حسابرس کل در حال “ارزیابی” مأموریت در مورد درخواست بنیاد ترودو برای تحقیق است

دفتر حسابرسی کل فدرال روز سه‌شنبه اعلام کرد که همچنان در حال «ارزیابی» وظایف خود است زیرا مربوط به درخواست بنیاد پیر الیوت ترودو برای بررسی نحوه رسیدگی به دو کمک مالی با ارتباط احتمالی با دولت چین است.

رئیس هیئت مدیره موقت بنیاد هفته گذشته به دفتر نامه نوشت و گفت که از تحقیقات کارن هوگان، حسابرس در مورد کمک‌های اهدایی در سال‌های 2016 و 2017 که مجموعاً 140000 دلار بوده، استقبال می‌کند.

این بنیاد خود را یک سازمان بورسیه مستقل و غیر حزبی می نامد.

مدیرعامل و اکثر اعضای هیئت مدیره آن اخیراً به دلیل آنچه که سیاسی کردن کمک مالی میلیاردر چینی ژانگ بین و یک تاجر چینی دیگر به نام نیو گنشنگ توصیف کرد، استعفا دادند.

ادوارد جانسون، رئیس هیئت مدیره موقت در نامه‌ای به تاریخ جمعه گذشته گفت: «در این شرایط، بنیاد از تحقیقات حسابرس کل کانادا در مورد همه جنبه‌های مربوط به دریافت و رسیدگی به این کمک‌ها توسط بنیاد استقبال می‌کند».

“بررسی مستقل خود بنیاد از کمک های مالی، که توسط یک شرکت حقوقی و شرکت حسابداری مستقل انجام می شود، در هر صورت ادامه خواهد داشت.”

او همچنین خاطرنشان کرد که زمانی که این بنیاد در ابتدا برای احترام به میراث پیر ترودو، نخست وزیر سابق لیبرال در سال 2002 ایجاد شد، 125 میلیون دلار موقوفه از دولت فدرال دریافت کرد.

بنیاد معتقد است که تحت ممیزی AG قرار دارد

یکی از سخنگویان بنیاد می گوید که این سازمان معتقد است که توسط حسابرس کل مورد بازرسی قرار می گیرد، اما دفتر هوگان می گوید که هنوز در حال بررسی این موضوع است که آیا چنین است یا خیر.

یک سخنگوی در بیانیه ای گفت: “ما هنوز در حال ارزیابی وظایف (دفتر حسابرس کل کانادا) در این مورد هستیم.”

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا بررسی کمک های خصوصی در حیطه اختیارات حسابرسی است، گفت: این بخشی از ارزیابی است.

بر اساس وب سایت این دفتر، فعالیت های ادارات و آژانس های دولت فدرال، شرکت های تاج و تخت و سه دولت منطقه ای کشور و آژانس های آنها را بررسی می کند.

می تواند این کار را از طریق حسابرسی مالی و عملکرد انجام دهد.

همچنین مواردی را که انجام نخواهد داد فهرست می کند. پرس و جوهایی که صراحتاً خارج از وظایف حسابرس هستند شامل درخواست هایی برای بررسی تصمیمات خط مشی یا مداخله در اختلافات بین شهروندان خصوصی و دولت ها، بانک ها یا شرکت ها می شود.

اتهامات مربوط به مداخله سیاسی مورد حمایت چین

جاستین ترودو، نخست‌وزیر، زمانی که از این کمک مالی بحث‌برانگیز و خود بنیاد پرسیده شد، به خبرنگاران گفت که نزدیک به یک دهه است که در فعالیت‌های آن شرکت نداشته است.

تصویر نخست وزیر جاستین ترودو در یک کنفرانس مطبوعاتی است.
نخست وزیر جاستین ترودو در یک اعلامیه و کنفرانس خبری در اتاوا در 17 آوریل شرکت می کند. ترودو گفته است که با بنیاد پیر الیوت ترودو ارتباطی ندارد، اما محافظه کاران گفته اند بنیادی که نام ترودو را یدک می کشد وسیله نقلیه ای بوده است که افراد در دادگاه از آن استفاده می کردند. به نفع نخست وزیر و نزدیکان او. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادا)

با این حال، محافظه‌کاران اپوزیسیون معتقدند بنیادی که نام ترودو را بر خود دارد وسیله‌ای بوده است که افراد برای جلب لطف نخست‌وزیر و نزدیکان وی از آن استفاده می‌کردند. چنین اتهاماتی باعث شده است که لیبرال های فعلی و سابق رهبر محافظه کار پیر پولیور را به انجام حملات حزبی متهم کنند.

Poilievre با استناد به گزارشی از روزنامه La Presse مستقر در مونترال مبنی بر اینکه در تلاش برای بازگرداندن کمک مالی که اکنون مشکل ساز بود، سازمان دریافت که نام موجود در چک، از کمیسر آژانس درآمد کانادا درخواست کرده است که یک حسابرسی در این بنیاد انجام دهد. با نام اهدا کننده مطابقت ندارد

در نامه ای که جمعه گذشته ارسال شد، Poilievre گفت که چنین گزارش هایی نگرانی هایی را در مورد تلاش های مداخله خارجی ایجاد می کند و پیشنهاد می کند که این بنیاد “مسئولیت های قانونی و امانتداری خود را مطابق قانون مالیات بر درآمد و گزارش به آژانس درآمد کانادا انجام نمی دهد.”

ادعاها مبنی بر تلاش های مداخله خارجی تحت حمایت چین در دو کمپین انتخاباتی فدرال گذشته، هفته ها به دنبال ترودو بود.

او به احزاب اپوزیسیون و دیگر منتقدان اطمینان داده است که دیوید جانستون، فرماندار کل سابق، که او را به عنوان گزارشگر ویژه در مورد این موضوع منصوب کرده است، در اواخر ماه مه توصیه خواهد کرد که آیا باید تحقیقات عمومی در مورد این موضوع را درخواست کند یا خیر.

اما پویلیور انتصاب جانستون را نامناسب دانسته و به دخالت این مقام سابق در بنیاد اشاره کرده است.

در کنار بلوک کبکوا و NDP، محافظه‌کاران از ترودو می‌خواهند که فقط یک تحقیق عمومی را در حال حاضر فراخواند، نه اینکه منتظر یک توصیه باشد.