دانش آموزان Wolastoqey رویکرد “دیدن دو چشم” برای حفاظت از دریا را یاد می گیرند

سامر سائولیس یک صبح سرد اخیر را با مشاهده رفتار مرغ دریایی در پیاده‌روی آرام سنت جان که توسط مرداب نمکی احاطه شده بود گذراند.

او و 16 نفر دیگر که مجهز به دوربین های دوچشمی و دفترچه یادداشت بودند، رفتار مرغان دریایی را ضبط کردند و خاطرنشان کردند که آنها آرام، سیر و بدون مزاحمت بودند.

مشاهدات انجام شده در پارک طبیعت ایروینگ بخشی از یک تمرین مشاهده میدانی در آخرین روز از یک دوره دو هفته ای بود که مطالعات بوم شناسی دریایی را با تجربه سالمندان بومی ترکیب می کند.

سائولیس گفت: «من قطعاً می‌خواهم از دیدگاه اجدادم و دیدگاه مدرن بیشتر درباره دنیای اطرافم بدانم.

آنچه Saulis توصیف کرد، رویکرد “دیدن دو چشم” نامیده می شود که هدف آن مقابله با مسائل زیست محیطی با استفاده از مزایای هر دو دیدگاه است.

Saulis به عنوان یک تکنسین محیط زیست در Bilijk First Nation که قبلاً با نام Kingsclear در نزدیکی فردریکتون شناخته می شد، تازه کار است، می خواهد اجداد خود را در زمینه حفاظت از محیط زیست بازتاب دهد.

گروهی از مردم، مردان و زنان در سنین مختلف، برخی نشسته و برخی ایستاده، در حال لبخند زدن به دوربین.
شرکت کنندگان برنامه پس از 60 ساعت در 10 روز در اولین ملت بیلیک در نزدیکی فردریکتون فارغ التحصیل شدند. (ارسال شده توسط لیف هلمر)

این یکی از چندین موضوعی است که در دوره آموزش داده شده در Bilijk به عنوان بخشی از برنامه منابع انسانی بومی محیط زیست ساختمان، برای الهام بخشیدن به مردم بومی برای پیگیری کار در زمینه های مبتنی بر محیط زیست، مورد بررسی قرار گرفته است.

این برنامه به دانش آموزان این فرصت را داد تا ضمن آموزش روش های جمع آوری داده های زیست محیطی، به صحبت های بزرگان در مورد اتصال به زمین گوش دهند.

تماشا کردن | دوره سقوط به افراد بومی در زمینه اکولوژی دریایی آموزش می دهد:

چرا مردم Wolastoqi از 4 جامعه در حال جمع آوری داده های دریایی در نمکزار سنت جان هستند

هفده نفر از Bilijk، Woodstock، Oromocto و St. Mary’s First Nations دو هفته را صرف یادگیری ترکیبی از بوم شناسی دریایی با دیدگاه های بومی الهام گرفته از سالمندان کردند.

Saulis، که همچنین یک دارنده زبان Wolastoqey است، گفت که او از این دوره که تلاش می‌کرد دیدگاه‌های بومی را به منصه ظهور برساند، قدردانی می‌کند، اگرچه او یک عنصر زبانی را گم کرده است.

او گفت: «من فرصت‌هایی را می‌دیدم که می‌توانست بگویم، «هی، اینجا جایی است که ما داروها را می‌چینیم یا اینطوری به زبان ما می‌گوییم».

سائولیس بر عهده خود این بود که این شکاف را پر کند و دانش خود را از زبان به هر کلاسی بیاورد و با پیشرفت آن به دوره آموزشی اضافه کند.

برای من، زبان قطعه بزرگی برای ایجاد این ارتباط است.»

آوردن صدای جامعه و راه حل ها

این برنامه زیست محیطی توسط سازمان غیرانتفاعی مشاغل محیطی کانادا ارائه می شود و اولین برنامه ای است که در نیوبرانزویک به طور خاص بر حفاظت از دریا متمرکز شده است.

لیف هلمر، تسهیل کننده این برنامه، گفت که این مهم است که دوره هایی مانند این دوره در جوامع بومی در دسترس باشد.

وی گفت: “نیازهای زیست محیطی، دریایی و حفاظتی زیادی در جامعه وجود دارد.” و تمایلی برای حل این مشکلات وجود دارد.»

