ترودو می گوید اتاوا کنترل استانی بر منابع طبیعی را تغییر نخواهد داد

نخست‌وزیر جاستین ترودو روز پنجشنبه گفت که دولتش توافق‌هایی را که به استان‌های پریری کنترل منابع طبیعی می‌دهد، تغییر نخواهد داد، پس از اظهارات وزیر دادگستری که انتقاد نخست‌وزیر آلبرتا، ساسکاچوان و منیتوبا را برانگیخت.

من به عنوان نخست وزیر، خوشحالم که در حال حاضر اینجا می ایستم و می گویم که به آن دست نخواهیم داد [Natural Resources Transfer Agreements]ترودو در یک کنفرانس خبری گفت.

در طول جلسه پرسش و پاسخ در نشست روسای ویژه مجمع ملل اول هفته گذشته، برخی از رهبران بومی از موافقت نامه های انتقال منابع طبیعی (NRTAs) انتقاد کردند و برایان هاردلوت، رئیس شورای بزرگ شاهزاده آلبرت، از دولت فدرال خواست تا قوانینی را لغو کند. توافقنامه ها را تصویب کرد.

NRTA در سال 1930 پس از اینکه استان های پریری به دنبال همان کنترل بر منابع طبیعی که سایر استان ها از آن برخوردار بودند، امضا شد. دیوید لامتی، وزیر دادگستری، در جریان نشست روسای جمهور گفت که این موضوع را بررسی خواهد کرد – و اذعان کرد که این موضوع بحث برانگیز خواهد بود.

اظهارات لامتی باعث واکنش شدید نخست وزیران آلبرتا، ساسکاچوان و منیتوبا شد. آنها بیانیه مشترکی منتشر کردند که در آن از ترودو خواسته شد که اظهارات لامتی را پس بگیرد. پیر پویلیور، رهبر محافظه‌کاران، لامتی را به “تهدید برای براندازی قانون اساسی” متهم کرد.

تماشا کردن | ترودو می گوید دولت فدرال به NRTA دست نخواهد زد

ترودو می گوید دولت فدرال به NRTA دست نخواهد زد

نخست‌وزیر جاستین ترودو می‌گوید «منابع طبیعی طبق قانون اساسی در اختیار استان‌ها هستند» و دولت فدرال «این را زیر سؤال نمی‌برد».

این قراردادها از طریق یک سری قوانین استانی و فدرال در سال 1930 اجرا شد. کنترل استانی بر منابع طبیعی در قانون اساسی نوشته شده است.

ترودو گفت: «منابع طبیعی بر اساس قانون اساسی در اختیار استان ها هستند و ما آن را زیر سوال نمی بریم.

ترودو دوباره استان ها را تشویق کرد تا به عنوان بخشی از پروژه آشتی با مردم بومی بر روی منابع طبیعی کار کنند.

ترودو گفت: «ما باید مطمئن شویم که مردم بومی که هزاران سال در این سرزمین زندگی کرده‌اند، می‌توانند در منافع حاصل از آن سرزمین مشارکت کنند.

اکنون، آنچه به نظر می رسد، البته، گفتگویی است که باید توسط استان ها هدایت شود.»

ترودو، که پنجشنبه در ساسکاچوان بود، گفت که می‌خواهد با اسکات مو، نخست‌وزیر ساسکاچوان ملاقات کند، اما مو در خارج از شهر بود.

برخی از سازمان‌ها و رهبران بومی حمایت خود را از لغو یا تغییر NRTA اعلام کرده‌اند و گفته‌اند که این توافق‌نامه‌ها بدون رضایت و مشورت بومی‌ها امضا شده و نقض حقوق معاهده است.

ترودو روز چهارشنبه گفت که لامتی به تعهد کانادا به احترام به اعلامیه سازمان ملل متحد در مورد حقوق مردم بومی (UNDRIP) اشاره می کند. یک مقاله UNDRIP می گوید که مردم بومی حق حفظ و حفاظت از محیط زیست و ظرفیت تولیدی زمین ها، سرزمین ها و منابع خود را دارند.

جگمیت سینگ، رهبر NDP، که روز پنجشنبه نیز در ساسکاچوان بود، گفت که مایل است دولت های فدرال، استانی و بومی با یکدیگر در زمینه منابع طبیعی همکاری کنند.

سینگ گفت: «اگر ما در حال توسعه پروژه‌هایی در زمین‌های بومی هستیم، کارگران باید از آن بهره ببرند و جامعه بومی نیز باید از آن بهره ببرند.

بنابراین رویکرد من رویکردی است که در آن باید با استان‌ها، به عنوان شریک، و با جوامع بومی به عنوان شریک برای توسعه پروژه‌هایی که در واقع به نفع کارگران است، نه میلیاردرها، کار کنیم.»