افزایش بیت کوین در دوره COVID-19 از طلا پیشی می گیرد ، اما آیا می تواند دوام بیاورد؟

بازگشت بیت کوین به بالاترین سطح استراتوسفری خود ، متخصصان مالی برتر سر و تقویت کننده های ارز رمزنگاری شده را خراشیده و گفته اند که من به شما چنین گفتم.

اما در حالی که طرفداران اصرار دارند که این بار متفاوت است زیرا بیت کوین در دسامبر 2017 به حداکثر میزان خود می رسد – که با نرخ ارز فعلی چیزی در حدود $ 26،000 Cdn بود – بسیاری از این ترس دارند که دلالان بی تجربه دوباره انگشتانشان را بسوزانند.

این بار ، نه تنها نشانه های الکترونیکی عجیب و غریب یک اشکال صعودی دشوار است ، بلکه با افزایش بیت کوین ، طلا در ماه گذشته کاهش یافته است.

هنگامی که من برای اولین بار در مورد بیت کوین هفت سال پیش نوشتم که نشان می دهد این درست مثل طلا است ، سرمایه گذاران فلز زرد خشمگین شدند.

اشتباه تایپی رمزنگاری شده؟

با نگاهی به گذشته ، آن مقاله ، “طلا و بیت ، دو روی یک سکه، “به طرز حیرت انگیزی خوب ایستاده است. اما در بازخوانی این قطعه ، قیمت آن مانند یک اشتباه تایپی رمزنگاری به نظر می رسد:” روز پنجشنبه ، ارز الکترونیکی پس از رسیدن به بالاترین قیمت روز چهارشنبه حدود 260 دلار ، به حدود 50 دلار سقوط کرد – که 80 درصد افت دارد.

این بار ، کاهش 80 درصدی ارزش یک بیت کوین در حدود 20000 دلار خواهد بود – اگرچه این از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا شما می توانید کسری از بیت کوین بخرید. اما چرا اکنون مردم در بازار انباشته شده اند؟

به گفته هلیارد مک بث ، نویسنده و گوروی مالی مستقر در ادمونتون ، که بیش از 40 سال در تجارت اوراق بهادار فعالیت داشته است ، هجوم به سمت بیت کوین فقط بخشی از پدیده گسترده تری است که ممکن است مربوط به قفل شدن COVID-19 باشد.

مک بث که خود را یک فرد بدبین ارز رمزنگاری توصیف می کند ، گفت: “من نمی دانم مردم در خانه هستند و نمی دانند چه باید بكنند ، بنابراین آنها در بازارها گمانه زنی كرده اند.”

مک بث می گوید نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد ، درست مثل اواسط رکود بزرگ ، کسانی که در واقع پول دارند دارایی ها ، از جمله سهام و املاک و مستغلات را پیشنهاد می دهند.

مک بث گفت: “یکی از مواردی که مردم را به سمت بیت کوین جذب می کند این است که آنها به دولت اعتماد ندارند.”

اما نکته عجیب این است که علی رغم گرایش به اعتماد کم به دولت ، مردم مایلند به بنیانگذار مرموز بیت کوین اعتماد کنند ، بدون نظارت دولت ، کانادایی هایی که ممکن است فقط تصوری کلی از نحوه کار ارز رمزنگاری شده داشته باشند ، ثروت اندکی را برای افرادی که خود را ثابت کرده اند از دست داده اند خیلی قابل اعتماد نباشد.

ارزهای رمزپایه صرفاً اعدادی هستند که در رایانه وجود دارد ، اما مسلماً تفاوتی با دلار کانادایی موجود در حساب بانکی شما یا تعداد بدهی های شما ندارد.

اما در حالی که ارزش لونی ها تقریباً توسط بانک کانادا ثابت مانده است – و در حالی که حساب های پس انداز و وام های رهنی شما با پشتیبانی بانک شما و نهادهای نظارتی آن پشتیبانی می شود – ارزهای رمزپایه هیچ کدام از این دو مورد را ندارند.

