بازار مسکن نشانه هایی از ثبات را نشان می دهد زیرا فروش و قیمت ها در ماه مارس افزایش یافته است

تعداد خانه‌های فروخته شده و قیمت‌هایی که می‌فروشند هنوز به‌طور چشمگیری کمتر از سال گذشته است، اما بازار مسکن کانادا در بهار امسال نشانه‌هایی از بازگشت را نشان می‌دهد و قیمت‌ها و حجم فروش در ماه مارس نسبت به فوریه افزایش یافته است.

انجمن املاک و مستغلات کانادا روز جمعه اعلام کرد که میانگین قیمت یک خانه کانادایی که در ماه گذشته فروخته شده 686371 دلار بوده است. این نسبت از 662437 دلار در فوریه و 612204 دلار در ژانویه افزایش یافته است.

این اولین باری است که میانگین قیمت فروش در کشور برای دو ماه متوالی از پاییز 2022، زمانی که کمپین تهاجمی افزایش نرخ بهره بانک مرکزی به خوبی در جریان بود، افزایش یافته است.

در حالی که قیمت ها به صورت ماهانه افزایش می یابد، میانگین آن همچنان 13.7 درصد کمتر از مارس 2022 بود.

این داستان مشابهی در بخش فروش نیز بود، زیرا تعداد خانه‌های فروخته شده در خدمات فهرست‌بندی چندگانه (MLS) CREA در ماه مارس نسبت به فوریه 1.4 درصد افزایش یافت، اما همچنان 34.4 درصد کمتر از این بار بود. سال


بخش عمده ای از رشد ملی توسط دو بازار گران قیمت مسکن در کشور، تورنتو و ونکوور انجام شد.

CREA گفت: «به استثنای GTA و Greater Vancouver از محاسبات، بیش از 136000 دلار از میانگین قیمت ملی کاهش می‌یابد.

عرضه پاسخگوی تقاضا نیست

جان پانکیو، مشاور املاک تورنتو، می‌گوید که سرعت تب‌آلود بازار سال گذشته با هر چیزی که در تقریباً 20 سال زندگی حرفه‌ای خود در فروش خانه دیده بود، متفاوت بود. اما پس از سرمای یخی در بیشتر سال 2022، همه چیز دوباره شروع به گرم شدن می کند.

او در مصاحبه‌ای در یک خانه باز برای خانه‌ای که در شهر می‌فروشد به سی‌بی‌سی نیوز گفت: «من قطعاً صدای زنگ تلفن را می‌بینم. “من قطعا شاهد افزایش در لیست های در حال انتشار هستم. با این حال، آنها هنوز هم با سرعت بسیار کمتری نسبت به آنچه که به طور معمول در یک بازار بهاری دیده می شود، منتشر می شوند.”

Pankiw می‌گوید توقف افزایش نرخ‌ها توسط بانک مرکزی کانادا نشانه‌ای برای خریداران بود که می‌توانستند مطمئن باشند که نرخ‌های وام مسکن خیلی بالاتر نمی‌رود، بنابراین تقاضا بازگشته است. اما در دسترس بودن خانه برای فروش هنوز بسیار کم است.

او گفت: «مردم لزوماً نمی خواهند خانه های خود را در شرایطی که بازار کم است، به بازار عرضه کنند. “سطح موجودی واقعا پایین است، و همچنان پایین است. اما ما شاهد تغییر قطعی در آن هستیم.”

این یک داستان مشابه در آن سوی کشور در ونکوور است، جایی که کارگزار وام مسکن Simon Bilodeau می‌گوید شکاف زیادی بین خریداران و فروشندگان وجود دارد.

او این هفته در مصاحبه ای به سی بی سی نیوز گفت: «این روزها مشتریان بسیار بیشتری وجود دارد. “آنچه که ما در حال حاضر از دست می دهیم فقط فروشندگانی هستند که هنوز آماده فروش نیستند، حدس می زنم.”