دیوید جانستون روز سه شنبه افشا خواهد کرد که آیا تحقیقات عمومی در مورد دخالت خارجی مورد نیاز است یا خیر

دیوید جانستون در ظهر روز 23 مه فاش خواهد کرد که آیا فکر می‌کند باید یک تحقیق عمومی برای بررسی دخالت پکن در انتخابات و آنچه دولت لیبرال در مورد آن می‌دانست برگزار شود یا خیر.

نخست وزیر جاستین ترودو به سمت سابق منصوب شد فرماندار کل جانستون به عنوان گزارشگر ویژه مستقل دولت در مورد مداخله خارجی در ماه مارس،

جانستون وظیفه ارزیابی میزان و تأثیر دخالت خارجی در انتخابات کانادا را بر عهده داشت. بررسی اطلاعات دولت در مورد مداخله خارجی در انتخابات 2019 و 2021 و در پاسخ به آن؛ و در نظر گرفتن بهبودهایی در مورد نحوه مبارزه سازمانهای دولتی با استنباط خارجی.

شرح وظایف گزارشگر ویژه همچنین جانستون را ملزم می‌کرد که هر «موضوع مهم مرتبط» دیگری را به نخست‌وزیر گزارش کند و سپس آنچه را که یافته است، «با رهبران مخالف و کانادایی‌ها» در میان بگذارد.

اگر پس از بررسی شواهد، جانستون تصمیم بگیرد که یک تحقیق عمومی رسمی در مورد مداخله خارجی لازم است، می‌تواند شاهدان را احضار کند، شواهد را بشنود و اسناد را درخواست و بررسی کند.

جانستون پس از مجموعه‌ای از اخبار منتشر شده توسط گلوبال نیوز و گلوب اند میل، به عنوان گزارشگر ویژه منصوب شد که دولت چین را در یک سری عملیات مداخله در انتخابات فدرال 2019 و 2021 مدعی شد.

یکی از داستان‌ها ادعا می‌کرد که پکن اقداماتی را انجام داد که امیدوار بود در انتخابات سال 2021 یک دولت اقلیت لیبرال ایجاد کند.

این اولین باری نیست که جانستون به نقش داوری می رسد.

در سال 2007، هارپر پروفسور حقوقی وقت را برای پیش نویس شرایط و ضوابط کمیسیون اولیفانت که نخست وزیر سابق را مورد بازرسی قرار داد، انتخاب کرد. معاملات تجاری برایان مولرونی با تاجر آلمانی-کانادایی کارلهینز شرایبر.

پویلیور از ملاقات با جانستون خودداری کرد

مدت کوتاهی پس از انتصاب جانستون، رهبر محافظه کار از انتخاب ترودو به عنوان گزارشگر ویژه در مجلس عوام انتقاد کرد و به رابطه جانستون با خانواده نخست وزیر اشاره کرد و ترودو را متهم کرد که از این انتصاب به عنوان یک تاکتیک تاخیری استفاده می کند.

“اراده [Trudeau] اجازه دهید کانادایی ها به حقیقت برسند و از تکرار این اتفاق قبل از انتخابات بعدی با یک تحقیق عمومی در حال حاضر جلوگیری کنید؟ پولیور پرسید.

در حالی که نخست وزیر، NDP و رهبران بلوک کبکوا همگی با دیوید جانستون ملاقات کرده اند، دفتر پویلیور از برگزاری جلسه امتناع کرد.

در گفتگوی اولیه با سی‌بی‌سی نیوز، سخنگوی پویلیور گفت که تیم جانستون تنها یک فرصت 48 ساعته برای ملاقات ارائه کرده است که با برنامه رهبر محافظه‌کار مطابقت نداشت. در بیانیه ای که ساعاتی بعد منتشر شد، سباستین اسکامسکی، مدیر روابط رسانه ای اظهار داشت که امتناع پویلیور از ملاقات به دلیل برنامه ریزی نبوده است.

اسکامسکی همچنین نقش گزارشگر ویژه را “یک شغل ساختگی” توصیف کرد: “آقای جانستون یک دوست اسکی، همسایه کلبه و دوست خانوادگی نخست وزیر است.”

تماشا کنید: Poilievre می‌گوید که او «نباید» با گزارشگر ویژه را انتخاب کرد:

پولیور می‌گوید که «انتخاب کرده است با گزارشگر ویژه ملاقات نکند».

پیر پویلیور، رهبر حزب محافظه‌کار می‌گوید دیوید جانستون، گزارشگر ویژه مداخله خارجی، باید وظایف خود را به فردی بدون ارتباط با بنیاد ترودو واگذار کند.

ترودو در ماه مارس گفت حملات محافظه‌کاران به جانستون نشان می‌دهد که این حزب بیشتر به ایجاد هرج و مرج علاقه دارد تا مقابله با مداخله خارجی در انتخابات.

ترودو در گوئلف، آنتن، درباره مردی که برای تحقیق در مورد گزارش‌های مداخله خارجی در انتخابات منصوب کرده بود، گفت: «دیوید جانستون به طرق مختلف در طول یک حرفه طولانی و غیرقابل استیضاح به این کشور خدمت کرده است».

وقتی ما به دنبال کسی هستیم که کشور را در اولویت قرار دهد و منافع کانادایی ها را سرلوحه همه کارهایش قرار دهد، هیچ نامی بهتر از دیوید جانستون وجود ندارد.