افزایش نرخ اشتغال و قیمت مواد غذایی در کانادا باعث نگرانی تورم می شود

همین یک ماه پیش، بسیاری از افراد باهوش نگران بودند که اقتصاد جهانی در آستانه طی کردن مسیری مشابه مسیر پرتاب موشک فوق سنگین اسپیس ایکس در روز پنجشنبه بود.

مقایسه فقط کمی دور از ذهن است.

پس از بهبودی فزاینده پس از همه گیری ناشی از نرخ های بهره پایین و هزینه های سخاوتمندانه دولت، در حالی که بانک ها در ایالات متحده شکست خوردند و شیوع بیماری همه گیر شد، بسیاری نگران بودند که بهبود با اشک به پایان برسد.

اما طبق شهادت دو کمیته پارلمانی این هفته، خلبانان برجسته بانک مرکزی کانادا می گویند که برخلاف قوی ترین موشک جهان که پس از پرتاب به قطعات منفجر شد، به نظر می رسد اقتصاد کانادا به فرود بسیار نرم تری می رسد.

سقوط نکردن به زمین

اما یک کباب کردن توسط نمایندگان پارلمان از مجالس علیا و پایین نشان داد که اگرچه این اطمینان وجود دارد که اقتصاد علیرغم هشت افزایش متوالی نرخ بهره از مارس 2022 به رشد خود ادامه خواهد داد، اما ابهامات زیادی برای اقتصادهای کانادا، ایالات متحده و جهان وجود دارد.

اندکی پس از سقوط موشک ایلان ماسک به زمین در روز پنجشنبه، سناتور پاملا والین، رئیس کمیته دائمی مجلس سنا در امور بانکی، بازرگانی و اقتصاد، نسبت به آنچه که سیگنال‌های مختلط برای اقتصاد کنونی خواند، هشدار داد.

او به تیف مکلم، رئیس بانک کانادا و کارولین راجرز، معاون ارشدش گفت: «خبرهای خوب زیادی وجود دارد که در نهایت ممکن است خبر خوبی نباشد. به گفته والین، رشد بازار کار می تواند به افزایش دستمزدها و قیمت ها منجر شود و اقتصاد داغ ایالات متحده می تواند به تورم وارداتی بیافزاید. هزینه بیش از حد توسط دولت کانادا می تواند تورم و نرخ بهره را افزایش دهد.

او گفت: “ما برخی از اقتصاددانان را داریم که این چیزها را می گویند … می تواند منجر به رکود در سه ماهه چهارم شود.” “آیا شما چنین ترس هایی دارید؟”

برخلاف پرتاب روز پنجشنبه اسپیسکس، به نظر می رسد کانادا به سمت فرود نرم پیش می رود
موشک استارشیپ اسپیس ایکس اندکی پس از پرتاب در روز پنجشنبه منفجر شد. بانک مرکزی کانادا می گوید برخلاف فضاپیما، اقتصاد این کشور به سمت فرود نرم پیش می رود. (جو اسکیپر/رویترز)

سوال والین نمایانگر دیدگاه اقلیت عجیبی نبود. نظرسنجی هفته گذشته وال استریت ژورنال از اقتصاددانان برجسته ایالات متحده نشان داد که بیشتر انتظار می رود که یک اقتصاد بیش از حد گرم منجر به تورم شود – بانک مرکزی ایالات متحده را مجبور به افزایش بیشتر نرخ بهره و در نهایت منجر به کاهش اقتصادی کند.

ژورنال نوشت: «با تداوم تورم و نرخ بهره در سطوح بالاتر از آنچه قبلاً انتظار می‌رفت، اقتصاددانان احتمال رکود اقتصادی را در مقطعی در 12 ماه آینده 61 درصد می‌دانند.» و برخلاف سیگنال‌های مختلف بازار، اکثر اقتصاددانان مورد بررسی تا سال 2024 شاهد کاهش نرخ بهره نبودند.

“این وظیفه ماست که نگران باشیم”

همانطور که ماکلم قبلاً گفته بود، بانک مرکزی کانادا نیز انتظار کاهش نرخ بهره را در سال جاری ندارد. و در حالی که او یک رکود، نه یک رکود را پیش‌بینی می‌کند، اما به وضوح نشان می‌دهد که چنین پیش‌بینی‌هایی دقیق نیستند و رشد اندکی مثبت می‌تواند به راحتی به سمت کاهش خفیف سقوط کند. ما در 28 آوریل یک مطالعه جدید از تولید ناخالص داخلی کانادا دریافت می کنیم.

پس آیا ماکلم نگران است؟

او به رئیس کمیته سنا پاسخ داد: «نگرانی وظیفه ماست. “ما همیشه نگران هستیم.”

با وجود اعتماد او به فرود نرم، جای نگرانی زیادی وجود دارد. به گفته وی، تورم همچنان بسیار قوی است.

در حالی که راجرز می‌گوید مقررات قوی‌تر و متفاوت‌تر بانک‌های کانادا را کاملا ایمن کرده است، مکلم گفت که بحران اعتباری جهانی و ایالات متحده ممکن است به وام‌دهندگان غیربانکی سرایت کند. آنها گفتند که کانادا به عنوان یک اقتصاد بازرگانی باز، تأثیرات کندی شدید جهانی را احساس خواهد کرد.

ماکلم گفت این موضوعی است که او در نشست هفته گذشته صندوق بین‌المللی پول درباره آن صحبت کرده است. موضوع دیگری که آنها در مورد آن بحث کردند، چیزی بود که او آن را “تجزیه جهانی” نامید – فروپاشی یک رژیم تجاری سودمند دوجانبه در حالی که جهان به سمت بلوک های تجاری متخاصم فزاینده ای متلاشی می شود.

