دادستان دیوان کیفری بین‌المللی به نمایندگان مجلس می‌گوید آفریقای جنوبی با حکم بازداشت پوتین «کار درست» را انجام خواهد داد

آفریقای جنوبی تابستان امسال این فرصت را خواهد داشت تا حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی اجرا کند – و دادستان ارشد این دادگاه روز پنجشنبه به نمایندگان مجلس گفت که مطمئن است کشور مشترک المنافع “کار درست را انجام خواهد داد.”

کریم خان چند ساعت پس از صحبت ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با قضات دادگاه بین‌المللی کیفری در لاهه در هلند، در مقابل کمیته امور خارجی مجلس عوام کانادا حاضر شد و گفت مطمئن است پوتین به جرم جنایات جنگی محکوم خواهد شد.

زلنسکی از جامعه جهانی خواست تا پوتین را پاسخگو بداند و به قضات دیوان کیفری بین‌المللی گفت که رهبر روسیه «شایسته است که به خاطر اقدامات جنایتکارانه‌اش در اینجا در پایتخت حقوق بین‌الملل محکوم شود».

در ماه مارس، دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت پوتین را برای جنایات جنگی صادر کرد و او را به مسئولیت شخصی در ربودن کودکان از اوکراین متهم کرد. این اولین بار بود که دادگاه جهانی حکمی را برای رهبر یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل صادر می کرد.

قرار است پوتین در ماه آگوست در اجلاس سران بریکس شرکت کند، مجمعی متشکل از کشورهایی (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) که به عنوان مهمترین رقیب ژئوپلیتیکی بلوک G7 از اقتصادهای پیشرفته پیشرو شناخته می شوند.

انتظار می رود آفریقای جنوبی به عنوان یکی از امضاکنندگان اساسنامه رم دیوان کیفری بین المللی، حکم جنایات جنگی را اجرا و پوتین را دستگیر کند. این موضوع باعث ایجاد یک بحث سیاسی شدید در کشور شده است. رونالد لامولا، وزیر دادگستری آفریقای جنوبی، روز چهارشنبه علناً شکایت کرد که دیوان کیفری بین‌المللی در تصمیم‌گیری درباره اینکه کدام جنایات شایسته توجه هستند، ناسازگار بوده است.

کریم احمد خان، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی، در یک کنفرانس خبری در وزارت دادگستری در خارطوم، سودان در 12 اوت 2021 صحبت می‌کند.
کریم احمد خان، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی، در یک کنفرانس خبری در وزارت دادگستری در خارطوم، سودان، در 12 اوت 2021 صحبت می‌کند. (مروان علی/ آسوشیتدپرس)

خان روز پنجشنبه به یک کمیته چهار حزبی متشکل از نمایندگان پارلمان کانادا گفت که آفریقای جنوبی کشوری قابل احترام است و در گذشته برای حمایت از دیوان کیفری بین‌المللی “با لگد و فریاد کشیده نشده است”.

خان گفت: اخیراً اظهاراتی در رابطه با تصدیق آفریقای جنوبی در مورد تعهداتش بر اساس اساسنامه رم منتشر شده است. آنها گفته اند که از این مسئولیت ها آگاه هستند.

خان گفت که تمایلی به مطرح کردن این موضوع در انظار عمومی ندارد، و افزود کشوری که با موفقیت برای پایان دادن به سیستم نژادپرستانه آپارتاید مبارزه کرد، حق دارد تصمیمات خود را بگیرد.

خان گفت: «فکر می‌کنم آنها کاملاً از مسئولیت‌های خود آگاه هستند و اطمینان دارم که کار درست را انجام خواهند داد و فکر می‌کنم آن را کنار می‌گذارم».

اما لامولا در اظهارات خود به رسانه های محلی در آفریقای جنوبی پیشنهاد کرد که دولت او به دنبال خروجی است.

لامولا به نشریه BusinessDay گفت: «ما گزینه‌های مختلفی را در رابطه با چگونگی بومی‌سازی اساسنامه رم در کشورمان بررسی خواهیم کرد، از جمله گزینه گسترش مصونیت دیپلماتیک مرسوم برای سران کشورهایی که در کشورمان بازدید می‌کنند.»

یولیا کووالیف، سفیر اوکراین در کانادا، گفت که دیوان کیفری بین المللی دفتری در کیف ایجاد کرده است و از نزدیک با دادستان های اوکراین برای مستندسازی پرونده های جنایات جنگی که تعداد آنها به ده ها هزار نفر می رسد، همکاری می کند.

اعضای آواز و پناهندگان اوکراینی هزاران خرس عروسکی و اسباب‌بازی کودکان را در میدان شومان مقابل کمیسیون اروپا نصب می‌کنند تا گزارش ربوده شدن هزاران کودک اوکراینی توسط روسیه در روز پنجشنبه، 23 فوریه 2022 در بروکسل را برجسته کنند.
معترضان هزاران خرس عروسکی و اسباب بازی کودکان را در میدان شومان در بروکسل در مقابل کمیسیون اروپا نصب کردند تا گزارش ربوده شدن هزاران کودک اوکراینی توسط روسیه را برجسته کنند. (اولیویه ماتیس/آسوشیتدپرس)

کوالیف روز پنجشنبه به کمیته روابط خارجی سنا گفت که بیش از 84000 جنایت جنگی در حال بررسی هستند. حکم دستگیری پوتین و ماریا آلکسیوانا لووا-بلوا، کمیسر حقوق کودکان روسیه، به انتقال اجباری کودکان از سرزمین‌های اشغالی اوکراین به روسیه مربوط می‌شود.

اوکراین تخمین می زند که بیش از 19500 کودک اوکراینی به طور غیرقانونی ربوده شده و به روسیه اخراج شده اند و از این تعداد تنها 328 کودک بازگشته اند.

«طبق شواهد، آنها مجبور به یادگیری شدند [the] کووالیف به کمیته سنا گفت: زبان روسی که تاریخ را اصلاح کرد و همچنین بسیاری از آنها برای کمپین های تبلیغاتی روسیه فیلمبرداری شدند.

او گفت که این فقط یک نگرانی اوکراینی نیست.

کووالیف افزود: «عدالت برای این جنایات نه تنها برای خانواده‌هایی که عزیزان خود را از دست داده‌اند ضروری است، بلکه عدالت در خدمت منافع حیاتی یک عدالت جهانی است تا از ارتکاب چنین جنایاتی توسط هر دیکتاتور دیگری جلوگیری شود».