اسم موتور زانتیا 3000، V6 ESL Engine می باشد

صندلیهای این خودرو بسیار نرم و راحت هستند و به طور معمول از کیفیت خوبی برخوردارند. موتور xu7jp4 که بر روی پارس elx قدیمی و زانتیا 1800 و سمند سریر نصب میشد از نظر بحث واشر و ساختار بلوک موتور بسیار شبیه موتور xu7jp هست که بر روی 405 و سمند و پارس معمولی نصب میشه و این موتور صرفا به دلیل کیفیت قطعات و دقت مونتاژ بالاتر به هیچ وجه مشکل شایع واشر رو نداره . این خودرو در کنار پژو پارس ELX ا ز ایران خودرو که هر دو از پیشرانه مشترکی بهره میبردند، برای سالها به عنوان نماد لذت رانندگی و خاص بودن شناخته میشدند. فضای کابین زانتیا نیز برای قرارگیری چهار سرنشین کافی به نظر میرسد. پیشرانه ۱.۸ لیتری نیز میتواند حداکثر ۱۱۲ اسببخار قدرت تولید کند که برای پاسخگویی نیازهای خانوادگی کافی به نظر میرسد. نخستین موردی که هنگام رانندگی با زانتیا نظر شما را جلب خواهد کرد، عملکرد نرم سیستم تعلیق است. در سیستم خنک کاری میزان دما توسط یک سنسور سنجیده شده و به قسمت ECUاطلاع داده می شود سپس واحد پردازش با مقایسه این دما با مقدارهایی که در واحد حافظه خود از قبل توسط استانداردهای معرفی شده توسط طراح موجود است، فرمانی را به پایه های مناسب مدار مجتمع ارسال می کند و رله مناسب توسط فرمان واحد پردازش فعال شده و با فعال شدنش رله و مدار فن شروع به کارمی کند به این بوسیله کنترل بیشتر و بهتری را در زمان خاموش و روشن بودن فن ها خواهیم داشت.

حتی در بسیاری از موارد شاید دیده باشید که دنده ها به درستی جا نرفته و یا صدایی مشابه صدای آبمیوه گیری را از خود بروز میدهند که این مورد نیز نشان از صحیح نبودن کارایی صفحه دیسک میباشد. هیچگونه المان اسپرت یا خلاقیتی در طراحی قطعات بدنه زانتیا دیده نمیشود و همه چیز در کمال سادگی طراحی شدهاند. با این حال دو ستارهی حدودی همین خودرو بیشتر مدیون کیسهی هوا و طراحی مناسب کابین در پایین داشبورد است. علاوه بر این وزن کمتر این خودرو سبب شده است در شتاب گیری نیز عملکرد خوبی داشته باشد. با این وجود زانتیا چندان مناسب برای استفاده در شهر نیست، چرا که مصرف سوخت آن در ترافیکهای شهری به ۱۳ لیتر در صد کیلومتر نیز خواهد رسید. سایپا زانتیا در طراحی کابین هم عملکرد قابل قبولی داشت ولی در مقایسه با خودروهای امروزی، حرف چندانی برای گفتن ندارد. محل قرارگیری چراغ سقفی از نکات جالب در طراحی داخلی این خودروست.

با توجه به وزن کم زانتیا و بهرهمندی از پیشرانههای حجیم، شتابگیری این خودرو کاملاً قابل قبول ارزیابی میشود و با توجه به قیمت روز خودرو در زمان حال، همچنان زانتیا یکی از سریعترین سدانهای تنفس طبیعی بازار ایران است. پژو پارس ELX ایران خودرو نیز همواره به عنوان رقیبی ارزانقیمت برای زانتیا مطرح بود. لاستیکها در پارس سال و دوگانه سوز ۶۵/۱۸۵ R14 و در ELX تایر ۱۸۵/۶۵ R15 است یعنی رینگ ۱۵ اینچ دارد که داراس سرعت بیشتری است. •دنده برنجی در گیربکس وظیفه هم سرعت کردن دو دنده درگیر شونده را دارد. پیشرانه دولیتری زانتیا قادر است تا در بهترین حالت ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتنمتر گشتاور را به کمک یک جعبه دنده دستی ۵ سرعته راهی چرخهای جلو کند. سایپا در واپسین سالهای تولید این خودرو تصمیم گرفت تا با ارائه یک فیسلیفت و عرضه زانتیا ۲، مجدداً توجه بخشی از بازار را به خود جلب کند که در اجرای موفق این پروژه ناکام ماند.

این رقابت حتی پس از توقف تولید زانتیا نیز ادامه یافت. امکانات و آپشنهای این خودرو نیز دیگر برای مشتریان جذابیتی ندارند. البته در سالهای پایانی تولید زانتیا، سایپا تلاشی کاملا شکست خورده برای عرضه نمونه فیس لیفت داخلی این خودرو را در کارنامهاش به ثبت رساند. زانتیا های تولید سایپا با تودوزی پارچه ای به دست مشتریان رسیدند. به گزارش خبرگزاری مهر، سیتروئن زانتیا یکی از خودروهای مشهور ایران در دهه هشتاد شمسی بود که در فاصله سالهای ۱۳۸۰ الی ۱۳۸۹ توسط سایپا به تولید میرسید. این خودرو نیز با موتور EUM 2.0 تولید شدهاست که به دلیل نسبت تراکم بالاتر نسبت به محصولی مانند پارس سال، 10 اسب بخار نیز قویتر است چیزی در حدود 105 اسب بخار. این خودرو نیز با موتور EUM 2.0 تولید میشد که به دلیل نسبت تراکم بالاتر نسبت به محصولی مانند پارس سال، 10 اسب بخار نیز قوی تر است چیزی در حدود 105 اسب بخار. زانتیا در ایران با دو مدل پیشرانه ۱.۸ لیتری و ۲ لیتری به تولید رسید که موتور دوم توسط ایران خودرو در ساخت پژو پارس ELX نیز مورد استفاده قرار گرفت. تولید سیروئن زانتیا از سال 1380 آغاز شد و در سال 1389 خاتمه یافت.

در اینجا بیشتر به بررسی وب سایت موتور زانتیا.