ترودو علیرغم درخواست‌ها برای کناره‌گیری دیوید جانستون، همچنان در کنار او می‌ایستد

نخست‌وزیر جاستین ترودو می‌گوید علیرغم رأی اکثریت نمایندگان پارلمان به استعفای دیوید جانستون به عنوان گزارشگر ویژه کانادا در امور مداخلات خارجی، متعهد است.

ترودو روز جمعه در تورنتو گفت که مشتاقانه منتظر جلسات عمومی است که فرماندار کل سابق در ماه‌های آینده قبل از انتشار گزارش نهایی تا پایان اکتبر در سراسر کشور برگزار خواهد کرد.

ترودو گفت: “او این سوال را بسیار جدی می گیرد و در حال کندوکاو در واقعیت ها است.”

مجلس عوام در اوایل این هفته با حمایت نمایندگان محافظه‌کار و بلوک کبکوا، یک طرح NDP را تصویب کرد که از جانستون می‌خواست کناره‌گیری کند و از دولت خواست تا یک تحقیق عمومی را فراخواند.

رهبر محافظه‌کاران، پیر پویلیور، امروز در وینیپگ گفت که جانستون باید برود، اما جایگزین احتمالی او را نام نمی‌برد.

وی گفت: «همه احزاب در مجلس عوام باید دور هم جمع شوند و درباره فردی که حزبی نباشد، با هیچ رهبر حزبی ارتباط نداشته باشد و سابقه عینی داشته باشد، ترجیحاً به عنوان قاضی، به توافق برسند».

پولیور نقش گزارشگر ویژه را به عنوان یک “شغل جعلی” مورد انتقاد قرار داده و توانایی جانستون را برای بررسی عینی نحوه مدیریت دولت لیبرال در مورد مداخله خارجی ادعایی به دلیل روابطش با خانواده ترودو زیر سوال برده است.

دیوید جانستون، با پوشیدن کت و شلوار تیره، در راه پله ای در پارلمان هیل ایستاده است.
دیوید جانستون، گزارشگر ویژه مستقل در مورد مداخله خارجی، برای ارائه اولین گزارش خود در اتاوا در 23 می 2023 وارد می شود. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادا)

پویلیور از بررسی بخش طبقه بندی شده گزارش اولیه جانستون در مورد مداخله خارجی امتناع می ورزد و می گوید که این کار او را از انتقاد علنی از دولت فدرال در این زمینه باز می دارد.

جانستون از صداقت خود دفاع کرده و ارتباطات خود با نخست وزیر را کم اهمیت جلوه داده و گفته است که این هفته قصد دارد در سمت خود باقی بماند.

جانستون اوایل این هفته در بیانیه‌ای رسانه‌ای گفت: «زمانی که من مأموریت به عنوان گزارشگر ویژه مستقل را پذیرفتم، این کار را با آگاهی کامل از این واقعیت انجام دادم که کار پیش رو نه ساده و نه بحث‌انگیز خواهد بود».

من عمیقاً به حق مجلس عوام برای ابراز نظر درباره کارم در آینده احترام می‌گذارم، اما وظیفه من بر عهده دولت است. من وظیفه دارم آن کار را تا پایان مأموریتم دنبال کنم.

ترودو پولیور و ایو فرانسوا بلانشه، رهبر بلوک کبکوا را متهم کرد که اجازه می‌دهد استدلال‌های سیاسی و حملات سیاسی مانع از رسیدن به حقایق شود.

ترودو گفت: «آنها از دریافت گزارش های امنیتی در مورد حقایق واقعی اطلاعاتی و مسئله دخالت خارجی خودداری کرده اند، زیرا می خواهند به لکه دار کردن مردی با صداقت و تعهد عمیق و خدمت به کانادا ادامه دهند.»