“حمله با انگیزه نفرت” در مسجد مارکهام محکومیت را برانگیخته است

محکومیت روز یکشنبه در پاسخ به آنچه که انجمن اسلامی مارکهام (ISM) گفت “حمله ای با انگیزه نفرت” در مسجد خود در اوایل این هفته منتشر شد.

در بیانیه ای شنبه شب ISM گفت که صبح روز 6 آوریل، فردی به مسجد در خیابان دنیسون آمد و هنگام ورود ظاهراً یک نسخه از قرآن را پاره کرد و در حالی که شعارهای نژادپرستانه و اسلام هراسانه را به سمت نمازگزاران هدایت می کرد.

بنا به گزارش ISM: «این فرد هنگام خروج از مسجد، سپس با وسیله نقلیه خود اقدام به زیر زدن یا ضربه زدن به نمازگزاران کرد».

ما عمیقاً از این حادثه ناراحت هستیم، به ویژه زمانی که به سالگرد حمله تروریستی لندن نزدیک می‌شویم، جایی که خانواده‌ای در لندن در اقدامی نفرت‌آمیز کشته شدند.»

ISM خاطرنشان کرد که این حمله در ماه مبارک رمضان رخ داد، زمانی که مسجد شلوغ بود.

پلیس منطقه ای یورک اعلام کرد که یک مرد 28 ساله تورنتو در پی این حمله در بازداشت به سر می برد.

جامعه اسلامی مارکهام.
پلیس درست قبل از ساعت 7 صبح 6 آوریل 2023 به یک تماس برای ایجاد اغتشاش در مسجدی در خیابان دنیسون پاسخ داد. (CBC)

در سال‌های اخیر در برخی از شهرهای کانادا حملات نفرت‌ستیزی علیه مسلمانان صورت گرفته است. از جمله این حملات در ژوئن 2021 در خانواده افضل در لندن، انترنتی. چاقو کشی مرگبار سرایدار داوطلب، محمداسلیم ظفیس در خارج از مسجد تورنتو در سپتامبر 2020؛ حمله ژانویه 2017 به مسجدی در شهر کبک که در آن شش مرد کشته و ده ها نفر دیگر به شدت زخمی شدند. و حداقل شش حمله با انگیزه نفرت به زنان مسلمان سیاه پوست و نژادپرستانه در ادمونتون در ماه های اخیر.

در آوریل سال گذشته، نمازگزاران مسجدی در میسیساگا در ایالت انترنتی، با اسپری خرس مورد حمله قرار گرفتند که به گفته مقامات، “حادثه ای با انگیزه نفرت” بود.

NCCM از حادثه مارکهام “بسیار مضطرب” شده است

شورای ملی مسلمانان کانادا (NCCM) در توییتی نوشت: «ما بسیار مضطرب شدیم که از یک جنایت خشونت آمیز آشکار در مسجد مارکهام مطلع شدیم، جایی که فردی فریاد می زد، قرآن را پاره می کرد و سعی می کرد فرار کند. نمازگزاران را در وسیله نقلیه خود پایین آورد.»

بر اساس وب سایت NCCM بزرگترین سازمان مدافع مسلمانان در کانادا است. این سازمان مستقل، غیرانتفاعی، غیرحزبی، مردمی حقوق بشر، آزادی های مدنی و وکالت در اتاوا مستقر است و دفاتری در منطقه تورنتو بزرگ، مونترال، لندن، ادمونتون و ساسکاتون دارد.

در همین حال، فرانک اسکارپیتی، شهردار مارکهام، این حادثه در ISM را “یک اقدام نفرت انگیز” توصیف کرد.

اسکارپیتی در توییتی نوشت: «شب قبل از این حادثه من به رهبران دیگر ملحق شدم تا از جامعه مسلمانان روزه بگیرم.

“من از آنها برای همه کمک هایشان تشکر کردم. مارکهام به شدت آن را محکوم می کند #اسلام هراسی و ما با جامعه مسلمان مارکهام همبستگی می کنیم.”

نماینده محلی پارلمان، وزیر تجارت مری نگ، می گوید که از اطلاع از حمله ادعایی “عمیقاً آشفته” شده است.

او در توییتی نوشت که همه باید در عبادتگاه خود احساس امنیت کنند.

کریستین وانگ تام، نماینده حزب ملی حزب دموکرات در مرکز تورنتو، از جمله کسانی است که حمله به مسجد مارکهام را محکوم کرده است.

در توییتی نوشت: “یک روز دیگر، یک حمله با انگیزه نفرت دیگر در انتاریو. ما به سالگرد حمله تروریستی لندن نزدیک می‌شویم و زمانی که دولت‌ها بتوانند اقدام واقعی برای ایمن نگه داشتن جوامع و توقف اسلام‌هراسی انجام دهند، کلمات کافی نیست.”

مرد تورنتو با 3 سیلی سیلی خورد

پلیس منطقه ای یورک گفت که بازرسان یک مرد 28 ساله تورنتویی را به چندین جرایم جنایی “پس از حادثه مشکوک با انگیزه نفرت” متهم کرده اند.

پلیس قبل از ساعت 7 صبح روز 6 آوریل به یک تماس برای ایجاد اغتشاش در مسجد در خیابان دنیسون پاسخ داد.

مظنون شناسایی و اندکی بعد از نیمه شب 18 فروردین دستگیر شد. وی به تهدید، ضرب و جرح با سلاح و رانندگی خطرناک متهم شده است.

این مرد برای قرار وثیقه بازداشت شد و برنامه بعدی دادگاه او در 11 آوریل خواهد بود.