بنیاد پیر الیوت ترودو چیست و چه کاری انجام می دهد؟

بنیاد پیر الیوت ترودو در یک جنجال سیاسی گرفتار شده است که سازمان را تحت فشار قرار داده است. رئیس جمهور و هیئت مدیره هفته گذشته استعفا می دهند.

در مرکز این جنجال، کمک مالی سال 2016 از سوی دو اهداکننده با ارتباط با دولت چین است. اهداکنندگان در آن زمان 200000 دلار به این بنیاد قول دادند.

در حالی که کمک مالی باعث تحریک یک جنجال اولیه در سال 2016در پی گزارش های اخیر رسانه ها مبنی بر دخالت پکن در انتخابات فدرال 2019 و 2021، علاقه به این داستان دوباره زنده شد. این بنیاد گفت که این وجوه را بازپرداخت خواهد کرد اما ظاهراً با موانع اداری مواجه شد. (رادیو-کانادا تأیید کرده است که کمک مالی از آن زمان برگردانده شده است.)

این بنیاد گفت استعفای هفته گذشته در پاسخ به آخرین جنجال در مورد این کمک مالی بود.

در بیانیه این بنیاد آمده است: «شرایط ایجاد شده بر اثر سیاسی شدن بنیاد، ادامه وضعیت موجود را غیرممکن کرده است و هیئت مدیره داوطلبان و رئیس و مدیرعامل استعفا داده اند».

اما گزارش‌های گلوب اند میل و لاپرس حاکی از آن است که این استعفا به دلیل مدیریت این کمک مالی توسط بنیاد بوده است.

این جنجال به تالارهای مجلس نیز کشیده شده است.

موریس روزنبرگ – نویسنده یک دولت گزارش مداخله انتخاباتی در انتخابات 2021 – و فرماندار سابق دیوید جانستون – توسط دولت لیبرال انتخاب شدند گزارشگر ویژه آن در مورد دخالت در انتخابات – سابقه وابستگی به این بنیاد داشته اند. محافظه کاران استدلال کرده اند که این واقعیت هر دو تحقیق را به خطر می اندازد.

استعفای هفته گذشته تنها خشم بیشتر مخالفان را برانگیخت و هم محافظه کاران و هم نمایندگان بلوک کبکوا خواستار تحقیقات درباره این بنیاد شدند. پیر پویلیور، رهبر محافظه‌کاران، در نامه‌ای به آژانس درآمد کانادا از آن درخواست کرد تا “یک حسابرسی کامل” از این بنیاد را با تمرکز بر کمک‌های خیریه دریافتی از دولت‌های خارجی آغاز کند.

روز جمعه، خود بنیاد از حسابرس کل خواست که کمک مالی سال 2016 را بررسی کند.

در اینجا چیزی است که ما درباره سازمانی که در مرکز مناقشه قرار دارد می دانیم.

چه کار میکند؟

این بنیاد در سال 2001 برای قدردانی از نخست وزیر سابق، که در سال 2000 درگذشت، تأسیس شد. در سال 2002، دولت فدرال 125 میلیون دلار برای کمک به تأمین مالی عملیات اصلی آن وقف کرد. کمک های خصوصی را نیز می پذیرد. این بنیاد خود را یک موسسه خیریه مستقل و غیرحزبی معرفی می کند.

این بنیاد به تأمین مالی و ترویج تحقیقات دانشگاهی و منافع عمومی کمک می کند. هر سال تا 20 بورسیه دکتری اعطا می کند و حداکثر پنج بورسیه تحقیقاتی را تامین می کند. همچنین از شبکه ای از “مربیان” برای کمک به دانشگاهیان جوان پشتیبانی می کند و رویدادهای عمومی مانند رونمایی کتاب و سخنرانی در مورد مسائل سیاست عمومی را سازماندهی می کند.

این مربیان – که شامل قضات دادگاه عالی سابق، سیاستمداران فعلی و سابق، روزنامه‌نگاران و رهبران تجاری می‌شوند – در طول دوره کاری خود حق‌الزحمه و هزینه‌های سفر دریافت می‌کنند.

پولش از کجا میاد؟

به عنوان بخشی از قرارداد 2002 با دولت فدرال، این بنیاد نمی تواند 125 میلیون دلار موقوفه را خرج کند. در عوض، سرمایه گذاری شد. فقط درآمد حاصل از بازده سرمایه گذاری می تواند فعالیت های بنیاد را تامین کند.

با توجه به آن پرونده های خیریه 2021-22 با CRA، این سازمان میلیون ها دلار درآمد از بازده سرمایه گذاری های خود به دست آورد. کمتر از یک میلیون دلار کمک مالی به دست آورد.

چه کسی بنیاد را اداره می کند؟

این بنیاد دارای دو نهاد اصلی مدیریتی است: تیم عضویت و هیئت مدیره.

اعضاء وظیفه تعیین اعضای هیئت مدیره و تغییر اساسنامه را بر عهده دارند، در حالی که هیئت مدیره بیشتر درگیر فعالیت های مدیریتی بنیاد است.

بیشتر اعضای هیئت مدیره و رئیس آن، پاسکال فورنیه – که خود یکی از دریافت کنندگان سابق بورسیه تحصیلی ترودو است – هفته گذشته استعفا دادند.

این بنیاد گفت که سه عضو هیئت مدیره تا زمانی که افراد جدید انتخاب شوند، باقی خواهند ماند.

