رودخانه به سمت امن: تخلیه‌شدگانی که از فورت چیپ‌ویان، آلتا خارج شده‌اند، در فورت مک‌کی تسکین می‌یابند.

هنگامی که یک آتش سوزی غیرقابل کنترل به منطقه شمال شرقی آلبرتا در فورت چیپویان نزدیک تر می شد، دنیس شات شب را گذراند و افراد تخلیه شده را از طریق آب به محل امن رساند.

شات اولین کاروان قایق ها را در امتداد رودخانه آتاباسکا به سمت جنوب هدایت کرد و به دیگران کمک کرد تا در رودخانه متلاطم به سمت اسکله های فورت مک کی حرکت کنند، زیرا دود از تاریکی عبور می کرد.

او گفت: «در مسیر رودخانه، همیشه ماسه در حال حرکت است. “درختان زیادی شناور بودند. شما باید تماشا کنید.”

سفر سه‌شنبه شب اولین سفری است که شات انجام می‌دهد و افراد تخلیه شده را به مکان امن می‌فرستد.

او گفت: «شب خیلی سخت است. “در کنار رودخانه، هوا تاریک بود و من هفت قایق پشت سرم بودم. بسیاری از آنها گفتند: “متشکرم.” این به من احساس خوبی داد و باعث افتخار من شد.”

شات یکی از گروهی از ساکنان فورت مک کی است که به افرادی از فورت چیپ که مجبور به ترک خانه هایشان شده اند کمک می کند.

هنگامی که دستور تخلیه روز سه شنبه برای فورت چیپ، در حدود 730 کیلومتری شمال شرقی ادمونتون صادر شد، پرتاب قایق در فورت مک کی، یک جامعه 800 نفری در حدود 60 کیلومتری فورت مک موری، آلتا، اولین بندر مورد نیاز برای تخلیه مردم از طریق آب شد.

فورت چیپ، ایزوله شده در سواحل دریاچه آتاباسکا، تنها با قایق یا هواپیما پس از آب شدن جاده یخی زمستانی قابل دسترسی است. به افراد تخلیه شده دستور داده شد که منتظر انتقال هوایی به بیرون باشند یا با قایق به سمت جنوب بروند.

مردی با کلاه مشکی و پیراهن چهارخانه آبی.
دنیس شات به مردم کمک می کند تا قلعه چیپویان را از طریق آب تخلیه کنند و چندین سفر در امتداد رودخانه آتاباسکا داشته است. (ناتان گراس/سی بی سی)

بسیاری از آنها که با قایق سفر می کردند، توسط افرادی از جامعه کری و متیس در فورت مک کی، که یک سفر چهار تا شش ساعته دورتر بود، هدایت می شدند.

در مصاحبه ای روز جمعه، ران کوئینتال، رئیس ملت فورت مک کی متیس، گفت که رابطه نزدیکی بین جوامع وجود دارد و اعضای او مشتاق کمک به تخلیه‌شدگان هستند که همچنان با قایق به آنجا می‌رسند.

او گفت: “واقعیت این است که سفر برای رسیدن به اینجا کار کوچکی نیست. منظورم این است که نزدیک به 300 کیلومتر روی رودخانه است.” “وقتی آنها به اینجا می رسند، اضطراب زیادی ایجاد می شود. ما فقط سعی می کنیم چهره ای خندان باشیم.”

کوئینتال گفت شرایط رودخانه چالش برانگیز است. قایق ها باید در برابر جریان حرکت کنند و ساعت ها در میان دود غلیظ حرکت کنند.

او گفت که دید بسیار ضعیف بوده است، برخی مجبور شده اند قایق های خود را ببندند و شب را در آب های آزاد منتظر بمانند تا هوا صاف شود.

کوئینتال گفت: «ما فقط می‌خواهیم یک پشتیبان باشد تا رهبران فورت چیپ که برای محافظت از جامعه خود می‌جنگند، نگران اعضای خود نباشند».

ما آنها را داریم، آنها را می گیریم و مطمئن می شویم که از آنها مراقبت می شود.”

دستور تخلیه فورت چیپویان روز سه شنبه صادر شد. از عصر پنجشنبه، آتش سوزی در فورت چیپ حدود شش کیلومتر از محله خلیج آلیسون، حدود 3.5 کیلومتر از فرودگاه و تقریباً هشت کیلومتر با دهکده فاصله داشت.

آتش سوزی همچنان از کنترل خارج می شود. از روز جمعه، شعله های آتش به لبه هیچ محله ای نرسیده بود اما چندین کابین اطراف فورت چیپ سوخته است.

