ایالات متحده “بهترین شیوه” را با کانادا در مورد ایجاد یک ثبت نمایندگی خارجی به اشتراک می گذارد

الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی ایالات متحده می گوید که مقامات آمریکایی در جریان سفر رسمی خود به اتاوا در روز جمعه، در مورد امکان ایجاد یک دفتر ثبت نمایندگی خارجی توسط کانادا گفتگو کردند.

مایورکاس به رزماری بارتون، خبرنگار سیاسی ارشد سی‌بی‌سی نیوز گفت که ایالات متحده برخی از تخصص‌های خود را در مورد ایجاد چنین ثبتی به اشتراک می‌گذارد.

او در مصاحبه ای که روز یکشنبه پخش شد گفت: “ما برخی از اقدامات و قوانینی را که در اختیار داریم به اشتراک گذاشتیم تا ببینیم آیا آنها برای شرکای ما در کانادا مفید هستند یا خیر.” رزماری بارتون زنده.

مایورکاس در مورد آنچه که با مقامات کانادا به اشتراک گذاشته شده بود به جزئیات اشاره نکرد، اما اذعان کرد که مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده، زمانی که در اتاوا بود، به طور طولانی در مورد ثبت یک مامور خارجی صحبت کرد. هر دو مایورکاس و گارلند روز جمعه در پایتخت کشور بودند و در مجمع جنایات فرامرزی کانادا-ایالات متحده در سال 2023 شرکت کردند.

در ماه مارس، دولت کانادا رایزنی های عمومی را برای ایجاد یک ثبت شفافیت نفوذ خارجی برای جلوگیری از مداخله سایر کشورها در امور کانادا آغاز کرد.

تحت چنین ثبتی، افرادی که از طرف یک دولت خارجی برای پیشبرد اهداف آن اقدام می کنند، باید روابط خود را با دولتی که آنها را به کار می گیرد، افشا کنند.

این مشاوره ها که شامل یک پورتال مجازی در وب سایت وزارت امنیت عمومی است تا 9 می ادامه دارد.

قانون ثبت ماموران خارجی ایالات متحده از سال 1938 به اجرا در آمده است و اخیراً برای تعطیل کردن آنچه که مقامات یک ایستگاه پلیس چین در منهتن پایین می‌نامند، مورد استفاده قرار گرفت.

تصاویری از یک ساختمان قهوه ای بسیار ساده در مقابل آسمان آبی در مارکهام، اونت.  گفته می شود که این یک ایستگاه پلیس مخفی چین است.
Safeguard Defenders این ساختمان تجاری یک طبقه را در مارکهام، انترنتی، به عنوان یکی از سه ایستگاه به اصطلاح “پلیس” چینی در کانادا فهرست کرده است. RCMP می گوید چهار ایستگاه از این قبیل را تعطیل کرده است. (Idil Mussa/CBC News)

دو شهروند آمریکایی به دلیل عدم ثبت آثار خود از طرف جمهوری خلق چین متهم شدند.

RCMP می‌گوید که ایستگاه‌های پلیس مشابهی را در کانادا مورد بررسی قرار داده است – تأسیساتی که گروه‌های حقوق بشر گفته‌اند برای ارعاب جوامع دیاسپورا استفاده می‌شوند – اما مجبور بوده‌اند این کار را بدون استفاده از یک ثبت خارجی انجام دهند.

مایکل دوهم، کمیسر RCMP در ماه مارس – زمانی که او هنوز معاون کمیسر مسئول پلیس فدرال بود – به یک کمیته پارلمانی گفت که RCMP “اقدامات آشکاری” انجام داده است که به عملیات در چهار ایستگاه پلیس چین پایان داده است.

هدف آمریکا ارزیابی سریع تهدیدات پکن است

مایورکاس اخیراً یک “دوی سرعت 90 روزه” را در وزارت خود راه اندازی کرده است تا تهدیدات احتمالی جمهوری خلق چین (PRC) را برای ایالات متحده ارزیابی کند.

مایورکاس به بارتون گفت که این بررسی به تهدیدات امنیت سایبری، سرقت مالکیت معنوی و انتشار اطلاعات نادرست خواهد پرداخت.

او گفت: «کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم این است که همه ابزارها و ابزارهایی را که آنها در هر حوزه به کار می‌گیرند شناسایی کنیم و واقعاً اطمینان حاصل کنیم که اقدامات جمعی برای رسیدگی به آنها انجام می‌دهیم.

در گزارش اخیر فدرال در مورد مداخله در انتخابات، دولت چین به عنوان یک منبع نگرانی خاص ذکر شده است. این گزارش به مقاله ای اشاره می کند که در وی چت – یک برنامه پیام رسانی متعلق به چین – در طول مبارزات انتخاباتی سال 2021 منتشر شد که به دروغ ادعا می کرد لایحه ای که توسط کنی چیو، نماینده سابق محافظه کار ارائه شده بود، جامعه چین را غیرمنصفانه هدف قرار می دهد.

لایحه مورد بحث می توانست یک ثبت نمایندگی خارجی ایجاد کند، مشابه آنچه که اکنون دولت در حال بررسی است.

مایورکاس هشدار داد که کانادا و ایالات متحده نباید تنها بر پکن به عنوان منبع مداخله خارجی تمرکز کنند.

او گفت: «این به هیچ وجه در انحصار جمهوری خلق چین نیست.

این چیزی است که ما باید از سوی دیگر دولت‌ها مانند روسیه، ایران، کره شمالی کاملاً هوشیار باشیم.»