انتخابات کانادا می گوید که سیستم آن از رای دهندگان کانادایی در برابر درام به سبک ایالات متحده محافظت می کند

از آنجا که برخی از آمریکایی ها مشروعیت یک روند انتخاباتی را که منجر به نمایش ، تأخیر و عدم اطمینان طولانی در رقابت های ریاست جمهوری ایالات متحده شده است ، زیر سوال می برند ، آژانس انتخابات کانادا می گوید مدل مستقل این کشور اطمینان از این دارد که سیستم رای گیری از دخالت های سیاسی آزاد است.

تقریباً دو روز از تعطیلی رای گیری در ایالات متحده می گذرد و هنوز هیچ برنده مشخصی در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد ، دونالد ترامپ ، نامزد جمهوری خواه و جو بایدن ، رقیب دموکرات ها ، هنوز منتظر نتایج تعدادی از ایالت های میدان جنگ هستند.

در حالی که بایدن ابراز اطمینان کرده است که پیروز خواهد شد و با شمارش آرا صبر می کند ، ترامپ در ساعات بامداد چهارشنبه ضمن ادعای تقلب گسترده در رأی دهندگان ، یک پیروزی زودرس برای خود اعلام کرد. مبارزات وی از آن زمان مجموعه ای از چالش های قانونی را آغاز کرده است تا روند شمارش آرا را در چندین ایالت متوقف کند.

ناتاشا گوتیه ، سخنگوی انتخابات کانادا ، گفت که داشتن یک آژانس متمرکز برای نظارت بر انتخابات فدرال به کانادا کمک می کند تا از برخی بحث های بحث برانگیز در مورد حق رأی که ​​منجر به انتخابات 3 نوامبر شد ، جلوگیری کند و منجر به اختلافات بعدی شود.

گوتیه گفت: “داشتن آژانس مستقل از دولت منتخب ، با یك رئیس ارشد انتخاباتی كه به طور كلی توسط پارلمان منصوب می شود ، در همه كارهایی كه انجام می دهیم طرفدار حزب نیستیم.”

“ما از آن سیاستگذاری سیستم رأی گیری که در ایالات متحده مشاهده می کنیم حذف شده ایم”

جو بایدن ، نامزد حزب دموکرات ، در حالی که فقط تعداد اندکی از ایالت ها در دست گرفتن است ، برتری خود را نسبت به دونالد ترامپ در کالج انتخاباتی حفظ می کند. (جیم واتسون ، ساول لوب / خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ)

انتخابات کانادا یک قرن پیش به عنوان یک نهاد مستقل و غیرحزبی برای اداره انتخابات فدرال در سیستم پارلمانی کانادا ایجاد شد. رئیس ارشد انتخابات با رای نمایندگان برای یک دوره 10 ساله غیر قابل تمدید منصوب می شود. افسران برگشتی – که در انتخابات کانادا استخدام شده اند و باید غیرحزبی باشند – بر رأی گیری در هر یک از 338 انتخابات انتخاباتی کانادا نظارت می کنند.

در مقابل ، در ایالات متحده انتخابات در سطح ایالت برگزار می شود. هر قانونگذار ایالتی قوانین و قوانین متفاوتی را تعیین می کند که تعداد و مکان های مکان های رأی گیری ، روند ثبت نام رای دهندگان را مشخص می کند ، کدام یک از شناسنامه ها برای رأی دادن و مراحل پذیرش و شمارش آرا mail نامه های پستی و غیابی تعیین می شوند.

دفتریاران شهرستان ، که رأی گیری و شمارش آرا را در بیش از 3000 کشور ایالات متحده اداره می کنند ، مقامات منتخب بسیاری از ایالت ها هستند.

دعوا بر سر حق رای

هنگامی که سیاستمداران ایالتی ایالات متحده قوانینی را برای رای گیری در طول بیماری همه گیر COVID-19 تعیین می کردند ، منجر به روز انتخابات با درگیری های وحشیانه بر سر حق رأی دهی همراه بود.

با توجه به اینکه بیشتر از هر زمان دیگری رای دهندگان قصد دارند زودتر یا از طریق پست رای دهند ، برخی از قانون گذاران جمهوری خواه تلاش کردند قوانینی را طراحی کنند که دسترسی به رای دهندگان را به نام جلوگیری از تقلب در رای دهندگان محدود کند. منتقدان استدلال می کردند که آنها در تلاشند سرکوب آرا را در مکانهایی انجام دهند که مشارکت زیاد به نفع دموکراتها باشد.

