دیپلمات های سابق ، امدادگران از جامعه جهانی خواستار ایستادن در کنار افغانستان هستند

برای بسیاری از آنها ، این تجربه حرفه ای تعیین کننده زندگی آنها بود.

اما میراث کانادا در افغانستان برای بیش از 140 دیپلمات سابق ، مددکاران و افسران پلیس کانادایی که نامه ای سرگشاده را امضا کرده اند و از جامعه بین المللی خواسته اند – از جمله کانادا – امضا کرده اند که با ادامه روند صلح آزمایشی افغانستان ، افغانستان را رها نکنند ، امری کاملاً شخصی است.

کریس الکساندر ، وزیر سابق کابینه محافظه کار ، در میان امضا کنندگان ، سفیر این کشور در افغانستان و نماینده سازمان ملل در کشور خسته از جنگ نیز بود. سفیر سابق دیگر ویلیام کرزبی و رئیس سابق کمک و توسعه کانادا نیپا بانرجی به وی پیوستند.

در این نامه که نسخه ای از آن توسط سی بی سی نیوز به دست آمده است ، آمده است: “امضا کنندگان این نامه می خواهند به کانادایی ها یادآوری کنند که عدم حضور افغانستان در گذشته های اخیر در عناوین خبری ما نباید به معنای عدم حضور آن در قلب ما باشد.”

“افغانستان دیگر در کانادا موضوع بحث سیاسی نیست. با این حال ، ما فکر می کنیم یادآوری همشهریان و نمایندگان سیاسی ما ضروری است که ادامه تعامل ما مورد توجه قرار نمی گیرد ، و ما باید همچنان درگیر باشیم.”

“ما نباید تسلیم شویم”

الكساندر گفت كه اوضاع و احوال کشور جنگ زده برای بسیاری از کسانی که در آنجا خدمت می کنند “صمیمی و شخصی” است زیرا در آغاز ، این نشان دهنده بسیاری از آنچه که جهان می خواست انجام دهد – صلح ، برابری و از بین بردن فقر.

الكساندر كه بین سالهای 2003 تا 2005 به عنوان سفیر كانادا در كابل خدمت می كرد قبل از آنكه معاون نماینده ویژه سازمان ملل در این كشور باشد ، گفت: “ما نباید تسلیم شویم. اینها مواردی است كه ما تصمیم گرفتیم در قرن 21 انجام دهیم.” .

“من فکر می کنم این برای بسیاری از ما شخصی است که بخش خوبی از زندگی حرفه ای خود را به آن بخشیده ایم. این مطمئناً برای افغانها شخصی است.”

کریس الکساندر ، نامزد رهبری ، در جریان بحث رهبری حزب محافظه کار به زبان فرانسه ، سه شنبه 17 ژانویه 2017 ، در شهر کبک سخنرانی می کند. (ژاک بوئیسینو / مطبوعات کانادایی)

این نامه که هفته گذشته به دفتر نخست وزیر ارائه شد ، به دنبال “تأیید” گسترده تری از مردم کاناداست.

“ما یک گروه سازمان یافته ، ثبت شده نیستیم ، اما [we] منافع مشترک ما را ملزم به دیدن صلح مردم افغانستان می دانند ، “بنرجی به سی بی سی نیوز گفت.

“تا حدی ، این مسئله اشتیاق است. من قادر نیستم برای شما توضیح دهم که چرا ، در مقابل کار در کشورهای دیگر ، اشتیاق خاصی در مورد افغانستان وجود دارد.”

اگرچه این نامه از اواخر تابستان در مراحل برنامه ریزی بود ، اما این درخواست در پی تصمیم هفته گذشته دولت ترامپ مبنی بر کاهش بیشتر نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان و در آستانه یک کنفرانس بزرگ اهدا کننده کمک صورت گرفت. این هفته در ژنو

این نامه همچنین در حالی منتشر شد که سایر کشورها ، به ویژه استرالیا ، با میراث خونین جنگ چالش ناپذیر که تقریباً دو دهه طول کشیده است ، دست و پنجه نرم می کنند.

مذاکرات صلح که اکنون در دوحه قطر بین دولت افغانستان و نمایندگان طالبان در حال انجام است ، متوقف شده و خشونت ها در سراسر کشور در جریان است.

نیروهای امنیتی از محل انفجار بمب در نزدیکی یک وسیله نقلیه آسیب دیده در کابل ، افغانستان ، دوشنبه ، 16 نوامبر 2020 بازرسی می کنند. پلیس کابل گفت که یک بمب متصل به یک وسیله نقلیه منفجر شده در پایتخت ، باعث جراحات شده است. (رحمت گل / AP)

در این نامه آمده است: “هدف خاص ما تأیید روند صلح فراگیر است” و در ادامه بیان شده است كه برای “جامعه بین المللی مهم نیست كه افغانها را رها نكند زیرا آنها در مسیری دشوار برای آینده بهتر گام برمی دارند.”

اسکندر گفت که این یک نکته مهم است ، زیرا “مذاکرات صلح موفقیت آمیز نیست.”

وی گفت ، گرچه به نظر می رسد مشکلات افغانستان در مقایسه با همه گیری جهانی و شکاف های سیاسی در ایالات متحده کم رنگ است ، اما کانادا “انرژی عظیمی را در ایجاد ثبات در کشور” قرار داده و نباید فراموش شود.

نیروهای کانادایی بیش از دوازده سال را در این کشور گذراندند ، و در یک جنگ وحشیانه چریکی با افراط گرایان طالبان جنگ کردند. عملیات جنگی و مأموریت آموزشی متعاقب آن ، جان 158 سرباز کانادایی را گرفت.

از جمله تلفات غیرنظامیان ، گلین بری ، یک دیپلمات باتجربه بود که در یک بمب گذاری انتحاری در کندر در سال 2006 کشته شد.