اتاوا قصد دارد فرمول تساوی را تا سال 2029 در حرکت بودجه همه جانبه قفل کند

دولت فدرال قصد دارد فرمول یکسان سازی پرداخت ها به استان ها را تا سال 2029 قفل کند – بخشی از یک طرح جامع در پارلمان که به دنبال اجرای اقدامات بودجه است.

برخی از سیاستمداران استانی در سال 2018 از لیبرال ها انتقاد کردند، زیرا آنها از لایحه اجرای بودجه برای مدفون کردن برنامه های تمدید فرمول فعلی تا سال 2024 استفاده کردند.

آخرین وعده تمدید پنج ساله دیگر، نزدیک به 200 صفحه در طرحی به اضافه 400 صفحه “راه ها و وسایل” ارائه می شود که این هفته در مجلس عوام ارائه شد.

دولت بر اساس توانایی آنها در افزایش درآمد، پرداخت‌های همسان سازی سالانه را به استان‌ها انجام می‌دهد، به این معنی که این کمک‌ها لزوماً در کل نابرابر هستند – بر خلاف پرداخت‌هایی مانند پرداخت‌های بهداشتی که بر اساس سرانه پرداخت می‌شود.

اسکات مو، نخست‌وزیر ساسکاچوان، تغییر فرمول برابری را به سرانه پیشنهاد کرده است، اما این ایده از زمانی که برای اولین بار در سال 2018 آن را پیشنهاد کرد، در سطح فدرال چندان مورد توجه قرار نگرفت.

مردی با شیشه و کراوات آبی با شخصی در آن سوی قاب عکس صحبت می کند.
اسکات مو، نخست‌وزیر ساسکاچوان، خواستار پرداخت یکسان سازی بر مبنای سرانه شده است. (هیوود یو/کانادین پرس)

در بیانیه ای، دونا هارپاور، وزیر دارایی ساسکاچوان، گفت که این استان در جلسه ای بین وزرای دارایی فدرال، استانی و منطقه ای در اوایل سال جاری، نگرانی هایی را در مورد برابری ایجاد کرده است.

در بیانیه آمده است: «تعدادی از استان‌ها مایل به مشورت بیشتر بودند و ناامیدکننده است که دولت فدرال بدون مشورت بیشتر با این تغییرات پیش می‌رود».

هارپائر گفت که استان تعدادی بهبود در نحوه محاسبه پرداخت های همسان سازی پیشنهاد کرد، اما هیچ یک از پیشنهادات مورد توجه قرار نگرفت.

کبک در سال مالی 2023-2024 14 میلیارد دلار به عنوان پرداخت برابری دریافت کرد و پس از آن منیتوبا، نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک، جزیره پرنس ادوارد و انتاریو در مبالغ دریافتی از پرداخت های برابری در 2023-2024 قرار گرفتند.

دولت آلبرتا در حال حاضر در حال تولید یک سند سیاستی در مورد برابری پس از همه پرسی سال 2021 است که در آن تقریباً 62 درصد از رای دهندگان در استان موافقت کردند که کانادا باید برابری را از قانون اساسی حذف کند.

ترور تومب، استاد اقتصاد در دانشگاه کلگری، گفت که برنامه برابری نقطه کانونی برای نگرانی های مردم در آلبرتا است.

او گفت: “بسیاری در آلبرتا، از جمله دولت، به برابری به عنوان نمادی از چالش های دیگر در فدراسیون فکر می کنند.”

منصفانه است که بگوییم نخست‌وزیر کنونی مسائلی مانند خطوط لوله و سیاست انرژی را با یکسان سازی یکسان می‌داند.

زنی در مقابل پس زمینه سبز تصویر شده است.
دانیل اسمیت، نخست‌وزیر آلبرتا، گفته است که تساوی میلیاردها دلار «به سیاه‌چاله بوروکراسی فدرال و ترتیبات خرید رأی» در سایر استان‌ها وارد می‌کند. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادا)

دانیل اسمیت، نخست‌وزیر آلبرتا، در یک سخنرانی در ماه نوامبر در این استان، به مردم آلبرتا گفت که دولت فدرال میلیاردها دلار مالیات را «به سیاه‌چاله بوروکراسی فدرال و ترتیبات خرید رأی» در سایر بخش‌های کشور می‌ریزد.

او در آن زمان گفت: «این حملات فدرال مستمر بر اقتصاد و حقوق استانی ما را نمی توان ادامه داد.

تامب گفت که اصلاحات قابل توجه در برابری در حال قوی‌تر شدن است، زیرا فشارهای اقتصادی در مناطق مختلف نابرابرتر می‌شوند که بخشی از آن به دلیل پیری جمعیت است.

وی با اشاره به استان‌های اقیانوس اطلس به‌عنوان منطقه‌ای که تغییر جمعیت‌شناسی در آن چالش‌هایی ایجاد می‌کند، گفت: «در حال حاضر واقعاً هیچ ترتیبات مالی نداریم که در مورد چگونگی حمایت از مناطقی که بسیار بیشتر از سایرین در حال پیر شدن هستند، فکر کنیم.

ظرفیت مالی مناطق قدیمی‌تر ممکن است با چالش‌هایی همراه باشد، بنابراین ما باید در مورد راه‌هایی برای حمایت از آنها فکر کنیم. و برابری مکانی طبیعی برای انجام این کار است.»

مانند بسیاری دیگر از پاکت های بودجه فدرال، پرداخت های یکسان سازی به طور سنتی در دوره های پنج ساله تصمیم گیری می شود که به دهه 1940 باز می گردد. جدیدترین تغییر مهم پس از بحران مالی 2008 رخ داد، زمانی که انتاریو واجد شرایط پرداخت را آغاز کرد.

از آن زمان تاکنون، تغییرات فنی جزئی داشته است اما اصلاحات قابل توجهی انجام نشده است.

اگر فرمول فعلی تا سال 2029 باقی بماند، یکی از طولانی‌ترین دوره‌های زمانی خواهد بود که فرمول بدون تغییرات عمده طی شده است.