رئیس هیئت مدیره بنیاد ترودو “حملات ناعادلانه” را پس از ادعای مداخله محکوم کرد

رئیس هیئت مدیره بنیاد پیر الیوت ترودو می گوید که این سازمان به دلیل ادعاهایی که کمک مالی دریافت کرده است که بخشی از کمپین نفوذ خارجی به رهبری چین بوده است، مورد “حمله های غیرقانونی و ناعادلانه” قرار گرفته است.

ادوارد جانسون در برابر یک کمیته پارلمانی در حال بررسی شرایط یک جفت کمک های مالی سال های 2016 و 2017 از سوی میلیاردر چینی ژانگ بین و یک تاجر چینی دیگر به نام نیو گنشنگ بود که در مجموع به 140000 دلار رسید.

این کمک ها همراه با کمک 750000 دلاری به دانشگاه مونترال انجام شده است.

گلوب اند میل در ماه فوریه به نقل از یک منبع ناشناس گزارش داد که پکن به کمک کنندگان گفته بود که به امید تأثیرگذاری بر رهبر جدید لیبرال، جاستین ترودو، این پول را ارائه دهند.

اما جانسون به اعضای پارلمان گفت هرگز فرصتی برای این بنیاد وجود ندارد که بخشی از تلاش‌های چین برای مداخله خارجی باشد و او در مورد ادعاهایی که این پول برای به دست آوردن نفوذ سیاسی پرداخت شده است، تردید کرد.

جانسون گفت: «من هیچ مدرکی ندیده‌ام که آن را تأیید کند و بر اساس شواهدی که در حوزه عمومی است، من بسیار شک دارم که انگیزه پشت این کمک مالی باشد. .

او گفت که در امضای چک به بنیاد نقشی نداشته و اطلاعی از آن ندارد.

برادر نخست وزیر هفته گذشته به کمیته گفت که بنیاد ترودو بخشی از هیچ گونه تلاش خارجی برای مداخله چین نیست.

الکساندر ترودو که از روزهای اولیه تأسیس در این بنیاد مشارکت داشت و تا سال 2020 مدیر اجرایی بود، گفت که کمک های مالی تجار چینی قبل از نخست وزیر شدن برادرش مورد مذاکره قرار گرفته است. او از بودن امضای خود در چکی که برای اهدای کمک مالی استفاده شده بود، دفاع کرد و گفت که این کار مناسب است زیرا این هدیه برای احترام به پدرش بوده است.

مردی با ریش، با کت و شلوار آبی، پشت میز نشسته و به سؤالات نمایندگان پاسخ می دهد.
الکساندر ترودو، برادر نخست وزیر جاستین ترودو و عضو بنیاد پیر الیوت ترودو، در برابر کمیته دائمی دسترسی به اطلاعات، حریم خصوصی و اخلاقیات در اتاوا در روز چهارشنبه، 3 می 2023 ظاهر می شود. (بنوآ راسل/CBC)

نخست وزیر بارها گفته است که حدود یک دهه از ارتباط او با این بنیاد می گذرد.

جانسون گفت وقتی روزنامه نگرانی‌های خود را در مورد کمک‌های مالی مطرح کرد، بنیاد ترودو تلاش کرد این پول را بازپرداخت کند و او به دنبال بررسی مستقل این موضوع بود.

او گفت: «بر اساس آن ادعا، چه صحت داشته باشد یا نه، این موضع من بود که باید جبران کنیم.

او نتوانست بگوید چک به چه کسی بازپرداخت شده یا چگونه انجام شده است، اما متعهد شد که این اطلاعات را به کمیته بدهد.

مدیرعامل سابق بنیاد و سایر اعضای هیئت مدیره در 11 آوریل استعفا دادند و دلیل خروج خود را سیاسی بودن این کمک‌ها عنوان کردند.

پاسکال فورنیه، مدیر عامل سابق بنیاد پیر الیوت ترودو، قبلاً به کمیته پارلمانی گفته بود که به دلیل شکست اعتماد به هیئت مدیره سازمان، زودتر از آن سمت استعفا داد.

فورنیه گفت که تنش ها پس از آن به وجود آمد که او برای بازرسی پزشکی قانونی مستقل از کمک های مالی تجار چینی فشار آورد – و زمانی که او اصرار کرد که برخی از اعضای هیئت مدیره خود را از هر گونه تحقیقات خودداری کنند، با مخالفت مواجه شد.

جانسون گفت که نمی تواند دلایل خاصی را برای استعفای اعضای هیئت مدیره بیان کند. او گفت که این غیرعادی است اما تا حدی ناشی از توجه ملی ایجاد فشار بر اعضا است.

او گفت که قادر به ارائه هیچ اطلاعاتی در مورد ادعای فورنیه نیست که او متوجه شده است که انجمن صنعت فرهنگی چین، گروهی مرتبط با پکن، در حال ارتباط با کارمندان بنیاد در مورد حذف اطلاعات مربوط به رسید مالیاتی کمک مالی است.

نخست وزیر جاستین ترودو در حال دست دادن با ژانگ بین، هر دو مرد کت و شلوار پوشیده اند.
این عکس از وب‌سایت انجمن صنعت فرهنگی چین در سال 2016، نخست‌وزیر جاستین ترودو را نشان می‌دهد که با ژانگ بین، یک تاجر چینی، رئیس CCIA و رئیس هزاره عقاب طلایی بین‌المللی ملاقات می‌کند. (CCIA)

وب سایت انجمن صنعت فرهنگی چین می گوید که به “رهبری کامل” حزب کمونیست چین پایبند است و با تایید دولت تشکیل شده است. ژانگ بین را به عنوان رئیس جمهور خود فهرست می کند.

گلوب اند میل گزارش داد که شرکت دیگری به عنوان اهداکننده در رسید ذکر شده است. این سازمان می‌گوید که Millennium Golden Eagle International (کانادا) به عنوان اهداکننده فهرست شده است، که ژانگ را نیز به عنوان رئیس فهرست می‌کند. این شرکت، به گفته انجمن صنعت فرهنگی چین، یکی از اعضای هیئت اجرایی آن است و با تایید وزارت فرهنگ چین ایجاد شده است.

پس از استعفای فورنیه، جانسون از حسابرس کل فدرال خواست تا به کمک های مالی رسیدگی کند، اما این درخواست رد شد، زیرا کمک های مالی خصوصی و معاملات تجاری خارج از وظایف آن است.