رئیس جمهور فنلاند: معیار 2 درصدی هزینه های نظامی ناتو “بدیهی” است

رئیس‌جمهور جدیدترین کشور عضو ناتو گفت که هدف دو درصدی هزینه‌های دفاعی ائتلاف نظامی برای او “بدیهی” به نظر می‌رسد – حتی با وجود اینکه بحث بر سر این واقعیت که اکثر اعضای ناتو، از جمله کانادا، به این هدف نمی‌رسند، در جریان است.

در مصاحبه ای که یکشنبه در رزماری بارتون زنده، رئیس جمهور فنلاند Sauli Niinistö گفت که کشور شمال اروپا به سطح فعلی هزینه های دفاعی خود – حدود دو درصد از تولید ناخالص داخلی – متعهد است. اعضای ناتو در سال 2006 متعهد شدند که دو درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف دفاع کنند.

“من فکر می کنم که این امر بدیهی است… برای من، به عنوان یک فنلاندی، ما معمولاً آنچه را که موافقیم انجام می دهیم [to do]نینیستو به میزبان رزماری بارتون گفت.

“این یک توافق است. پیروی از آن بدیهی است.”

تماشا | گفتگوی رئیس جمهور فنلاند درباره عضویت در ناتو و جنگ در اوکراین[MEDIA]

درز اطلاعاتی که ماه گذشته علنی شد، گزارش داد که نخست وزیر جاستین ترودو به متحدانش گفته است که کانادا هرگز به تعهدات ناتو در هزینه های دفاعی احترام نخواهد گذاشت.

کانادا در حال حاضر حدود 1.3 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور دفاعی می کند. تنها تعداد انگشت شماری از 31 کشور عضو ناتو – از جمله ایالات متحده و بریتانیا – دو درصد یا بیشتر هزینه می کنند.

فنلاند سال گذشته پس از تشدید تهاجم روسیه به اوکراین درخواست پیوستن به ناتو کرد. ماه گذشته رسما به عضویت آن درآمد.

ماده پنجم پیمان آتلانتیک شمالی ناتو می گوید: «حمله مسلحانه به یک یا چند نفر [NATO members] در اروپا یا آمریکای شمالی باید حمله ای علیه همه آنها در نظر گرفته شود.”

نینیستو که بیش از یک دهه رئیس دولت فنلاند بوده است، گفت که پیگیری عضویت تصمیم درستی برای کشورش است. وی افزود: فنلاند که 1340 کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد، سهم زیادی در ناتو دارد.

نیینیستو گفت: “فنلاند امنیت خود را به حداکثر می رساند و مطمئناً مسئولیت امنیت دیگران را نیز بر عهده می گیرد.”

فنلاند نیز مانند کانادا در حال انتقال از جنگنده F/A-18 Hornet به F-35 Lightning است. نینیستو گفت که جدای از رقابت بین المللی هاکی، این دو کشور چیزهای مشترک زیادی دارند.

نینیستو با اشاره به تمرکز مشترک دو کشور بر امنیت قطب شمال گفت: “ما همیشه شباهت هایی را با جوامع خود احساس کرده ایم و همیشه روابط بسیار خوبی داشته ایم.”

اما برخلاف کانادا، فنلاند اجباری سربازی را برای شهروندان مرد دارد. به گفته ارتش فنلاند، نیروهای دفاعی فنلاند سالانه 22000 سرباز وظیفه را آموزش می دهند.

دو مرد در استتار نظامی ایستاده اند، یکی تفنگ تهاجمی در دست دارد.
سربازان فنلاند در مانور مکانیزه ارتش Arrow 22 در پادگان Niinisalo در Kankaanpää، فنلاند غربی در 4 مه 2022 شرکت می کنند. رئیس جمهور فنلاند Sauli Niinistö به CBC News گفت که خدمت سربازی اجباری فنلاند برای شهروندان مرد باعث برجسته شدن این کشور در میان کشورهای عضو ناتو شده است. (Heikki Saukkomaa/Lehtikuva از طریق AP)

نینیستو گفت که نسبت بالای شهروندان فنلاند با آموزش نظامی، این کشور را در مقایسه با اکثر کشورهای ناتو متمایز می کند. او افزود که امیدوار است عضویت فنلاند در ناتو به این معنی باشد که هرگز مجبور به نبرد نیست.

او گفت: “من بر جنبه پیشگیرانه اتحادمان تاکید می کنم.” اما ما به خوبی درک می کنیم که باید ارتش قوی خود را حفظ کنیم.»

سوئد منتظر عضویت است

درخواست فنلاند برای پیوستن به ناتو بخشی از درخواست مشترک با همسایه شمال اروپا، سوئد بود.

اما ترکیه درخواست سوئد برای عضویت در ناتو را رد کرد و مدعی شد که استکهلم از گروه‌های ملی‌گرای کرد در ترکیه حمایت می‌کند. سوئد قوانین ضد تروریسم خود را تقویت کرده است تا چشم انداز خود را برای پیوستن به ناتو بهبود بخشد.

نینیستو گفت فنلاند از این تاخیر راضی نیست.

او گفت: ما نمی خواستیم از سوئد جدا شویم. عضویت فنلاند بدون سوئد کامل نیست و ما تمام تلاش خود را برای تبلیغ سوئد انجام می دهیم.