تماشا | بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را ثابت نگه می دارد:

نرخ بهره کلیدی 4.5 درصد است

بانک مرکزی کانادا با کاهش تورم، نرخ بهره کلیدی خود را روی 4.5 درصد نگه می‌دارد که این امر کمی قابل پیش‌بینی به صاحبان خانه می‌دهد.

این فقط والین نبود که در مورد تأثیر مخارج دولت پرسید. در جلسه کمیته مالی مجلس عوام در روز سه شنبه، چندین نماینده محافظه کار مکلم را تحت فشار قرار دادند تا بپذیرد که هزینه های بودجه فدرال به افزایش تورم کمک می کند، اما او توپ بازی نمی کرد – اصرار داشت که افزایش بودجه تقریباً با رشد اقتصاد مطابقت دارد.

او گفت: “منظورم این است که دولت به کندی اقتصاد کمک نمی کند.” اما در عین حال… مخارج دولت به میزان قابل توجهی بالاتر از رشد عرضه اقتصاد رشد نمی کند.

نگران افزایش هزینه ها

در مورد هزینه‌های فعلی دستمزد خدمات مدنی، یک کارشناس خارجی که بودجه فدرال را مطالعه می‌کند، این هفته به من گفت که چه دولتی یا خصوصی، کارفرمایان همیشه پیش‌بینی می‌کنند و برای نحوه برخورد با افزایش دستمزد مورد انتظار – حتی اگر این کار را نکنند – آماده می‌کنند. قبل از مذاکرات در مورد آن صحبت کنید.

همانطور که هر دو رئیس بانک در گذشته تکرار کرده اند، هدف بانک مرکزی استفاده از نرخ سود بالاتر برای کند کردن رشد تقاضا است تا عرضه بتواند عقب نشینی کند. اما در امتیازی به منتقدان ولخرجی دولت، مکلم به صراحت اعلام کرد که در صورت افزایش بیشتر هزینه های مالی نگران خواهد بود.

راجرز با بررسی قیمت‌های مواد غذایی که نزدیک به 10 درصد افزایش می‌یابد در حالی که قیمت‌ها و دستمزدهای دیگر در محدوده پنج درصد افزایش می‌یابند، گفت که تورم قیمت مواد غذایی برای همه ناامیدکننده است.

اما مانند مرد ضرب المثل با چکش، مکلم گفت راه حل افزایش قیمت مواد غذایی تورم دو درصدی است. به گفته او، زمانی که تورم بالا باشد، شرکت‌ها افزایش قیمت‌ها را سریع‌تر منتقل می‌کنند.

خانه ها و خانه های شهری در نمای هوایی دیده می شوند.
خانه‌ها و خانه‌های شهری در لنگلی، بریتیش کلمبیا علی‌رغم افزایش مجدد قیمت‌ها، هزینه‌های بهره که در آخرین داده‌های آمار کانادا 26.4 درصد افزایش یافته، بر دوش مالکان خانه‌ها باقی مانده است. (داریل دایک / روزنامه کانادایی)

او گفت: «وقتی تورم پایین است، اما وقتی چیزی گران‌تر است، برجسته‌تر می‌شود و کسب‌وکارها بیشتر نگران می‌شوند که در صورت افزایش قیمت‌ها، مشتریان خود را از دست بدهند.»

در حالی که راجرز و مکلم گفتند از قبل نشانه‌هایی وجود داشت که قیمت مواد غذایی کاهش می‌یابد، مشکل حل‌شدنی‌تر تاثیر نرخ‌های بهره بالا بر مسکن است که همچنان گران و کمبود دارد، همانطور که بسیاری از سناتورها و نمایندگان مجلس اشاره کردند.

علیرغم افزایش اخیر قیمت‌ها، هزینه‌های بهره که در آخرین داده‌های این هفته از سوی اداره آمار کانادا به میزان خیره‌کننده 26.4 درصد افزایش یافته، بر دوش مالکان خانه‌ها قرار دارد. این اثر نمونه ای از چیزی است که مکلم به عنوان تاخیر بین افزایش نرخ و تأثیر آن بر اقتصاد توصیف می کند.

این بار متفاوت

در حالی که برخی از وام گیرندگان باید به محض افزایش نرخ ها بیشتر بپردازند، آنهایی که وام مسکن با نرخ ثابت پنج ساله دارند، تنها با پایان دوره پنج ساله هر فرد، اثرات آن را احساس می کنند – این تاثیر را به تأخیر می اندازد و آن را به آینده گسترش می دهد. یک اثر معوق مشابه زمانی اتفاق می‌افتد که بانک‌ها مدت زمان وام مسکن موجود را افزایش دهند تا پرداخت‌ها مقرون به صرفه باشند.

همانطور که والین گفت، بازار کار قوی ممکن است یک خبر خوب باشد که بد شود. برخی از تحلیلگران نگرانند که مشاغل به طور سنتی یک شاخص عقبی از اقتصادی است که ممکن است در حال حاضر در حال افول باشد.

در گفتگوی روز پنجشنبه، تروین استراتون، اقتصاددان برجسته و شریک در اتاوا با شرکت مالی جهانی Deloitte، گفت که ممکن است این بار اوضاع متفاوت باشد.

استراتون گفت: «تعدادی از کسب‌وکارها انتظار دارند که رکود اقتصادی تا حدودی کوتاه باشد، و آنها می‌دانند که یافتن استعدادها در چنین بازار کار فشرده چقدر چالش برانگیز است.

این یکی دیگر از نگرانی‌های ماکلم و راجرز است که امیدوار بودند نرخ‌های بهره فعلی بازار کار را کاهش دهد و اقتصادی را تضعیف کند که به گفته آنها هنوز رو به آسمان است.