تعداد رکوردی از پرونده های حقوقی در مورد مهلت بازگشت برگه های رای گیری نامه های الکترونیکی ، شرایط بسته بندی آراots و تعداد مکان های صندوق رأی گیری مجاز در هر شهرستان تشکیل شد.

گوتیه گفت: وجود انتخابات کانادا به کانادایی ها کمک می کند تا با اطمینان از یکنواخت بودن قوانین پیرامون رای گیری در سراسر کشور از چنین درگیری هایی جلوگیری کنند. انتخابات کانادا در مورد قوانین انتخاباتی به نمایندگان مجلس مشاوره می دهد و نمایندگان مجلس آنها را در این قانون ثبت می کنند قانون انتخابات کانادا، گوتیه گفت.

گاوتیر گفت: “نحوه رأی دادن مردم ، روش های رأی دادن ، نحوه اطلاع رسانی به آنها برای رأی دادن ، جایی که می توانند رأی دهند ، ثبت نام ، انواع شناسنامه هایی که در مکان های رأی گیری قابل قبول هستند – اینها همه توسط قانون تجویز شده است.”

“بنابراین کسی که در ایکالویت رأی می دهد همان تجربه کسی را که در مرکز شهر تورنتو یا ونکوور رأی می دهد در غرفه رای گیری تجربه خواهد کرد.”

در طی دو روز گذشته کانادایی ها در پاسخ به پست توییتری آژانس که روز انتخابات را ارسال کرد و مردم را به وب سایت انتخابات کانادا هدایت کرد ، برای تشکر و قدردانی خود از انتخابات کانادا اظهار تشکر کردند.

گوتیه گفت که این پست یکی از موفق ترین پست های آن در شبکه های اجتماعی بوده است.

انتخابات آمریکا؟

ریچارد جانستون ، استاد برجسته علوم سیاسی در دانشگاه BC ، گفت: ایجاد یک آژانس ملی مانند انتخابات کانادا برای نظارت بر اداره انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده ، قوانین رای گیری یکنواخت را در سراسر کشور تضمین می کند و روند شمارش آرا را ساده می کند.

اما جانستون اعتراف کرد که اجرای آن یک چالش است.

وی گفت: “ایالات متحده در حال حاضر از همان قرن پیش شروع می كند و این كار را در مقیاس 10 برابر وضعیت فعلی كانادا انجام می دهد.”

“بنابراین این کار ساده ای نبوده و فکر می کنم نیروهای سیاسی که در آمریکا بازی می کنند در برابر آن مقاومت کنند.”

کاتلین هیل ، مدیر برنامه تحصیلات تکمیلی مدیریت انتخابات در دانشگاه اوبرن در آلاباما ، گفت که هرگونه تلاش برای ایجاد یک آژانس ملی انتخابات با مشکلات قانونی روبرو خواهد شد زیرا قانون اساسی ایالات متحده صریحاً اختیار اداره انتخابات را به ایالات واگذار می کند.

و جانستون و هیل اظهار داشتند که مزایای عمده ای برای مدیریت غیرمتمرکز انتخابات وجود دارد.

هیل گفت: “افرادی كه این كار را انجام می دهند ، افرادی كه این كار را هدایت می كنند ، بارها و بارها مستقیماً توسط مردم انتخاب می شوند.” “بنابراین اگر نحوه انتخاب شما در” X ، Y ، Z County “را دوست ندارید ، می توانید دفعه دیگر که روی صندوق رأی می آید به آن شخص رأی دهید.”

جانستون گفت: یک سیستم غیرمتمرکز کمتر مستعد تصاحب رئیس جمهور غیرتمند است – چیزی که اکنون با توجه به تلاش های ترامپ برای ادعای پیروزی قبل از شمردن همه آرا ، به ویژه مهم است.

جانستون گفت: “در واقع برای شخصیتی اقتدارگرا مانند ترامپ دشوارتر است كه كل سیستم را به یك جهت یا جهت دیگر سوق دهد ، زیرا جیبهای مقاومت زیادی وجود دارد.”