آلبرتا خواهان اصلاحات برابری است زیرا اتاوا قصد دارد تا سال 2029 فرمول را قفل کند

دولت حزب محافظه‌کار متحد آلبرتا روز جمعه با انتشار مقاله‌ای خواستار یک سری اصلاحات در فرمول برابری شد و استدلال کرد که این برنامه در شکل فعلی‌اش به استان‌های ثروتمند آسیب می‌زند و رشد استان‌های دریافت‌کننده را از بین می‌برد.

یکسان سازی یک برنامه فدرال است که پرداخت ها را از استان های ثروتمندتر به استان های کم درآمد منتقل می کند تا از خدمات قابل مقایسه در سراسر کشور اطمینان حاصل شود. این بودجه توسط مالیات های فدرال پرداخت شده توسط همه کانادایی ها تامین می شود.

در اوایل این هفته، دولت لیبرال فدرال برنامه های خود را برای قفل کردن فرمول یکسان سازی برای پرداخت به استان ها تا سال 2029 در یک طرح بودجه همه جانبه نشان داد.

از جمله توصیه‌های مقاله آلبرتا، توصیه‌ای است مبنی بر اینکه کانادا نحوه اندازه‌گیری نحوه افزایش درآمد استان‌ها را تغییر دهد. این همان چیزی است که ترور تومب، استاد اقتصاد در دانشگاه کلگری، از آن به عنوان “توصیه اصلی” مقاله یاد می کند.

این امر مستلزم حرکت از فرمول فعلی، مبتنی بر «ظرفیت مالی» یک استان به فرمول مبتنی بر معیار قدرت اقتصادی زیربنایی یک استان است.

تامب گفت: «این چیزی است که من فکر می‌کنم شایستگی آن در گفتگو را دارد و می‌تواند به طور بالقوه فرمول را از چندین راه مهم بهبود بخشد.

مردی به دوربین نگاه می کند.
ترور تومب، استاد اقتصاد در دانشگاه کلگری، در یک عکس فایل تصویری. (کالین هال/سی بی سی)

تامب گفت، با این حال، این رویکرد با معاوضه هایی نیز همراه خواهد بود. به عنوان مثال، توانایی بریتیش کلمبیا برای افزایش درآمد بیشتر از آن چیزی است که اقتصاد آن نشان می‌دهد، زیرا دارای یک پایه مالیاتی غیرعادی قوی است که در حال حاضر در فرمول اندازه‌گیری می‌شود.

او گفت: “بنابراین معاوضه هایی وجود دارد. یک کلان ساده تر است، اما توانایی واقعی یک استان را برای افزایش درآمد اندازه گیری نمی کند.” بنابراین افراد منطقی می توانند در مورد این پیشنهاد اختلاف نظر داشته باشند، اما مطمئنا پیشنهاد جالبی است.

تامب گفت که دولت آلبرتا علاوه بر افزودن فرمول کلان به یکسان سازی، به دنبال کاهش چشمگیر مقیاس خود برنامه است. او گفت که این برای هر دولت فدرال، صرف نظر از حزب، شروع کننده نخواهد بود.

دولت فدرال به سال 2029 چشم دوخته است

در اعلام موضع دولت در روز جمعه، نخست‌وزیر آلبرتا، دانیل اسمیت، کنفرانس مطبوعاتی برگزار نکرد، در عوض ویدئویی را منتشر کرد و برابری را “قطار سنگین” ناعادلانه خواند.

او گفت: «وقت آن است که به آن پایان دهیم.

برنامه های فعلی اتاوا برای قفل کردن فرمول فعلی تا سال 2029 به مجموعه ای از رویدادها در سال 2018 بازمی گردد، زمانی که به طور مشابه لایحه اجرای بودجه 584 صفحه ای را برای تمدید فرمول تا سال 2024 تصویب کرد.

این موضوع انتقاد مقامات استانی در آلبرتا و ساسکاچوان را برانگیخت و آنها گفتند که آنها غافلگیر شده اند.

در آن زمان، جو سیسی، وزیر دارایی آلبرتا برای NDP که در آن زمان حکومت می کرد، به خبرنگاران گفت که ماه هاست نگرانی های خود را در مورد این برنامه با دولت فدرال در میان گذاشته است.

سیسی در آن زمان گفت: «صادقانه بگویم، من فکر می‌کنم که فدرال‌رزروها آنقدر که می‌توانند برای استان‌هایی مانند این که سهم بزرگی در ثروت این کشور دارند، انجام نمی‌دهند.

اسکات مو، نخست‌وزیر ساسکاچوان نیز اظهار داشت که از این اقدام غافلگیر شده است و جیسون کنی، رهبر وقت مخالفان آلبرتا آن را “سیلی به صورت” نامید. مو برای سال‌ها پیشنهاد کرده است که فرمول یکسان سازی به سرانه تغییر یابد.

وزیر دارایی ساسکاچوان که توسط روزنامه کانادایی برای اظهار نظر در مورد آخرین طرح تماس گرفته شد، گفت که این استان در اوایل سال جاری نگرانی‌هایی را در مورد برابری با وزرای دارایی فدرال، استانی و منطقه‌ای مطرح کرده است و افزود: «ناامیدکننده» است که دولت فدرال با تغییرات بدون پیش‌رفته است. مشاوره بیشتر

مردی با شیشه و کراوات آبی با شخصی در آن سوی قاب عکس صحبت می کند.
اسکات مو، نخست‌وزیر ساسکاچوان، خواستار پرداخت یکسان سازی بر مبنای سرانه شده است. (هیوود یو/کانادین پرس)

بحث بر سر برابری اغلب حول و حوش زمان انتخابات مطرح می شود و یکی از محورهای اصلی تلاش کنی برای حصول یک “معامله عادلانه” برای آلبرتا در زمان نخست وزیری اش بوده است.

دولت او تا آنجا پیش رفت که در انتخابات مدنی آلبرتا در سال 2021 یک همه پرسی در مورد پرداخت های برابر برگزار کرد. اگر چه استان هیچ قدرتی برای تغییر یکجانبه برنامه ندارد، کنی گفت که معتقد است چنین همه پرسی دولت فدرال را مجبور می کند با حسن نیت مذاکره کند.

در آن همه پرسی، 62 درصد از رای دهندگان از حذف بند قانون اساسی که کانادا را متعهد به برابری می کند، حمایت کردند. چند ماه بعد، پاسخ ها به گزارش نظرسنجی ملی کنفدراسیون برای فردا حاکی از آن بود که 57 درصد از آلبرتایی ها از برابری حمایت می کنند.

درخواست برای اظهار نظر به دفتر وزیر دارایی فدرال کریستیا فریلند تا زمان انتشار برگردانده نشد، زیرا دفتر او به دلیل اعتصاب کارکنان دولتی فدرال به کاهش ظرفیت اشاره کرد.