته و 4599 نفر زخمی شده اند. سازمان ملل تعداد کشته شدگان مشابهی را گزارش کرده است، اما معتقد است تلفات واقعی بسیار بیشتر است.

خشونت همچنین ده‌ها هزار پناهنده را به مرزهای سودان فرستاده و تهدیدی برای ایجاد بی‌ثباتی در سراسر آفریقا بین ساحل و دریای سرخ است.

تماشا | تشریح چگونگی دامن زدن نیروهای خارجی به مناقشه سودان:

شکستن درگیری سودان و اینکه چه کسی به این جنگ دامن می زند

پایتخت سودان در حالی که دو جناح رقیب برای کنترل می جنگند، به یک منطقه جنگی تبدیل شده است، اما کشورهای دیگر نیز در این زمینه نقش دارند. خالد مدانی، دانشیار مک گیل و سامانتا نات، رئیس وار چایلد کانادا، چگونگی کمک نیروهای خارجی به جنگ را توضیح می دهند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، تنها در هفته اول جنگ بیش از 75000 نفر در داخل سودان آواره شدند. تنها 16 درصد از بیمارستان ها در پایتخت به طور عادی کار می کنند.

قرار است آتش‌بس مجدد با میانجیگری قدرت‌های خارجی تا نیمه‌شب یکشنبه ادامه داشته باشد.

RSF ارتش را به نقض آن با حملات هوایی به پایگاه های خود در Omdurman، شهر خواهر خارطوم در محل تلاقی رودخانه های آبی و سفید نیل و کوه اولیا متهم کرد.

ارتش RSF را مسئول نقض این قانون دانست.

سفیر طرف ها را برای گفتگو بازتر می بیند

نماینده ویژه سازمان ملل در سودان، ولکر پرتس، به رویترز گفت که اخیراً تغییری را در نگرش دو طرف احساس کرده است و آنها برای مذاکره بازتر هستند و می‌گویند که «نوعی از گفتگوها» را می‌پذیرند.

پرتس گفت که طرفین نمایندگانی را برای گفتگو معرفی کرده‌اند و پیشنهاد کرده‌اند که می‌توانند در جده، عربستان سعودی یا جوبا در سودان جنوبی برگزار شوند، اگرچه او گفت که این سوال عملی وجود دارد که آیا آنها می‌توانند به آنجا برسند تا “در واقع با هم بنشینند”.

پرتس گفت که وظیفه فوری ایجاد یک مکانیسم نظارتی برای آتش بس است.

وی گفت: هر دو پذیرفته اند که این جنگ نمی تواند ادامه یابد.