اقتصاددانان نگران هستند که افزایش درگیری با چین، کانادا و جهان را فقیرتر خواهد کرد

سیاست داخلی کانادا به بزرگ‌نمایی جدیدترین اختلاف بین پکن و اتاوا به اخراج کامل دیپلمات‌ها کمک کرده است.

در حالی که برخی از کارشناسانی که روابط بین چین و کانادا را دنبال می‌کنند این اختلاف را کمرنگ می‌کنند – یکی آن را «بسیار بی‌اهمیت» نامید – این یک شکاف دیگر است که به یک گسست طولانی‌مدت بسیار خطرناک‌تر کمک می‌کند.

این موضوع با عنوان «تجزیه جهانی» در نشست اخیر صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن مطرح شد. مناقشه کنونی کانادا ممکن است نشان دهنده شکاف بیشتر جهان به بلوک‌های تجاری رقیب باشد که نه تنها همه ما را فقیرتر می‌کند، بلکه مانع از مذاکرات حیاتی می‌شود. در مورد تهدیدهای مشترک جهانی، از جمله تغییرات آب و هوا و هوش مصنوعی.

تاثیرات اقتصادی دیپلماسی

منتقدان برخورد دولت کانادا با تهدیدها علیه خانواده مایکل چونگ، نماینده محافظه کار در هنگ کنگ، این موضوع را بی اهمیت نمی دانند.

ملانی جولی، وزیر امور خارجه، پس از تحت فشار قرار گرفتن توسط پیر پویلیور، رهبر حزب محافظه کار، در اعلام ژائو وی، دیپلمات چینی، به “دخالت چین در امور داخلی ما” اشاره کرد. شخص غیر گراتا. همانطور که انتظار می رفت، چین در پاسخ یک دیپلمات کانادایی به نام جنیفر لین لالوند را اخراج کرد.

در حالی که نسبت به اختلافات قبلی با پکن که در گذشته منجر به حبس طولانی مدت کانادایی‌های بی‌گناه شد و ممکن است در تحریم‌های تجاری مداوم نقش داشته باشد، اهمیت بسیار کمتری دارد، آخرین درگیری بین کانادا و چین تنها یکی از نشانه‌های خصومت بین بازار آزاد جهان است. دموکراسی ها و آنچه به نظر می رسد یک بلوک جایگزین در حال ظهور است.

مایکل چونگ، منتقد محافظه‌کار امور خارجه، در طول دوره پرسش، در اتاوا، دوشنبه، 14 نوامبر 2022 برمی‌خیزد.
مایکل چونگ، منتقد سیاست خارجی محافظه‌کار، پس از تهدید بستگانش از سوی چین، دولت را برای اقدام تحت فشار قرار داده است که منجر به اخراج‌های بی‌پرده از سوی کانادا و چین شد. (آدریان ویلد/ مطبوعات کانادا)
همین هفته، چین متعهد شد که تحریم‌های اروپا علیه شرکت‌های چینی را که متهم به کمک به جنگ روسیه در اوکراین هستند، تلافی کند. همچنین در این هفته، دولت ایالات متحده اعلام کرد که لیتانگ لیانگ، شهروند آمریکایی متهم به اشاره به دوستان و دشمنان خود در داخل ایالات متحده به چین را دستگیر کرده است.

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول در اوایل سال جاری هشدار داد: «حتی از آنجایی که ما به همکاری بین‌المللی بیشتری در چندین جبهه نیاز داریم، ما با شبح یک جنگ سرد جدید روبرو هستیم که می‌تواند جهان را به بلوک‌های اقتصادی رقیب تقسیم کند». این یک اشتباه سیاست جمعی خواهد بود که همه را فقیرتر و کمتر امن می کند.»

تیف ماکلم، رئیس بانک کانادا، ماه گذشته پس از گفتگو در واشنگتن، این موضوع را در شهادت کمیته دائمی سنا در مورد بانکداری، بازرگانی و اقتصاد مطرح کرد.

“هزینه رشد جهانی”

مکلم به سناتورها گفت: «واقعیت این است که همه ما از سیستم تجارت و سرمایه‌گذاری جهانی که به طور فزاینده‌ای یکپارچه‌تر شده است، منتفع شده‌ایم و اگر برعکس شود، قطعاً هزینه‌ای برای رشد جهانی خواهد داشت».

به گفته دانیل گلدفارب، معاون امور جهانی، اقتصاد و سیاست عمومی در شرکت تحقیقاتی RIWI مستقر در تورنتو، به عنوان یک اقتصاد بازرگانی باز، کاهش تجارت جهانی می تواند به شدت به کانادا ضربه بزند.

گلدفارب در گفت‌وگوی تلفنی این هفته گفت: «از دیدگاه کانادا، به‌عنوان یک اقتصاد باز کوچک و یک دموکراسی، ما همیشه به این نظم بین‌المللی چندجانبه مبتنی بر قوانین، اساساً علاقه‌مند بوده‌ایم و این برای ما یک امر ضروری است».

