در اینجا چیزی است که ما درباره سرقت 20 میلیون دلاری در فرودگاه پیرسون می دانیم – و نمی دانیم

سرقت طلا و سایر اقلام گران قیمت به ارزش تخمینی 20 میلیون دلار از یک کانتینر در فرودگاه بین المللی پیرسون تورنتو همچنان موضوع تحقیقات فشرده پلیس در روز جمعه بود.

در بیانیه‌ای به سی‌بی‌سی نیوز، اداره فرودگاه‌های تورنتو بزرگ (GTAA)، که فرودگاه را اداره می‌کند، گفت که سارقان به بخش عمومی انبار اجاره‌ای به شخص ثالث دسترسی پیدا کرده‌اند و این منطقه خارج از خط امنیتی اصلی آن است.

این سرقت بزرگ توجه بین المللی را به خود جلب کرده است و بسیاری می پرسند چگونه چنین سرقت وقیحانه ای امکان پذیر است.

با توجه به اینکه پلیس در مورد تحقیقات خود به شدت بسته است، هنوز بسیاری از سوالات بی پاسخ وجود دارد. در اینجا خلاصه ای از آنچه می دانیم، و آنچه نمی دانیم، در مورد آنچه در پیرسون رخ داد، آورده شده است.

آنچه تاکنون می دانیم

کانتینر دوشنبه رسید: Insp. استفان دویستین، سخنگوی پلیس منطقه ای پیل، پنجشنبه به خبرنگاران گفت که کانتینر اوایل عصر دوشنبه با هواپیما وارد شد. هواپیما طبق روال عادی تخلیه شد و محموله آن قبل از «از طریق غیرقانونی خارج شدن» به یک مرکز نگهداری فرودگاه منتقل شد.

وقتی پلیس از سرقت مطلع شد: به گفته Duivesteyn، این سرقت اندکی پس از کشف آن گزارش شد.

هیچ تهدیدی برای مسافران یا کارکنان GTAA وجود ندارد: GTAA می گوید این سرقت شامل دسترسی به خود تورنتو پیرسون نبوده و خطری برای مسافران یا کارکنان GTAA ایجاد نکرده است. در واقع، دویوستاین گفت که بازرسان معتقدند “این یک حادثه مجزا است.” او گفت مسافرانی که ممکن است نگران عبور از پیرسون باشند نباید هیچ نگرانی داشته باشند. ما این موضوع را یک موضوع ایمنی عمومی نمی‌دانیم.»

هیچ اختلالی در عملکرد فرودگاه وجود ندارد: فرودگاه پیرسون همچنان باز است و هیچ اختلالی در عملکرد فرودگاه وجود ندارد.

هیچ بازداشتی صورت نگرفته است: تا روز جمعه، هیچ کس در ارتباط با سرقت دستگیر نشده است و هیچ مظنون احتمالی به طور علنی توسط پلیس شناسایی نشده است.

نمای یک پهپاد از هواپیماها در دروازه ها.
GTAA می‌گوید این سرقت شامل دسترسی به خود تورنتو پیرسون نبوده و تهدیدی برای مسافران یا کارکنان نبوده است. (Yan Theoret/CBC/Radio-Canada)

چیزی که ما نمی دانیم

سوالات باز زیادی در مورد سرقت وجود دارد. در اینجا برخی از حقایق کلیدی وجود دارد که در حال حاضر ناشناخته مانده اند:

  • منشا پرواز.
  • شرکت هواپیمایی که این پرواز را انجام داد. CTV News روز جمعه گزارش داد که ایر کانادا این شرکت هواپیمایی است و این اطلاعات را به منبعی ناشناس نسبت داده است. CBC News در حال کار برای تایید این اطلاعات است.
  • مقصد طلا و سایر اقلام.
  • اگر طلا به شکل شمش یا جوش بود. میله ها را می توان با شماره شناسایی مهر کرد.
  • دقیقاً همان چیزی که سایر اقلام با ارزش بالا بودند.
  • چه کسانی صاحب طلاها و سایر اقلام دزدیده شده بودند.
  • اگر طلا و سایر اقلام هنوز در کانادا هستند یا به کشور دیگری منتقل شده اند.
  • چه تعداد مظنون بالقوه در دزدی نقش داشتند.

افسر سابق RCMP می گوید: «شکست در پروتکل».

پیر-ایو بوردواس، معاون سابق کمیساریای RCMP می‌گوید بدیهی است که “شکلی در پروتکل” در فرودگاه رخ داده است، زیرا زمانی که این نوع محموله‌ها به یک بندر بین‌المللی می‌رسند، دستورالعمل‌های سخت‌گیری برای اطمینان از امنیت آنها وجود دارد.

بوردواس به سی‌بی‌سی نیوز گفت که «بسیار شگفت‌انگیز است که شما کانتینری دارید که شکسته شده و 20 میلیون دلار اساساً ناپدید شده است».

پیر-ایو بوردواس.
Pierre-Yves Bourduas، معاون سابق کمیسر RCMP، به CBC News گفت که به نظر او «بسیار تعجب آور است که شما یک کانتینر دارید که نقض شده و 20 میلیون دلار اساساً ناپدید شده است». (CBC)

او انتظار دارد که تحقیقات سعی کند موارد زیر را مشخص کند:

  • کانتینر از کجا آمده است.
  • روندی که طی شد چه بود.
  • چه کسی می‌دانست کانتینر چه زمانی می‌رسد، به کجا می‌رود، و یک بار در فرودگاه – در واقع چه کسی آن را از هواپیما تا محل نگهداری مدیریت می‌کند.
  • دسترسی به کانتینر در مرکز نگهداری.

بوردواس معتقد نیست که این یک یا دو نفر بودند که “تصمیم گرفتند شانس خود را در سرقت این ظرف خاص امتحان کنند.”

او گفت: “این افراد بدیهی است که به خوبی سازماندهی شده اند، ساختار خوبی دارند، اطلاعاتی از قبل داشتند و احتمالاً از قبل به این روش برنامه ریزی کرده بودند. احتمالاً همه چیز بسیار ساختار یافته بود تا موفقیت در تلاش آنها تضمین شود.”

در حالی که پلیس منطقه ای پیل رهبری تحقیقات را بر عهده گرفته است، بوردواس معتقد است که RCMP و آژانس خدمات مرزی کانادا احتمالاً درگیر خواهند شد.

به گفته بوردواس، سرویس اطلاعات امنیتی کانادا (CSIS) مدت‌هاست که نشان داده است که جرایم سازمان‌یافته به نقاط مختلف ورودی کشور از جمله فرودگاه‌ها نفوذ کرده است.

20 میلیون دلار طلا، سایر اشیاء قیمتی به سرقت رفته از فرودگاه تورنتو

پلیس در حال تحقیق پس از آن است که فردی با طلا و سایر کالاهای با ارزش به ارزش تخمینی 20 میلیون دلار از یک منطقه باری در فرودگاه پیرسون در تورنتو خارج شده است.