هدف از ارائه موضوع توسط هلمر تا حد امکان جامع‌تر بود.

مردی با پیراهن چهارخانه نارنجی و کلاه بیسبال خاکستری بیرون ایستاده و به دور از دوربین نگاه می کند - حالت خنثی در صورتش.
لیف هلمر می‌گوید «دیدن دو چشم»، ترکیب رویکردهای علمی بومی و مدرن، مهم است زیرا شامل صداهایی می‌شود که در طول تاریخ مورد احترام قرار نگرفته‌اند. (گراهام تامپسون/سی‌بی‌سی)

هلمر گفت: «ما به عوامل استرس زای اصلی محیط اقیانوس ها نگاه کردیم. سپس به برخی فشارها یا رانندگانی که مشکلاتی را ایجاد می کنند، نگاه کردیم.

“سپس ما شروع به حرکت به سمت نحوه رسیدگی به این مسائل کردیم … ارائه راه حل های جامعه” برای مشکلات.

او گفت که رویکرد “دیدن دو چشم” گنجاندن را به میز می آورد.

او گفت: «افرادی که بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند، سیستم دانشی دارند که لزوماً برای مدت طولانی مورد احترام یا جریان اصلی نبوده است».

یکی دیگر از شرکت کنندگان، ال فرانسیس، به مدت هفت سال یک تکنسین محیط زیست بود تا اینکه در طول همه گیری کووید-19 از کار اخراج شد.

فرانسیس، که نزدیک به یک دهه است که بررسی های ساحلی انجام می دهد، خوشحال بود که متوجه شد افرادی وجود دارند که در مورد حفاظت از دریا فکر و احساس مشابه او دارند.

او می گوید درک محیط طبیعی برای حفظ آن مهم است.

“ما باید بدانیم چه چیزی آنجاست. می دانید، ما درختان، گیاهان و جانوران را داریم.” او گفت. ما باید بدانیم که از چه چیزی محافظت می کنیم، خواه قورباغه، مارمولک، سمندر، ماهی، پرنده و همه چیز باشد.»

“اگر ما نمی دانیم چه چیزی وجود دارد، پس از چه چیزی محافظت می کنیم؟”

ایجاد خط لوله به یک بخش در حال رشد

نساء کندی به عنوان هماهنگ کننده پروژه با اکو کانادا خدمت کرد و برای او تصویر بزرگتری وجود دارد.

” معیشت از [a lot of Indigenous communities] او گفت: “این کار محیط زیستی است.”

دو مرد با دیگران در پس‌زمینه ایستاده‌اند و پهلوها را کنار دوربین قرار داده‌اند و کت‌های تیره و کلاه بیسبال به تن دارند و یکی عینک آفتابی دارد.  یکی دوچشمی پوشیده، دفترچه یادداشتی در دست دارد و به چیزی در دوردست اشاره می کند.
آل فرانسیس، یک ماهیگیر مشتاق و بیگانه با بررسی های ساحلی، خوشحال بود که در برنامه ای شرکت کرد که در آن با افراد همفکرش ارتباط برقرار کرد. (گراهام تامپسون/سی‌بی‌سی)

او می گوید که برنامه های کوتاهی مانند این به توسعه بلندمدت کمک می کند.

کندی گفت: «تقاضای زیادی برای کارهای زیست محیطی وجود دارد. “شما باید افراد بومی را در نیروی کار داشته باشید. بنابراین این راه دیگری برای ایجاد این خط لوله برای مردم بومی است تا از بخش محیط زیست بهره ببرند.”

سائولیس گفت که این بخش به دیدگاه های بومی نیاز دارد.

او گفت: “ما در حال ایجاد ظرفیت در جوامع خود هستیم تا خود را در این اتاق ها با این افرادی که محیط زیست را مدیریت می کنند قرار دهیم.”

می دانید، ما باید در مورد آنچه که در مورد منابع و سرزمین های ما می گذرد، نظر داشته باشیم، و برای رسیدن به آن به ظرفیت، دانش و مهارت نیاز داریم.»

سائولیس از چیزی که از آن برداشته و به عنوان سخنران زبان ولاستوقی به برنامه اضافه کرده است خوشحال است. او امیدوار است در آینده بیشتر شبیه آن را ببیند.

او گفت: «در مقیاس بزرگتر. “با نمایندگی بیشتر. امیدوارم تا آنجا که ممکن است به نحوی خوب رشد کند.”