پشتیبانی شده توسط ریاضی

در عوض ، ارزهای مجازی توسط ریاضیات رمزگذاری ، مانند رمزهای عبور غول پیکر ، محافظت می شوند که نام شخصی را که مالک آنها است پنهان می کنند اما اعتبار هر رمز را تأیید می کنند. مقدار در بازار تعیین می شود. برخلاف طلا ، حمل و نقل ارزهای رمزپایه آسان است و به ویژه در مکان هایی که ارزهای داخلی بی ثبات هستند و یا تجارت سختی دارند ، بسیار مفید است.

در حالی که ممکن است افراد سهام یا املاک و مستغلات را نیز پیشنهاد دهند ، اکثر کالاهای مالی راهی ارزشمند برای تعیین ارزش خود دارند – آنها را به درآمد فعلی یا آینده خود مانند سود سهام یا اجاره مربوط می کند و آنها را با نرخ های بهره بازار مقایسه می کند.

اما برای بیت کوین ، که نسبتاً از روشهای مشخص ارزیابی جدا شده است ، حدس و گمان می تواند وحشیانه عمل کند. این می تواند در روند صعودی عالی باشد. بیت کوین که اکنون چیزی تولید نمی کند و بعید است در آینده نیز تولید کند ، بیش از 150 درصد افزایش دارند امسال.

برخی علی رغم نوسانات وحشی در ارزش که در گذشته باعث شده است ، این ارز نقش جهانی ارز را ایفا می کند استفاده تقریباً غیرممکن است به عنوان یک واحد تجارت به خودی خود.

یک کارمند در ماه ژوئیه در پالافروگل ، نزدیک جیرونا ، کاستا براوا ، اسپانیا یک پیتزا از اجاق بیرون می آورد. طبق گفته بیت کوین ، یک کاربر اولیه بیت کوین 10،000 دلار از آنها را برای دو پیتزا پرداخت کرده است. در ارزیابی های فعلی ، ارزش هر پیتزا حدود 125 میلیون دلار است. (ناچو دوس / رویترز)

روز دوشنبه Financial Times در ستون Lex خود را تحت فشار قرار داد و گفت: “نرخ پایین نرخ بهره مداوم ، دلیل منطقی ادعای ادامه علاقه به بیت کوین است.” “اما در مورد ارزهای رمزپایه عقل چندانی وجود ندارد.”

پی پال اخیراً اعلام کرده است که به برخی از معامله گران امکان خرید ، نگهداری و فروش بیت کوین از حساب های پی پال خود را می دهد و گزارش هایی از تعدادی از خریداران بزرگ از جمله خود پی پال گزارش شده است.

اما در حالی که نشریات مالی معتبر مانند FT همچنان در مورد “دیوانگی” یا “شیدایی“از حدس و گمان هایی که می توانند به همان شدت افزایش یابد ، خریداران جوان و بی تجربه توکن احتمالاً آنها را نمی شنوند.

درعوض ، مانند بسیاری از اطلاعات موجود در وب ، خرد سنتی و متعارف توسط صداهای سرسخت تری که FOMO را تحریک می کنند غرق می شود – ترس از دست دادن. جستجوی “نحوه خرید بیت کوین” هزاران گزینه را در اختیار شما قرار می دهد ، که بیشتر آنها سهولت آن را به شما نشان می دهند و تعداد کمی از آنها بر خطرات احتمالی تأکید دارند.

استیون پولوز ، رئیس وقت بانک کانادا ، در سال 2017 ، درست قبل از رسیدن نشانه به اوج قبلی و سقوط بعدی خود ، گفت: “برای چیزی مانند بیت کوین هیچ ارزش ذاتی وجود ندارد ، بنابراین در واقع دارایی نیست که بتوان آن را تجزیه و تحلیل کرد.” “این فقط اساساً حدس و گمان یا قمار است.”

و درست مثل همه گمانه زنی ها یا قمارها ، قوانین ساده است: فقط وقتی خانه معتبر باشد بازی کنید. هرگز با پولی که توانایی از دست دادن آن را ندارید قمار نکنید. و دشوار است که بدانید چه موقع آن لحظه است ، وقتی جلو هستید ترک کنید.

Don Pittis را در توییتر دنبال کنید: don_pittis