درست زمانی که بانک ها برای نکول آماده می شوند، اعتماد مصرف کننده در حال افزایش است. چه خبر است؟

این یک قانون تاسف بار است که اتفاقات بد برای افراد خوش بین نیز می افتد.

درست همانطور که ارقام جدید اعتماد مصرف کننده از هیئت کنفرانس کانادا نشان می دهد که “یک رگه سه ماهه” خوش بینی فزاینده را نشان می دهد، نگرانی های بانک های تجاری، شرکت وام مسکن و مسکن کانادا (CMHC) و بانک کانادا، به نظر می رسد که “نه” خیلی سریع.”

برای کانادایی‌هایی که سعی می‌کنند مجموعه‌ای از سرفصل‌های ترسناک را معنا کنند، سؤال دشوار این است که آیا هشدارهای مربوط به تلاطم اقتصادی بالقوه سیگنالی برای اتخاذ موقعیت سقوط است یا باید به همسفران خود اعتماد کنیم که به نظر می‌رسد شاخص‌های ناراحت‌کننده را در نظر می‌گیرند. دانه نمک.

هشدارها ضخیم و سریع می آیند

اخطارهای غم انگیز غلیظ و سریع می آیند. روز چهارشنبه، آخرین افرادی که به مهمانی بدبختی وارد شدند، بانک های تجاری کانادا بودند. BMO و Scotiabank اولین بانک‌هایی بودند که احتمالاً در روند همه بانک‌های کانادایی وجود دارد که صدها میلیون دلار اضافی – بیش از یک میلیارد برای BMO – برای پوشش وام‌هایی که وام‌گیرندگان قادر به بازپرداخت کامل آنها نیستند کنار گذاشتند.

در حالی که این اعداد بزرگ هستند، اما اگر مالیات دهندگان زیان های نکول وام مسکن را پوشش ندهند، آنقدر بزرگ نیستند. با این حال، این هفته، سازمان دولتی که باید در صورت خراب شدن وام های رهنی پرداخت کند، هشدارهایی برای خودش داشت.

آلد آب آیورورث، معاون اقتصاددان ارشد CMHC در روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: «ما نشانه‌های هشدار اولیه را می‌بینیم که بیشتر و بیشتر مصرف‌کنندگان دچار مشکلات مالی می‌شوند.

تماشا | وام‌های رهنی که هنوز ممکن است اقتصاد را بخورد:

CMHC می گوید کانادایی ها بدهی زیادی دارند

آژانس مسکن کانادا، CMHC، هشدار داده است که بدهی بالای خانوارها می تواند خانواده ها و کل اقتصاد را در معرض خطر قرار دهد. بدهی خانوارهای کانادا بالاتر از هر کشور دیگر G7 است.

بدهی مصرف کننده در کانادا به بیش از 100 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است. این برخلاف کشورهای مشابه از جمله استرالیا، نیوزلند و ایالات متحده است که پس از رسیدن به اوج، وام به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی کاهش یافته است.

در گذشته، کانادایی‌ها در بازپرداخت وام‌های خود، به ویژه وام‌هایی که بخش زیادی از وام‌های ما را تشکیل می‌دهند، قابل اعتماد بوده‌اند. اما همانطور که هیلیارد مکبث، مشاور مالی و نویسنده قدیمی در گذشته هشدار داده بود، این زمان ممکن است متفاوت باشد.

نشانه‌هایی وجود دارد که از Iorwerth و CMHC می‌تواند چشم‌انداز مشابهی داشته باشد. در حالی که سطح بدهی فعلی لزوما به تنهایی خطرناک نیست، Ab Iorwerth گفت که افزایش نرخ بهره و خطر رکودی که منجر به بیکاری می شود می تواند آسیب جدی به اقتصاد کانادا وارد کند.

بدهی حتی پس از از بین رفتن مشاغل باقی می ماند

ab Iorwerth گفت: “بار خدمات بدهی زمانی که مردم شغل خود را از دست می دهند از بین نمی رود؛ بار تا زمانی که بدهی پرداخت شود ادامه می یابد.” و هنگامی که بسیاری از خانوارها در یک اقتصاد به شدت بدهکار هستند، وضعیت می تواند به سرعت بدتر شود.»

این همچنین پیامی بود که از سوی بانک مرکزی کانادا (FSR) در هفته گذشته منتشر شد.

مانند سال های گذشته، کارولین راجرز معاون ارشد فرماندار این شرط را اضافه کرد که “FSR یک پیش بینی نیست.” اما این شرط به خودی خود مستحق یک ضمیمه است – در گذشته، پیش‌بینی‌های غم‌انگیز بسیار نزدیک به نقطه‌نظر بوده است.

تابلویی خانه ای را برای فروش به قیمت 1695000 دلار نشان می دهد.
تابلویی برای فروش در اوکلند، نیوزیلند در طول رونق املاک آنها به تصویر کشیده شده است که با کانادا مقایسه شده است. اما استقراض کانادا به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی به افزایش خود ادامه داده است، در حالی که در کشورهای مشابه در حال کاهش بوده است. (فیونا گودال/گتی ایماژ)

یک سال پیش، بانک هشدار داد که افزایش سود به ثروت کسانی که در شرایطی که نرخ بهره پایین و قیمت‌ها بالا بود، خانه می‌خرند، آسیب می‌زند. در FSR قبلی، بانک هشدار داد که کانادایی ها بدهی های وام مسکن زیادی جمع می کنند.

