دستیار ارشد ترودو امروز با سؤالات نمایندگان در مورد مداخله چین در انتخابات روبرو خواهد شد

کیتی تلفورد، رئیس دفتر نخست وزیر جاستین ترودو، اواخر امروز در برابر کمیته پارلمانی درباره آنچه که می دانست – یا نمی دانست – در مورد میزان دخالت دولت چین در دو انتخابات گذشته کانادا شهادت خواهد داد.

تلفورد که از زمان به دست آوردن قدرت در سال 2015 به عنوان رئیس دفتر نخست وزیر خدمت کرده است، از ساعت 12 بعد از ظهر به وقت شرقی در مقابل کمیته رویه و امور مجلس نمایندگان (PROC) حاضر خواهد شد. CBC News ظاهر او را به صورت زنده پخش خواهد کرد.

شهادت او در زمانی است که علاقه شدید عمومی و سیاسی به دخالت خارجی در انتخابات وجود دارد.

گلوب اند میل گزارش هایی منتشر کرده است که ادعا می کند پکن تلاش کرده است تا اطمینان حاصل کند که لیبرال ها در آخرین انتخابات عمومی برنده یک دولت اقلیت می شوند و برای شکست نامزدهای محافظه کار که از چین انتقاد می کردند، تلاش می کرد.

گلوبال نیوز در پاییز گذشته گزارش داد که در سال 2019، مقامات اطلاعاتی به ترودو گفتند که کنسولگری چین در تورنتو به حداقل 11 نامزد انتخابات فدرال “و تعداد زیادی از عوامل پکن” که به عنوان کارمندان کمپین کار می کردند، پول نقد ارسال کرده است.

ترودو بارها گفته است که هرگز در مورد دریافت پول از چین به نامزدهای فدرال اطلاع داده نشده است. جودی توماس، مشاور امنیت ملی و اطلاعات او، همچنین گفته است که هیچ مدرکی دال بر اینکه هیچ یک از نامزدهای انتخابات فدرال 2019 تحت تأثیر تأمین مالی دولت چین قرار گرفته اند، ندیده است.

داستان های Globe and Mail و Global عمدتاً بر اساس منابع محرمانه و اسناد اطلاعاتی است.

گوش دادن متخصص برای “میزان و زمان” جلسات توجیهی

انتظار می رود که نمایندگان پارلمان امروز تلفورد را در مورد آنچه که او در مورد آنچه که او در جریان قرار گرفته و آنچه را که به نخست وزیر منتقل کرده است، بررسی کنند.

نخست وزیر ترودو روز پنجشنبه بار دیگر گفت که دولتش تهدید دخالت خارجی در انتخابات را جدی می گیرد و به اقدامات انجام شده از جمله ایجاد کمیته نظارت بر مداخله اشاره کرد.

ترودو به خبرنگاران در رجینا گفت: «گفت‌وگوهایی با رئیس دفترم، کتی تلفورد، در مورد این موضوع، من بسیاری از آنها را داشته‌ام، بسیاری از آنها در مدت زمان طولانی.

سال‌هاست که درباره دخالت خارجی صحبت می‌کنیم.

دفتر نخست وزیر قبلاً اعلام کرده است که تلفورد قادر به پاسخگویی به سؤالات مربوط به موضوعات حساس اطلاعاتی نیست.

وسلی وارک، کارشناس اطلاعاتی، گفت، با این حال، او می‌تواند درباره «وسعت و زمان» جلسات توجیهی ارائه شده به نخست‌وزیر درباره ادعاهایی مبنی بر اینکه پکن تلاش کرده است تا انتخابات 2019 و 2021 را به سمت لیبرال‌ها متمایل کند، بحث کند.

او آن جدول زمانی را «قطعه گمشده» روایت می نامد.

پیش از این، مقامات ارشد امنیتی، از جمله توماس، قول داده بودند که فهرستی از تاریخ های جلسه را به کمیته ارائه دهند.

