خانواده ای بیش از 400 دلار برای کفش های نایک پرداخت کردند که 10 هفته دوام آورد

اسپنسر پاتر، 15 ساله، وقتی صحبت از تبدیل شدن به یک فوتبالیست حرفه ای می شود، چشمش به توپ است.

او از سه سالگی این بازی را انجام می‌دهد، هفته‌ای چند بار با یک تیم نخبه در میسیساگا، اونت، تمرین می‌کند و رویای پیوستن به یک تیم حرفه‌ای را دارد.

بنابراین هنگامی که نایک نسخه محدودی از کفش‌های فوتبال را در پاییز گذشته منتشر کرد – Zoom Mercurial Superfly 9 Elite CR7 Firm Ground Cleats – اسپنسر به دنبال آن بود.

او پس از نشان دادن چند مهارت فوتبالی چشمگیر در پارکی در شرق تورنتو، به Go Public گفت: “من فکر می کردم آنها واقعاً باحال بودند… فوق العاده روشن و برقی به نظر می رسیدند.” “و آنها چسبندگی بهتری دارند، بنابراین وقتی توپ به پای شما برخورد می کند، احساس بهتری پیدا می کند.”

اما بزرگترین جذابیت، او می‌گوید این است که قلاب‌ها توسط کریستیانو رونالدو فوق ستاره فوتبال تایید شده‌اند.

اسپنسر گفت: “او یکی از بهترین های جهان است.” و این آخرین کفشی بود که نایک قرار بود با او بسازد.

تبلیغات نایک فناوری پیشرفته گیره‌ها را تبلیغ می‌کند که سبکی فوق‌العاده و شبکه‌ای محکم برای کنترل بهتر توپ ارائه می‌کند.

اسپنسر به پدر و مادرش نزدیک شد و پیشنهاد داد 150 دلار برای کفش‌ها اضافه کند که پس از کسر مالیات با قیمت گزاف 423 دلار همراه بود. والدین او موافقت کردند که مابه التفاوت را به عنوان هدیه ویژه تولد 15 سالگی بپردازند.

اما تنها 10 هفته بعد، پارچه روی چماق چپ اسپنسر شروع به پاره شدن کرد.

کریستیانو رونالدو پیراهن قرمز و سبز پرتغال را به تن دارد و در حال تعقیب یک توپ فوتبال با گیره های آبی و سفید فوتبال نایک است.
ستاره فوتبال کریستیانو رونالدو در تبلیغات نایک در اینستاگرام به نمایش درآمد. گیره‌های نسخه محدود آخرین کفش‌هایی هستند که انتظار می‌رود او با نایک بسازد. (کریستیانو/اینستاگرام)

نایک از ارائه جایگزینی خودداری کرد و به پاترها گفت که این مشکل به دلیل نقص مواد یا تولید نیست.

اسپنسر گفت: “من فوق العاده ناامید بودم.” “این برای من پول زیادی بود.”

Go Public عکس هایی از بند پاره شده را برای چندین متخصص تعمیر کفش در منطقه تورنتو ارسال کرد: همه گفتند که آسیب نباید به این زودی رخ می داد و از پاسخ ضعیف نایک شگفت زده شدند.

یک پارگی تقریبی دو اینچی در سمت راست یک گیره فوتبال نایک درست زیر یک نایک swoosh لاستیکی نارنجی دیده می‌شود.
نمای نزدیک از پارگی که پس از 10 هفته استفاده ظاهر شد. یک کارشناس تعمیر کفش می‌گوید لوگوی لاستیکی نایک و مواد الیاف نازک‌تر با هم خوب کار نمی‌کنند. (اندی هینسنبرگ/سی بی سی)

لورنا آگولی، یک پینه دوز که مالک فروشگاه تعمیر کفش و چکمه Sole Survivor در تورنتو به مدت تقریباً 10 سال است، می گوید: «این باید خیلی بیشتر دوام بیاورد.

او می‌گوید شرکت‌هایی مانند نایک که از کیش سلبریتی استفاده می‌کنند تا نیاز به حمایت از محصولات خود را ایجاد کنند.

آگولی گفت: «اوه، خب، مشکل ما نیست. “اما واقعاً، این باید مشکل شما باشد، زیرا شما کسی هستید که این محصول را ایجاد کردید. شما کسی هستید که آن را به بازار عرضه کردید و مردم را متقاعد به خرید آن کردید.”

پس از اینکه Go Public درگیر شد، نایک مستقیماً به پاترها رسید و پیشنهاد بازپرداخت داد.

این شرکت مصاحبه روی دوربین با Go Public را رد کرد. درعوض، نایک در بیانیه ای ایمیلی گفت: «کیفیت و عملکرد [its] محصولات از اهمیت بالایی برخوردار هستند” و معتقد است که آسیب گیره اسپنسر یکباره بوده است.

