با کنار گذاشتن صدها میلیون دلار دیگر از سوی BMO و Scotiabank برای پوشش وام های بد، سود کاهش یافت.

دو تا از بزرگترین وام دهندگان کانادا درآمدهای سه ماهه خود را در روز چهارشنبه فاش کردند که حاکی از چشم انداز تیره تر برای اقتصاد کانادا است، با سود به شدت پایین تر و جهش زیادی در مقدار پولی که برای پوشش وام های بد کنار گذاشته اند.

بانک مونترال و اسکوشیا بانک نتایج سه ماهه خود را قبل از باز شدن بازارهای سهام در روز چهارشنبه منتشر کردند، و در حالی که اعداد دقیق متفاوت بود، آنها موضوعات نگران کننده ای را به اشتراک گذاشتند.

Scotiabank اعلام کرد که در سه ماه منتهی به پایان آوریل کمی بیش از 2.1 میلیارد دلار سود داشته است که نسبت به 2.7 میلیارد دلاری که در مدت مشابه سال گذشته به دست آورده بود، 21 درصد کاهش داشته است. بر اساس تعدیل، سود بانک به 1.70 دلار به ازای هر سهم رسید. این کمتر از 2.16 دلار از این زمان در سال گذشته و همچنین کمتر از 1.76 دلاری است که تحلیلگران انتظار داشتند.

بخشی از کاهش سود به این دلیل بود که بانک پول بیشتری را برای پوشش وام‌های بالقوه بد دفاتر خود کنار گذاشت. این معیار که به‌عنوان «ذخایر ضرر اعتباری» شناخته می‌شود، میزان پولی را که بانک برای حذف وام‌هایی که فکر می‌کند ممکن است ضعیف شوند، در دفاتر خود کنار می‌گذارد، ردیابی می‌کند.

این بانک در طول سه ماهه 709 میلیون دلار کنار گذاشته است. در مدت مشابه یک سال پیش، ذخایر آن برای ضررهای اعتباری تنها 219 میلیون دلار بود.

اعداد BMO

ماجرای مشابهی در بانک مونترال بود، جایی که بانک بیش از یک میلیارد دلار برای وام‌های بد کنار گذاشت. این نسبت به 50 میلیون دلاری که در همان زمان یک سال پیش ثبت کرده بود، بسیار بیشتر است.

بخش بزرگی از این افزایش در ذخایر ضرر اعتباری به خاطر دفترچه وام به ارث رسیده از Bank of the West، یک بانک آمریکایی است که BMO دسامبر گذشته خریداری کرد و در فوریه نهایی شد. این خرید بزرگترین خرید در تاریخ BMO بود و اگرچه ممکن است در بلندمدت به این بانک کمک کند تا حضور خود را در ایالات متحده گسترش دهد، اما در کوتاه مدت با حداقل 705 میلیون دلار وام همراه شد که بانک تصمیم به انتقال آنها می‌گیرد. در مفاد آن برای ضررهای اعتباری.

ماریو مندونکا، تحلیلگر، که هر دو بانک را برای TD پوشش می دهد، گفت: افزایش وام های غیرجاری “منعکس کننده شرایط اقتصادی نامطمئن” است.

سود BMO در طول سه ماهه به بیش از 1 میلیارد دلار سقوط کرد که نسبت به 4.7 میلیارد دلار در سال گذشته بسیار کاهش یافت که بیشتر به دلیل هزینه های مربوط به خرید 16 میلیارد دلاری ذکر شده در بالا بود. اما حتی بر مبنای تعدیل شده، سود بانک به 2.2 میلیارد دلار یا 2.93 دلار به ازای هر سهم رسید.

این نسبت از 3.23 دلار در سال گذشته و کمتر از 3.21 دلاری است که تحلیلگران انتظار داشتند.

پس از انتشار این اعداد، سهام هر دو وام دهنده در معاملات اولیه کاهش یافت، اما این اخبار برای سرمایه گذاران بد نبود. هر دو بانک مناسب دیدند که سود سه ماهه خود را به سهامداران افزایش دهند، نشانه ای که آنها به چشم انداز خود اطمینان دارند.

BMO پرداخت سه ماهه خود را چهار سنت افزایش داد و به 1.47 دلار برای هر سهم رسید، در حالی که Scotia با افزایش سه سنت به 1.06 دلار رسید.