دادگاه عالی دفتر ثبت مجرمان جنسی را نسبت به بیماران روانی ناعادلانه دانست

دادگاه عالی کانادا به نفع مرد انتاریوئی که در مورد جرم جنسی در سال 2002 مسئولیت کیفری (NCR) نداشت و بعداً به طور کامل از کار خود مرخص شد و خواست نام وی را از ثبت مجرمان جنسی خارج کند ، رای داد.

آقای G ، به دلیل ممنوعیت انتشار ، از نام وی پنهان مانده است ، از نظر کیفری مسئولیت دو مورد تجاوز جنسی و سایر جرایم علیه همسرش را ندارد.

در سال 2003 ، هیئت بررسی انتاریو آقای G را به طور کامل ترخیص کرد ، اما او هنوز مجبور شد که در قانون مجرمان جنسی استانی تحت عنوان قانون کریستوفر ثبت نام کند و به طور مادام العمر به مقامات استانی گزارش دهد.

همچنین وی ملزم به ثبت نام و گزارش در فهرست ثبت مجرمان جنسی فدرال شد.

آقای G در سال 2014 با استدلال در مورد استفاده از ثبت مجرمان جنسی فدرال و استانی در مورد افرادی که از نظر کیفری مسئولیت ندارند و سپس از آنها ترخیص مطلق می شود ، اقدامات قانونی را آغاز می کند و این باعث نقض حقوق زندگی ، آزادی ، امنیت و برابری آنها توسط منشور حقوق است. و آزادی ها

در سال 2017 ، دادگاه عالی انتاریو درخواست آقای G را رد کرد ، اما دادگاه تجدیدنظر انتاریو به اتفاق آرا درخواست تجدیدنظر در سال 2019 را پذیرفت و نتیجه گرفت که هر دو پرونده ثبت مجرمان جنسی استانی و فدرال اساسنامه وی را نقض می کنند حقوق. نام آقای G از ثبت احوال و استانها حذف شد.

تصمیم روز جمعه 7-2 به این معنی است که نام آقای G از فهرست انتاریو منصرف خواهد شد و دولت استان باید قانون Christopher را اصلاح کند تا مطابق با قانون اساسی باشد.

وکیل مستقر در تورنتو ، ارین دان ، نماینده انجمن وکلای کیفری به عنوان مداخله کننده در پرونده بود. وی گفت: افرادی که NCR را به دلیل اختلال روانی پیدا کرده اند ، اغلب سخت تر از افرادی که محکوم شده و ترشحات مشروط یا مطلق دارند ، انجام می شوند. (CBC)

در حالی که دولت فدرال اعتراضی نکرد ، دادستان کل پیگیری انتاریو برای لغو این تصمیم را مورد حمایت قرار داد ، با این دیدگاه که مردم را مجبور می کند بیشتر در معرض جرایم جنسی قرار گیرند.

دولتها استدلال کردند که هدف این ثبت مجازات نیست ، بلکه هدف آن ارتقا safety امنیت عمومی از طریق ایجاد بانک اطلاعاتی از افراد در معرض خطر بیشتری برای ارتکاب جرایم تعیین شده است. آنها همچنین شواهد پذیرفته شده توسط قاضی پرونده را تأیید کردند که نشان می دهد افرادی که از نظر کیفری مسئولیت ندارند ، در مقایسه با جمعیت عمومی ، خطر ارتکاب مجدد جرم جنسی را نشان می دهند.

سخنگوی وزارت دادستان کل انتاریو در بیانیه ای به سی بی سی نیوز گفت که استان در حال بررسی حکم دادگاه عالی است.

سخنگوی وزارت نوشت: “ما از اینكه دادگاه عالی كانادا فرجام خواهی انتاریو را در این مورد رد كرد ، ناامید شده ایم.”

هیچ “رمپ خروجی” برای افراد NCR یافت نشد

اما وکیل مستقر در تورنتو ، ارین دان ، که نماینده انجمن وکلای جنایی به عنوان مداخله کننده در این پرونده است ، گفت که قانون استان با افرادی که به دلیل اختلال روانی در مورد یک جرم جنسی مسئولیت کیفری نداشته اند ، سخت تر از کسانی است که محکوم شده اند و در حكم تخلیه مشروط یا تخلیه مطلق به آنها داده شده است.

طبق قانون کریستوفر ، این افراد هرگز به ثبت مجرمان جنسی نمی پردازند.

در صورت محکومیت ، بخشودگی یا تعلیق سابقه ای ، می توانند از لیست خارج شوند. در همین حال ، افرادی که از نظر کیفری مسئولیتی ندارند ، به طور خودکار در رجیستری ثبت می شوند.

دان گفت: “در حالی كه افرادی كه محكوم شده و مجرم شناخته شده اند از رمپ خروجی برخوردار هستند ، همانطور كه ​​دادگاه تجدیدنظر از آنها نام برد ، اما افرادی كه NCR شناخته می شوند این كار را نمی كنند.”

“ما مطمئناً بحث نمی كنیم – و دادگاه تجدیدنظر نتیجه نگرفت – كسی كه NCR پیدا شده است هرگز نباید در رجیستری مجرمان جنسی ثبت شود یا در صورت مناسب بودن نمی تواند مادام العمر در این پرونده بماند. تمام آنچه که ما می گوییم این است که در برخی موارد باید ارزیابی شود که آیا نگه داشتن آنها در رجیستری ضروری و مناسب است. “

با انکار رمپ های خروجی ، دادگستری آندروماشه کاراکاتسانیس گفت قانون کریستوفر فرض می کند افرادی که مسئولیت کیفری ندارند هیچ چشم اندازی برای توانبخشی ندارند و مضرات و کلیشه های منفی را در مورد افراد مبتلا به بیماری روانی ادامه می دهد.

کارا زویبل ، مدیر برنامه آزادی های بنیادی در انجمن آزادی های مدنی کانادا ، می گوید ، مسئله در دادگاه “مسئله برابری و عدالت” برای افرادی بود که NCR را به دلیل بیماری روانی پیدا کردند. (ارائه شده توسط انجمن آزادی های مدنی کانادا)

آقای G ، که دارای اختلال دوقطبی است ، اولین و تنها قسمت جنون آمیز خود را در پی حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 تجربه کرد.

وکلای وی گفتند که اقدامات آقای G منزوی بود ، کاملاً خارج از شخصیت و نتیجه مستقیم اختلال روانی حاد وی بود ، که به طور موثری تحت درمان است.

آنها همچنین می گویند قربانی جرم ، همسر سابق وی ، از او حمایت می کند.

کارا زویبل ، مدیر برنامه آزادی های اساسی در انجمن آزادی های مدنی کانادا ، گفت اگر آقای G در دادگاه عالی شکست بخورد ، برای همه افرادی که با بیماری روانی زندگی می کنند ناامیدکننده بود.

“هیچ مدرکی دال بر اثبات این نوع تغییر وجود ندارد [to the sex offender registry] خطر بیشتری ایجاد می کند ، پلیس را از انجام کار خود باز می دارد. ”

“این واقعاً مسأله برابری و عدالت برای افرادی است که قانون کیفری آنها را شناخته است و در قبال اقداماتی که هنگام ابتلا به بیماری روانی انجام داده اند مسئولیتی ندارند.”