دادگاه عالی حکم تبرئه مرد کبکی را که از دادن نمونه تنفسی خودداری کرد، تایید کرد

بالاترین دادگاه کانادا روز پنجشنبه حکم تبرئه مرد کبکی را که از ارائه نمونه تنفس به افسرانی که دسترسی فوری به آزمایش غربالگری الکل نداشتند، تایید کرد.

دادگاه عالی کانادا در حکمی متفق القول اعلام کرد که این درخواست بی اعتبار است، زیرا زمانی که این درخواست مطرح شد، پلیس یک دستگاه غربالگری تایید شده در اختیار نداشت.

این پرونده به آوریل 2017 بازمی گردد، زمانی که پلیس به دنبال مظنونی در وال بلیر، در نزدیکی شهر کبک بود، که گزارش شده بود در حال رانندگی با یک وسیله نقلیه تمام زمینی در حالی که نقص داشته است.

ماموران پاسکال برول را که پیاده بود و ظاهراً چشمانش خون آلود بود و بوی الکل می‌داد، متوقف کردند.

پلیس با رادیو به همکاران نزدیک خود تماس گرفت تا آزمایشی را برای آنها فراهم کند، اما مرد مکرراً گفت که نمونه تنفسی ارائه نمی دهد و اصرار داشت که پشت فرمان یک ATV نبوده است.

پس از اینکه Breault سه بار امتناع کرد، علیرغم اینکه گفته شد ممکن است منجر به اتهامات جنایی شود، پلیس در نهایت درخواست دستگاه غربالگری را لغو کرد و او را به امتناع از درخواست برای ارائه نمونه تنفس متهم کرد.

موضوع این بود که آیا درخواست پلیس با توجه به نداشتن دستگاه غربالگری معتبر است یا خیر. بر اساس قانون جزا، اگر فرد مشکوک به مشروبات الکلی و رانندگی در سه ساعت گذشته باشد، پلیس می‌تواند از فرد بخواهد که فوراً یک نمونه تنفس ارائه کند.

آزمایش باید فورا انجام شود

آزمایش باید با استفاده از یک دستگاه غربالگری تایید شده انجام شود، و این قرائت تعیین می کند که آیا الکل کافی وجود دارد تا یک آزمایش تنفسی کامل برای خواندن الکل خون را تضمین کند.

اما دادگاه عالی حکم داد که برای درخواست نمونه، پلیس باید دستگاه آزمایش را در اختیار داشته باشد.

به گفته قاضی سوزان کوت، که برای دادگاه می نویسد، کلمه “فورا” در قانون جزا به این معنی است که آزمون باید فورا انجام شود.

کوت می‌نویسد: «شخصی نمی‌تواند به دلیل امتناع از انطباق با خواسته‌ای که به دلیل نبود (دستگاه غربالگری تأییدشده) در زمان ارائه درخواست، امکان پذیر نبود، از نظر کیفری مسئول باشد.

Breault توسط دادگاه شهرداری به دلیل امتناع از اجرای دستور پلیس برای نمونه تنفس مجرم شناخته شد و دادگاه عالی کبک قبل از اینکه دادگاه استیناف کبک او را تبرئه کند، این تصمیم را تایید کرد.

پس از آن، تاج و تخت این پرونده را به دادگاه عالی درخواست داد و دادگاه در جریان جلسه ای در شهر کبک در ماه سپتامبر به این پرونده رسیدگی کرد.