تماشا | واکنش نخست وزیر به استعفای بنیاد ترودو:

واکنش ترودو به استعفای مدیرعامل و هیئت مدیره بنیاد ترودو

نخست‌وزیر جاستین ترودو می‌گوید این بنیاد به تأثیر مثبت خود بر مؤسسات دانشگاهی در سراسر کشور ادامه خواهد داد.

هنگامی که اخیراً از او در مورد این بنیاد سؤال شد، نخست وزیر جاستین ترودو اصرار داشت که دیگر هیچ ارتباطی با سازمانی که نام پدرش دارد، ندارد.

ترودو از زمان تأسیس آن در سال 2002 تا سال 2014، پس از اینکه به عنوان رهبر حزب لیبرال انتخاب شد، مستقیماً درگیر این بنیاد بود.

ترودو روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «بنیاد ترودو بنیادی است که من مطلقاً هیچ تلاقی با آن ندارم.

اما برادر نخست وزیر، الکساندر ترودو، در حال حاضر یکی از اعضای این بنیاد است.

پسر پیر ترودو، الکساندر ترودو، پس از اعلام اولین دانش پژوهان و بورسیه های بنیاد ترودو در فوریه 2003.
پسر پیر ترودو، الکساندر ترودو، پس از اعلام اولین دانش پژوهان و بورسیه های بنیاد ترودو در فوریه 2003. (CBC)

برخی از اعضا افرادی هستند که به پیر ترودو نزدیک بودند، مانند منشی اصلی سابق او توماس آکسورثی و مشاور ارشد اقتصادی دنیس چونگ.

هیئت مدیره همچنین دارای اعضای نزدیک به نخست وزیر سابق بوده است – از جمله دخترش سارا کوین، که یکی از اعضایی بود که هفته گذشته استعفا داد.

فهرست استعفاها همچنین شامل طیف وسیعی از دانشگاهیان، وکلا، کارمندان سابق دولت و رهبران تجاری است.

عکس های آرشیو شده نخست وزیر سابق پیر ترودو و نخست وزیر سابق آلبرتا، پیتر لوغید.
نخست‌وزیر پیر ترودو و نخست‌وزیر آلبرتا، پیتر لوغید، دو غول سیاسی بودند که در اوایل دهه 80 بر سر سیاست ملی انرژی با یکدیگر اختلاف داشتند. لوغید بعداً در هیئت مدیره بنیاد ترودو نشست. (مطبوعات کانادا)

کانادایی های معروفی در گذشته در هیئت مدیره حضور داشته اند، از جمله پیتر لوغید و بیل دیویس، نخست وزیران محافظه کار سابق آلبرتا و انتاریو.

مگان لزلی، نماینده سابق حزب ملی دموکراتیک خلق، و چاک استرال، وزیر سابق محافظه‌کار کابینه نیز اعضای هیئت مدیره بوده‌اند، اگرچه استرال در سال 2016 در جریان بحث‌های اهدایی اولیه استعفا داد.

این بنیاد می گوید مدیران و اعضا به صورت داوطلبانه خدمت می کنند. طبق پرونده های CRA، این بنیاد دارای 13 کارمند اداری تمام وقت و سه کارمند اداری پاره وقت است.

چه کسانی دیگر به این بنیاد وابسته بوده اند؟

به نظر می رسد این بنیاد مربیان را از همه اقشار جامعه جذب می کند. کارمندان دولت، روزنامه‌نگاران، دانشگاهیان، فعالان و نویسندگان همگی مربیان علمای بنیاد بوده‌اند.

بورلی مک لاکلین، لوئیز آربور، ماری دشان، توماس کرامول و فرانک یاکوباکی، قضات سابق دیوان عالی کشور، در گذشته مربیان بودند. دو نفر آخر توسط استفن هارپر و برایان مولرونی، نخست وزیران محافظه کار نامزد شدند.

سیاستمداران فدرال، استانی و شهری از همه اقشار سیاسی نیز مربی بوده اند.

بسیاری از سیاستمداران سابق که در گذشته برای مربیان ترودو ثبت نام کرده اند، با حزب لیبرال مرتبط هستند، مانند وزرای سابق کابینه آن مک للان و پیر پتیگرو.

عکسی آرشیو شده از مناظره رهبران فدرال در سال 1929، با حضور اد برادبنت، پیر ترودو و جو کلارک.
بحث بزرگ، از چپ به راست، اد برادبنت، پیر ترودو و جو کلارک، 13 مه 1979. برودبنت در سال 2010 مربی یک محقق ترودو بود. (پیتر برگ/ روزنامه کانادایی)

مایکل فورتیر، وزیر سابق محافظه‌کار کابینه و سناتور نیز یک مربی بود. استرال قبل از عضویت در هیئت مدیره بنیاد نیز همینطور بود.

دیگر مربیان گذشته عبارتند از اد برادبنت، رهبر سابق NDP، تونی پنیکت و مایکل هارکورت، نخست‌وزیر سابق NDP و الیزابت می، یکی از رهبران فعلی حزب سبز.

یکی از روسای سابق این بنیاد، پیر-گرلیه فارست، در سال 2022 توسط دولت استانی به عنوان رئیس آژانس بهداشت عمومی کبک – Institut National de Santé publique du Québec – منصوب شد.