در میان هشدارهای امسال، نگرانی وجود دارد که بانک‌ها با کمبود ذخایر نقدی مواجه شوند، اگر تقاضا برای پول از منابع معمولی، از جمله وجه نقدی که کانادایی‌ها در سپرده نگه می‌دارند، فراتر رود. تشدید این مشکل می‌تواند کمبود جهانی پول باشد، به این معنی که بانک‌ها می‌توانند وام‌دهی را حتی در مواقع اضطراری محدود کنند.

راجرز می‌گوید: «اگر استرس‌های جهانی بازگردد و ادامه یابد، هزینه‌های تأمین مالی بانک‌ها می‌تواند فراتر از سطوح بالاتر مورد نظر سیاست‌های پولی سخت‌تر شود».

با آرزوی کاهش نرخ بهره

در حالی که بانک‌های مرکزی اصرار دارند که هیچ برنامه‌ای برای کاهش نرخ بهره وجود ندارد، شوک وارده به هزینه‌های تامین مالی از نوع وضعیت شدیدی است که ممکن است رخ دهد.

معاون بانک مرکزی کانادا هفته گذشته به خبرنگاران گفت: «تاکنون خانوارها علیرغم افزایش شدید نرخ‌های بهره انعطاف‌پذیر بوده‌اند. با این حال، در یک رکود شدید و طولانی مدت، نکول وام مسکن ممکن است افزایش یابد و منجر به زیان اعتباری برای وام دهندگان شود.

حتی اگر اکثر کانادایی ها به هشدارهای وحشتناک گوش نداده باشند، بانک ها به وضوح گوش داده اند. ذخایر زیان وام، در حالی که باعث کاهش سود می شود و نقدینگی کمتری را برای اعطای وام باقی می گذارد، در بلندمدت باعث تقویت اقتصاد می شود زیرا بانک ها را ایمن تر می کند. کنار گذاشتن پول برای نکول از قبل، حتی اگر وجوه هرگز مورد نیاز نباشد، به این معنی است که بانک‌ها در هر بحرانی پیش می‌روند.

بنابراین، چرا در میان همه هشدارها، اعتماد مصرف‌کننده در حال افزایش است، از والتر بولدوک، پیش‌بینی‌کننده اقتصادی که گزارش هیئت کنفرانس را گردآوری کرد، در مصاحبه‌ای تلفنی در روز چهارشنبه پرسیدم.

بولدوک گفت که دلیل افزایش اعتماد ممکن است تا حدی فصلی باشد، اما او همچنین آن را به توقف افزایش نرخ بهره بانک مرکزی کانادا نسبت داد.

“شاید شما افرادی را داشته اید که انتظار داشتند [a rise in rates]بولدوک گفت: “و سپس با ثابت نگه داشتن نرخ ها توسط بانک کانادا، آنها ممکن است وضعیت را دوباره ارزیابی کرده باشند.”

از بین رفتن خوش بینی؟

اما به گفته بولدوک، این خوش بینی که با افزایش جدید قیمت املاک و مستغلات همراه شد، ممکن است زمانی که مردم متوجه شوند احتمالاً تحت تأثیر افزایش هزینه های وام مسکن قرار خواهند گرفت، از بین برود. او گفت که آتش‌سوزی جنگل‌های آلبرتا نیز می‌تواند اعتماد را کاهش دهد.

بانک مرکزی هفته گذشته هشدار داد که نیمی از دارندگان وام مسکن تا پایان سال 2023 میزان پرداخت وام مسکن خود را افزایش خواهند داد. دیگران با تجدید آن در سال های آینده تأثیر را احساس خواهند کرد. این بانک همچنین هشدار داد که ممکن است تا زمانی که تورم از بین برود، ممکن است نرخ ها برای مدت طولانی تری بالاتر بمانند.

تماشا | نحوه برخورد این کانادایی ها با هزینه های بالای زندگی:

چگونه این کانادایی ها با هزینه های بالای زندگی کنار می آیند

CBC News با چندین نفر در مرکز شهر تورنتو در مورد چالش های مالی که آنها با آن دست و پنجه نرم می کنند، از جمله مسکن، غذا و مراقبت از کودکان، و کارهایی که برای کاهش هزینه ها انجام می دهند صحبت کرد.

Bolduc یک “اثر گلوله برفی” بالقوه را پیش بینی می کند زیرا مردم کمی کمتر هزینه می کنند و باعث کاهش بیشتر در فعالیت های اقتصادی می شود.

او گفت: “ممکن است برخی از خانوارها را داشته باشیم که به طور کامل قادر به مقابله با این هزینه های بالاتر نباشند و شاید مجبور شوند وام های مسکن خود را نکول کنند.”

در حالی که رکودهای پس از کووید به طور مکرر پیش‌بینی شده است و هرگز فرا نرسیده است، بولدوک گفت تقریباً همه در نهایت انتظار دارند. پاسخ به سوال دشوارتر این است که چه زمانی ممکن است بیاید.

برخی گفته‌اند که کانادا در حال حاضر شاهد «رکود سرانه» است، جایی که افزایش جمعیت به این معنی است که همه کمی کمتر از تولید ناخالص داخلی موجود دریافت می‌کنند. اما واقعیت این است که، همانطور که بانک کانادا گفته است، در اقتصاد ثروتمندتر و فقیرتر، آنهایی که در پایین ترین سطح هستند، وضعیت را بدتر می کنند.

راجرز هفته گذشته گفت: «ما می‌توانیم در میانگین‌ها صحبت کنیم، اما این میانگین‌ها افراط‌ها را پنهان می‌کنند.