کاندیدای انتخاباتی هان دونگ در حالی که در یک راهپیمایی در تورنتو در روز پنجشنبه، 22 می 2014 شرکت می کند، با حامیان خود جشن می گیرد.
هان دونگ در حالی که در یک راهپیمایی در تورنتو در روز پنجشنبه، 22 می 2014 شرکت می کند، با حامیان خود جشن می گیرد. (ناتان دنت/ روزنامه کانادایی)

منشی کمیته رویه و امور مجلس به سی‌بی‌سی نیوز گفت که تا بعدازظهر پنجشنبه، چنین فهرستی ارائه نشده است.

وارک افزود، تلفورد همچنین می‌تواند شفافیت سیاسی در مورد نحوه برخورد جدی با اتهامات علیه هان دونگ، نماینده سابق لیبرال ارائه دهد.

“PMO واقعاً در مورد این اتهامات در مورد هان دونگ چه می دانست؟ آنها در مورد آنها چه کردند؟” او گفت.

دونگ ماه گذشته پس از انتشار گزارشی که گلوبال مدعی بود در فوریه 2021 به یک دیپلمات ارشد چینی توصیه کرده بود که پکن باید از آزادی مایکل کوریگ و مایکل اسپاور، دو کانادایی که در آن زمان در دست چین بودند، خودداری کند، گروه لیبرال را ترک کرد.

دونگ این اتهام را رد کرده است و وکلای او با اخطار افترا به Global News ارائه کرده اند.

وارک همچنین گفت که تلفورد ممکن است بتواند بگوید آیا دو نهاد از نهادهایی که لیبرال‌ها درخواست کرده‌اند این اتهامات را بررسی کنند – کمیته امنیت ملی و اطلاعات پارلمانی (NSICOP) و آژانس امنیت ملی و بررسی اطلاعات (NSIRA) – اجازه خواهند داشت که این اتهامات را بررسی کنند. بررسی اسناد کابینه به عنوان بخشی از تحقیقات آنها.

آژانسی که از این سوابق محافظت می کند، دفتر شورای خصوصی (PCO)، تضمین نکرده است که هیچ یک از این سازمان ها معافیت دریافت کنند.

وارک می‌گوید: «آنچه تلفورد نمی‌تواند انجام دهد این است که فقط بگوید، «نه، نمی‌توانم در مورد آن صحبت کنم». “می دانید، او ممکن است در برخی موارد مجبور شود، اما من فکر می کنم که او می داند که با حضور در کمیته، باید بتواند چیزی اساسی ارائه دهد.”

نمایندگان محافظه کار خواستار شهادت تلفورد شدند

نمایندگان لیبرال در این کمیته تلاش کردند تا از حضور در کمیسیون امروز جلوگیری کنند. آن‌ها در طول دو هفته متشنج، ساعت‌ها مجلس عوام را زیر سوال بردند تا رای‌گیری را که خواستار حضور او شده بود، متوقف کنند.

زمانی که دفتر نخست وزیر در ماه گذشته اعلام کرد که او در کمیته حاضر خواهد شد، این مشکل برطرف شد.

مایکل کوپر، نماینده محافظه‌کار، روز چهارشنبه، 1 مارس 2023، در خلال استراحت در کمیته دائمی رویه و امور مجلس نمایندگان (PROC) در مورد مداخله خارجی در انتخابات پارلمانی در اتاوا با اعضای رسانه صحبت می‌کند.
مایکل کوپر، نماینده محافظه کار، در خلال وقفه در جلسات استماع کمیته دائمی رویه و امور مجلس (PROC) در مورد دخالت خارجی در انتخابات در اتاوا در روز چهارشنبه، 1 مارس 2023، با اعضای رسانه صحبت می کند. (اسپنسر کلبی/ مطبوعات کانادا)

مایکل کوپر، عضو کمیته و نماینده محافظه کار، که پیشنهاد احضار او را به عنوان شاهد ارائه کرده است، او را “شاهدی حیاتی برای رسیدن به اصل رسوایی” خوانده است.

مسلماً او دومین فرد قدرتمند در این دولت است. اما نه تنها این، او نقش مهمی در مبارزات انتخاباتی 2019 و 2021 به نمایندگی از حزب لیبرال ایفا کرد. آخرش گفت ماه

یک هیئت مستقل که وظیفه نظارت بر انتخابات 2021 را بر عهده داشت، تلاش‌هایی را برای مداخله شناسایی کرد، اما به این نتیجه رسید که مداخله خارجی بر نتیجه آن تأثیری ندارد.