گوش کن | تجارت با آزادگان و چگونگی پیشبرد روابط تجاری کانادا و چین:

خرج زندگیساعت 9:00تجارت با آزادگان و چگونگی پیشبرد روابط تجاری کانادا و چین

روابط چین و کانادا به یخ بسته است، اما تجارت بین دو کشور داغتر از همیشه است. بالاخره یک گروگان گیری کوچک در بین دوستان چیست؟ پل هاواردسرود روابط تجاری کنونی ما را به هم می زند و می پرسد آیا می توان دومین اقتصاد بزرگ جهان را تحریم کرد؟

گلدفارب، که همچنین یکی از همکاران بنیاد آسیا و اقیانوسیه مستقر در ونکوور است، گفت که تا چند سال پیش، سیاست کانادا در مورد چین از سوی لیبرال‌های حاکم فعلی و محافظه‌کاران قبل از آن‌ها فرض می‌کرد که استقبال از غول رو به رشد در شبکه‌های جهانی باعث می‌شود تجارت مبتنی بر قوانین قوی تر است.

گلدفارب گفت: “اما ما اکنون چیز متفاوتی می بینیم.”

همانطور که کریستیا فریلند معاون نخست‌وزیر سال گذشته در یک سخنرانی در واشنگتن بیان کرد، شکست دولت‌هایی مانند روسیه و چین در پیروی از قوانین تجارت آزاد و منصفانه توسط کشورهای غربی به این معنی است که دموکراسی‌ها باید استراتژی‌های خود را تغییر دهند.

خطر “جدا شدن”

او گفت: «شما نمی توانید به سادگی از دومین اقتصاد بزرگ جهان جدا شوید. همکاری جهانی

دن رولندز اقتصاددان در دانشکده روابط بین الملل پترسون دانشگاه کارلتون در اتاوا گفت که کانادا و متحدانش می دانند که باز نگه داشتن درهای “کالاهای عمومی جهانی” از جمله سیاست هوش مصنوعی، تغییرات آب و هوا و اجتناب از درگیری هسته ای ضروری است. اما او گفت که روابط با چین هرگز به این بدی نبوده است.

تماشا | کانادا برای تلافی به دلیل اخراج دیپلمات چینی آماده می شود:

کانادا برای تلافی به خاطر اخراج دیپلمات چینی آماده می شود

چین جنیفر لین لالوند، یک دیپلمات کانادایی در شانگهای را تنها چند ساعت پس از آن که کانادا دیپلمات چینی ژائو وی را به دلیل تلاش برای ارعاب خانواده یک نماینده محافظه‌کار به عنوان شخص غیر ارادی معرفی کرد، اخراج کرد. منابع دولتی می گویند که چین می تواند اقدامات تلافی جویانه بیشتری را در رابطه با تجارت یا امنیت انجام دهد.

رولندز گفت: «فکر می‌کنم در حال حاضر در حد نادر است؛ در نقطه پایینی قرار دارد. من فکر می‌کنم درگیری‌های دیپلماتیک چیزی است که به نوعی همراه با خون بدی است که به نظر می‌رسد بین گروه‌های مختلف کشورهای جهان وجود دارد.»

در قلب این درگیری رو به رشد، نفوذ رو به گسترش چین به عنوان یک قدرت اقتصادی و نظامی است که به ناچار وضعیت موجود را بی‌ثبات می‌کند زیرا تسلط ایالات متحده و متحدانش را به چالش می‌کشد.

رولندز گفت: «این طور نیست که ایالات متحده از نظر سهم خود در اقتصاد جهانی به شدت کاهش یافته باشد. وی افزود، اما بلوک آمریکا دیگر قادر به دیکته کردن در امور جهانی نیست.

احساس قدرت رو به رشد آنها

او درباره آمریکا گفت: «وقتی آنها سیاستی را تعیین می‌کنند… واقعاً برایشان مهم نیست که کشورهای دیگر چقدر از این ایده خرید کرده‌اند. اکنون می تواند سیاست آمریکا و اروپا را ناکام بگذارد. این نسبتا جدید است و منبع اصطکاک است.

گلدفارب، رولندز و بسیاری دیگر گفته اند که هدف نهایی کانادا باید استفاده از هر گونه نفوذی باشد که از تبدیل شدن جنگ بین چین و ایالات متحده به جنگ جلوگیری کند.

اما همانطور که جورجیوا از صندوق بین المللی پول توضیح داده است، اختلالات کوتاه مدت در جنگ می تواند تأثیر جدی بر اقتصاد جهانی داشته باشد.

این موضعی است که رولندز می پذیرد، حتی اگر شواهد کمی دال بر تأثیر اقتصادی فوری وجود داشته باشد، اما او فکر می کند که منافع صندوق بین المللی پول ممکن است با منافع کانادا متفاوت باشد.

رولندز گفت: دیدگاه صندوق بین المللی پول این است که جهانی شدن عالی است. ما فقط باید اجازه دهیم صنایع به هر جایی که می خواهند کارآمدتر باشند بروند.»

پاسخ به آنچه که برخی به عنوان قلدری چینی ها در پرونده چونگ می دانند، ممکن است یکی از راه های عقب راندن در جبهه دیپلماتیک باشد.

اما رولندز گفت که با افزایش نگرانی‌های امنیتی و تهدید چین به مسدود کردن کالاهای ضروری مانند مواد معدنی کمیاب، که این کار را انجام داده است، برای کانادا و متحدانش خودکفاتر شدن ضروری است، حتی اگر این امر ما را در زمینه فقیرتر کند. کوتاه مدت

من فکر می‌کنم این یک استدلال منصفانه است که با واردات کالا از خارج از کشور و اجازه دادن به آن‌ها تمام تولیدات را انجام دهند، ما در حال از دست دادن برخی مزیت‌های اقتصادی و همچنین همانطور که اشاره کردم از نظر امنیتی استراتژیک هستیم.»