زنی به صورت ضربدری روی چهارپایه می نشیند.  او دور کفش های چرمی من را در یک فضای کاری استودیویی احاطه کرده است.
لورنا آگولی، پینه‌دوش تورنتویی می‌گوید تولید انبوه می‌تواند بر کیفیت یک کفش تأثیر بگذارد. (colebreiland/Instagram)

بازپرداخت دور برگشت

10 هفته اولی که اسپنسر صاحب کفش های جدیدش شد، با افتخار آنها را در طول تمرینات روی چمن داخلی پوشید. او گفت: آنها نرم و راحت بودند و در زمین به او اعتماد به نفس دادند.

اما یک شب هنگامی که او از یک مسواک کوچک برای تمیز کردن وسایل ارزشمند خود استفاده می کرد، موهای مسواک از روی پارچه کفش افتاد.

یک پارگی درست در جایی که لوگوی نایک swoosh به پارچه فوق سبک کفش چسبیده بود ایجاد شده بود.

او می‌گوید: «در آن مرحله فقط هدر دادن پول بود.

پدرش با خدمات مشتریان نایک تماس گرفت و بنابراین بیشتر از یک بازی فوتبال واقعی شروع به دویدن کرد.

ابتدا یکی از نمایندگان نایک به فرانک پاتر گفت که باید کفش ها را به فروشگاه برگرداند.

وقتی این کار را کرد، خرده‌فروش گفت نایک مسئول است و او را به شرکت بازگرداند.

مردم در سیلوئت در مقابل دیواری از کفش‌های روشن می‌خرند.
مردم در نوامبر 2022 از یک فروشگاه کفش نایک در نیویورک خرید می کنند. این شرکت با درآمدی نزدیک به 47 میلیارد دلار در سال مالی 2022، بزرگترین فروشنده کفش و پوشاک ورزشی در جهان است. (جولیا نیکینسون/آسوشیتدپرس)

فرانک چند بار به این سو و آن سو فرستاده شد، اما در نهایت یک شماره پرونده از نایک برای شروع فرآیند بازگشت دریافت کرد و 18 دلار پرداخت کرد تا کفش ها را برای بازرسی به شرکت بازگرداند.

اما دو هفته بعد، نایک کفش ها را با یادداشتی بازگرداند و گفت که محصول تحت ضمانت نیست – که اجازه می دهد تا پس از 30 روز یا بیشتر اگر محصول نپوشیده و شسته نشده باشد یا به دلیل نقص سازنده، بازگردانده شود. هیچ جایگزینی ارائه نخواهد شد.

پاتر می‌گوید: «باورم نمی‌شود که آن‌ها کفشی پیشنهاد می‌کنند که بیش از 400 دلار است و در کمتر از سه ماه از بین می‌رود.

فرانک دوباره با خط خدمات مشتریان نایک تماس گرفت. این بار، یکی از نمایندگان گفت که کفش‌های اسپنسر ساییدگی و پارگی بیش از حد را نشان می‌دهند – دلیلی که فرانک نمی‌خرد.

او گفت: «اسپنسر از کفش هایش مراقبت می کند. “او آنها را بعد از تمرین تمیز می کند. آنها را بعد از بازی تمیز می کند. او همیشه آنها را خشک می کند … این ناامید کننده است.”

تماشا | سوالات کفشدوزکی کیفیت نایک:

نظر یک پینه دوز در مورد کفش های فوتبال نایک

لورنا آگولی، پینه‌دوز توضیح می‌دهد که چرا فکر می‌کند طراحی Nike Zoom Mercurial Superfly 9 Elite CR7 Firm Ground Cleats به نتیجه نمی‌رسد.

آگولی می گوید، به نظر او، بخشی از مشکل طراحی ضعیف است.

“به احتمال زیاد دلیل شکسته شدن مواد به دلیل سنگین تر بودن آرم لاستیکی نایک است [the swoosh] او گفت که در بالای مواد الیاف نازک تر… درست در خم پا اضافه شد.

“پس در حالی که [Spencer] دارد بازی می‌کند و پایش را خم می‌کند، مواد به نوعی با یکدیگر می‌جنگند و فیبر سبک نمی‌تواند لاستیک سنگین‌تر را برای حفظ آن حمل کند.”

نایک در مورد ارزیابی آگولی اظهار نظری نکرد.

فروش سلبریتی

بازار کفش‌های ورزشی بسیار بزرگ است – میلیاردها دلار در خطر است زیرا شرکت‌هایی مانند نایک، آدیداس و پوما برای ارادت به طرفداران مبارزه می‌کنند.

بر اساس گزارش سالانه این شرکت برای سال های 2021-22، نایک بزرگترین فروشنده کفش و پوشاک ورزشی در جهان است.

در این گزارش آمده است: «ما معتقدیم که تلاش‌های تحقیق، طراحی و توسعه ما عوامل کلیدی موفقیت ما هستند.

