برخی از کارآفرینان می گویند که اتاوا با قوانین زیر ذره بین، رشد صنعت را متوقف می کند.

برای بسیاری از کارآفرینان حشیش در کانادا، قانونی سازی آن چیزی نبوده است که می خواستند باشد. آنها می گویند و بدون تغییر در رژیم قانونی حاکم بر ظرف، صنعت شکننده می تواند از بین برود.

شش سال پس از آغاز سفر قانونی به سوی حشیش تفریحی قانونی، قوانین مربوط به این بخش توسط دولت فدرال بررسی می شود. در این بین، دو کارآفرین می گویند، حال و هوای بسیاری از افراد در این تجارت از امید به تیرگی تبدیل شده است.

ریتا هال، که به همراه مارک جرمن، تولیدکننده حشیش BeeHigh Vital Elements، Inc. را که خارج از Corner Brook، NL فعالیت می‌کند، تأسیس کرد، گفت: «بالاترین‌ها وجود داشت، اما به سرعت کاهش یافتند و با همه پایین‌هایی که بعد از آن اتفاق می‌افتند، کاهش یافتند.

هال و ژرمن به رادیو CBC گفتند خانه آنها احساس می کنند مقررات دولتی و مالیات – در ترکیب با یک بازار غیرقانونی مداوم – صنعت قانونی را در معرض خطر قرار می دهد.

CBC News: خانه17:02امیدهای زیاد بر باد رفت؟

شش سال پس از آغاز سفر قانونی به سوی قانونی‌سازی، بسیاری از کارآفرینان حشیش می‌گویند که کسب‌وکارشان به دلیل مقررات بیش از حد دولتی و بازار غیرقانونی که هنوز شکوفا است، با مشکل مواجه است. کنی شارپ از CBC با صاحبان BeeHital Vital Elements Inc. در Corner Brook، NL، در مورد ترس آنها از سرمایه گذاری چند میلیون دلاری صحبت می کند، سپس کاترین کالن از وزیر بهداشت ژان ایو دوکلوس می پرسد که آیا دولت قانونی سازی را اشتباه انجام داده است.

ژرمن گفت: «به نظر می‌رسد که ما را در رینگ بوکس گذاشته‌اند تا با دیگر دارندگان گواهینامه و با بازار سیاه رقابت کنیم و هر دو دستمان را از پشت بسته‌ایم». این دو کارآفرین از دولت فدرال می‌خواهند که مالیات خود را کاهش دهد، برخی مقررات را در مورد مواردی مانند بسته‌بندی و تبلیغات کاهش دهد و به سرکوب تجارت غیرقانونی کمک کند.

تاسیسات BeeHigh حدود 750 کیلوگرم شاهدانه در سال تولید می کند که آن را به یک تولید کننده متوسط ​​تبدیل می کند. هال و ژرمن گفتند که نگران وضعیت مالی خود هستند – به گفته آنها تا حدی به این دلیل که حدود 50 سنت از هر دلار به دست آمده را به مالیات پرداخت می کنند.

هال گفت: «من فکر می‌کنم دولت خیلی خوب عمل می‌کند و میلیاردها دلار به دست می‌آورد، اما دارندگان مجوز… خیلی سخت تلاش می‌کنند تا آن پول را به دست آورند.

گیاهان شاهدانه در سینی.
گیاهان شاهدانه در یک کارخانه BeeHigh Vital Elements Inc.، در مرکز Corner Brook، NL رشد می کنند. (کنی شارپ/CBC)

رژیم مالیاتی یک «سوال باز» در دست بررسی: وزیر

ژان ایو دوکلوس، وزیر بهداشت، به میزبان کاترین کالن گفت که رژیم مالیاتی “یک سوال باز، یک سوال مهم” است و بخشی از بررسی مداوم دولت فدرال است.

دوکلوس گفت که اگرچه کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد، اما این کشور از دوران “رایگان برای همه” دوران پیش از قانونی شدن فاصله زیادی گرفته است.

او گفت: «ما در حال حاضر یک سیستم بسیار قوی‌تر داریم که از سلامت و ایمنی مردم محافظت می‌کند، اما کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد و می‌دانیم که باید آن را با صنعت قانونی انجام دهیم.

سال گذشته مصرف حشیش در کانادا دوباره افزایش یافت، به طوری که بیش از یک چهارم کانادایی ها به اداره آمار کانادا گفتند که در سال گذشته از این ماده مخدر استفاده کرده اند. نیمی از پاسخ دهندگان بین سنین 20 تا 24 سال گزارش کردند که از حشیش استفاده کرده اند. حدود 22 درصد از کانادایی ها در سال 2017، قبل از قانونی شدن، مصرف حشیش را گزارش کردند.

دوکلوس همچنین گفت که بررسی در حال انجام نگاهی به مقررات مربوط به تولیدکنندگان شاهدانه خواهد داشت. هال و ژرمن گفتند قوانینی که تولیدکنندگان را ملزم می کند هر ماه در مورد مواردی مانند وزن محصول و تعداد گیاهان به Health Canada و CRA گزارش دهند، سخت است.

دوکلو گفت: «احتمالاً نوار قرمزی وجود دارد که بتوان آن را قطع کرد.

مایکل آرمسترانگ، دانشیار دانشگاه براک که در حال مطالعه بخش حشیش است، گفت: قوانین حشیش کانادا محصول موقعیت پیشرو آن در صنعت است.

اتاقی پر از گیاهان شاهدانه زیر لامپ های زرد رنگ رشد می کنند.
اتاقی از گیاهان شاهدانه در تأسیسات BeeHigh. هال و آلمان می گویند که این شرکت سالانه حدود 750 کیلوگرم محصول تولید می کند. (کنی شارپ/CBC)

او گفت: “چرا ما این همه مقررات داریم؟ خوب، تا حدی به این دلیل است که دولت واقعاً مطمئن نبود چه چیزی لازم است.”

هال و ژرمن همچنین گفتند که تداوم بازار غیرقانونی قابل توجه حشیش همچنان یک چالش بزرگ برای تولیدکنندگان قانونی است.

“خودت را شوخی نکن. بازار سیاه هنوز در حال رونق است و آنها می توانند کارهایی انجام دهند که ما نمی توانیم انجام دهیم… [cannabis] هال گفت: از بازار سیاه، یک ساعت دیگر در آستانه شماست.

بنابراین، این چیزی است که ما با آن رقابت می کنیم و بسیار دشوار است.”

دوکلو گفت که تجارت غیرقانونی همچنان 30 تا 50 درصد از بازار شاهدانه کانادا را تشکیل می دهد و مواردی مانند تحویل آسان آنلاین منبع “نگرانی” است. دوکلوس گفت که دولت فدرال تنها نقش حمایتی در اجرای قوانین مربوط به شاهدانه ایفا می کند که عمدتاً توسط استان ها و مناطق اداره می شود.

دوکلو گفت که صنعت حقوقی راه درازی را برای کمک به تنظیم حشیش در کانادا طی کرده است و اگرچه کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد، او منتظر نتایج بررسی قانونی است. این بررسی قرار نیست تا بهار آینده کامل شود.

با این حال، برای هال و آلمانی، تغییر نمی تواند به زودی رخ دهد.

هال گفت: “ما به جایی نمی رسیم. ما فقط چرخ هایمان را می چرخانیم.”