تماشا | پاره شدن بعد از 10 هفته:

جنگ خانواده نایک بر سر کفش های فوتبال 400 دلاری که فقط 10 هفته دوام آورد

خانواده ای پس از صرف بیش از 400 دلار برای خرید یک جفت کفش فوتبال، نایک را صدا می کنند و می گویند که یکی از کفش ها پس از 10 هفته باز شد. نایک مدعی شد استفاده بیش از حد مقصر بوده است، اما یک متخصص تعمیر کفش این طراحی را مقصر می داند.

آگولی می گوید وقتی کفشی مانند اسپنسر خراب می شود، ممکن است به دلیل تولید انبوه باشد.

او گفت: “هیچ راهی وجود ندارد که شما همیشه بتوانید تضمین کنید که این هزاران کفشی که در حال بیرون آمدن هستند در واقع همان کیفیتی هستند که آنها می گویند خواهند بود.” این عمدتاً مواد مصنوعی است که فقط روی آن چسبانده شده است و یک دستگاه تمام کارها را انجام می دهد.

اما تولید انبوه به برند نایک آسیبی نمی رساند. در همین گزارش آمده است که نایک در سال مالی 2022 به درآمد 46.7 میلیارد دلاری رسیده است.

تاییدیه افراد مشهور

نایک مدتهاست که خود را با ورزشکاران ستاره ای مانند تایگر وودز، راجر فدرر و کوبی برایانت هماهنگ کرده است.

استودیو آمازون به تازگی منتشر شده است هوا، فیلمی به کارگردانی بن افلک که داستان قرارداد اسپانسر نایک با مایکل جردن تازه کار در آن زمان را روایت می کند، قراردادی که راه را برای کفش های تسخیر کننده جهان این شرکت هموار کرد.

فرانک می‌گوید پسرش هیچ تفاوتی با بچه‌های همه جا ندارد – او ورزشکاران مشهور را بت می‌داند و اعتماد دارد که کفش‌هایی که رونالدو تأیید می‌کند با کیفیت هستند.

او می‌گوید: «او می‌خواهد لباس‌هایی را بپوشد که دیگران می‌پوشند. او می‌خواهد مانند سوپراستارها باشد.

جودی زایچکوفسکی، استاد بازاریابی دانشگاه سایمون فریزر، می‌گوید: «این فشار برای خرید روندهای سلبریتی هرگز بیشتر از این نبوده است.

او گفت: “بزرگ است.” “هيچ كس [Spencer’s] سن بدون اینترنت بزرگ شده است، بدون اینکه بدانند اطرافیانشان چه می‌کنند، بدون اینکه بخواهند یکی از این تأثیرگذاران باشند.”

برای بیش از 40 سال، Zaichkowsky آنچه که مردم را وادار به خرید محصولات خاص می کند مطالعه کرده است.

او می‌گوید که بچه‌ها متقاعد می‌شوند که کفش‌های ورزشی مورد تأیید افراد مشهور به آنها کمک می‌کند بهتر بازی کنند و شاید برای رقابت در زمین مسابقه ایجاد کنند.

Zaichkowsky گفت: “همسالان شما فکر می کنند که شما خاص هستید زیرا این کفش ها را به پا دارید.” و این کفش‌ها به شما احساس بهتری می‌دهند.»

یک زن سفیدپوست میانسال که در مقابل یک تابلوی نقاشی نشسته است، در حین تماس زوم روی صفحه نمایش لپ تاپ دیده می شود.
جودی زایچکوکسی، استاد بازاریابی در دانشگاه سیمون فریزر در بریتیش کلمبیا، می‌گوید که بچه‌ها به‌ویژه در معرض تأثیر افراد مشهور هستند. (کیمبرلی ایوانی/سی‌بی‌سی)

اسپنسر می‌گوید آنچه که باید تجربه‌ای عالی باشد، او را از برند نایک ناامید کرده است. “فقط فکر می کنم مایه تاسف است.”

پس از پاره شدن گیره‌هایش، او برای ادامه تمرین به وسایل جدیدی نیاز داشت، بنابراین والدینش در ماه ژانویه برای او جفت دوم خریدند – دوباره نایک، اما مدلی متفاوت و انتظار داشتند که برای اولین ست گیره‌ها بازپرداخت شوند.

قیمت کفش جدید 412 دلار است. در عرض سه ماه، کف هر دو گیره شروع به ترک خوردن کرد.

فرانک گفت: “من وقت نکردم آن ها را برگردانم.”

نایک در پیشنهاد خود به پاترها گفت که هزینه جفت دوم گیره را نیز بازپرداخت خواهد کرد. در بیانیه نایک آمده است: «ما برای وفاداری این مشتری به برند ارزش قائل هستیم. ما می‌خواهیم بهترین گیره‌های نایکی را پیدا کنیم [Spencer]بر اساس سبک بازی فردی او.”

اما فرانک می‌گوید این برای به دست آوردن آنها کافی نیست.

“ما در حال حرکت از نایک هستیم.”