تماشا | توله سگ های تخلیه شده از فورت چیپویان به فورت مک کی می رسند:

شش توله سگ از فورت چیپویان تخلیه شدند

پس از اینکه صاحبان شش توله سگ بدون آنها از فورت چیپویان تخلیه شدند، یک افسر قانون اساسی این توله ها را به صاحبانشان در فورت مک کی بازگرداند.

بیلی جو توکارو، رئیس ملت اول Mikisew Cree در یک به‌روزرسانی، تأیید کرد که برخی از املاک نزدیک دریاچه شیطان، منطقه‌ای در شمال فورت چیپ پر از خطوط تله، تخریب شده‌اند.

او گفت که تلفات در طی یک پل هوایی تایید شده است اما دود بسیار سنگین بود که نمی‌توان شمار دقیقی از تعداد کابین سوخته را دریافت کرد.

توکارو در حالی که صدایش شکسته شد، گفت: «بسیار متاسفم که این خبر را اعلام کردم. “متاسفم.”

توکارو گفت که با پتی هاجدو وزیر خدمات بومی صحبت کرده است و او تایید کرده است که دولت فدرال در بازسازی کابین های ویران شده کمک خواهد کرد.

مقامات استانی روز جمعه گفتند 60 آتش نشان در حال مهار آتش سوزی در نزدیکی فورت چیپ هستند. نیروهای مسلح کانادا نیز روز شنبه 85 پرسنل نظامی را برای کمک به مهار آتش مستقر خواهند کرد.

تا بعدازظهر جمعه 56 آتش سوزی در داخل مناطق حفاظت شده جنگل های استان شعله ور است که 15 مورد از این آتش سوزی ها از کنترل خارج شده است.

سواحل رودخانه فورت مک کی با قایق ها مشغول بوده است. با سوخت رایگان، وعده های غذایی گرم و قهوه تازه ارائه شده، راه اندازی قایق به مرکزی برای تخلیه کنندگان تبدیل شده است.

برخی باقی خواهند ماند یا به سمت جنوب به فورت مک موری خواهند رفت.

بعدازظهر پنجشنبه، قایق‌ها در کناره‌های شنی رودخانه در فورت مک‌کی صف کشیده بودند.

استنلی شورمن آنجا بود و برای سفر دو ساعته دیگر در رودخانه سوخت گیری می کرد. او قصد دارد منتظر آتش سوزی در کابین خانواده اش، در اعماق بوته باشد.

او زندگی خود را در فورت چیپ گذرانده است. در کمان قایقش نشسته بود، سرش را خم کرد و آهی کشید و به خانه ای که پشت سر گذاشته بود فکر کرد.

او گفت: «همه نگران هستند. “من می خواهم به خانه برگردم. نمی خواهم ببینم خانه ام خراب می شود.

“اگر خانه من هنوز پابرجا باشد، خوشحال خواهم شد. این تمام چیزی است که منتظرش هستم.”

شورمن گفت که از کمک همسایگانش احساس قدردانی می کند. او گفت خوب است که می بینم همه گروه ها دور هم جمع می شوند.

او گفت: «فورت مک‌کی اینجاست و ما وارد می‌شویم و آنها برای ما اینجا هستند.» “این یک چیز بزرگ است. آنها برای ما هستند. بدون آنها، ما می رفتیم.”

مردی با پیراهن چهارخانه در قایق کوچک خاکستری نشسته است.  او کلاه توپ می پوشد.
استنلی شورمن، یک فرد تخلیه شده از فورت چیپ، پنجشنبه در اسکله بود و در حال سوخت گیری قایق خود در حالی که آماده می شد منتظر آتش سوزی در کابین خود باشد. (ناتان گراس/سی بی سی)

تخلیه‌شدگانی که به فورت مک‌کی می‌رسند با انبوهی از کمک‌کنندگان استقبال می‌شوند. کادر پزشکی آماده هستند. اتوبوس ها برای رساندن مردم به جنوب در حالت آماده باش هستند.

آوریل مرکردی، که به هماهنگ کردن پاسخ کمک می کند، آغوش رایگان ارائه می دهد.

او اهل فورت چیپ است، اما سال ها در فورت مک کی زندگی می کند.

او در چند قدمی آب زندگی می‌کند و شب‌های بی‌خوابی زیادی را صرف نگهبانی برای قایق‌های ورودی کرده است. او تاکنون 123 نفر را شمارش کرده است. او با یک پیشنهاد غذا، قهوه داغ و یک آغوش رایگان از هر یک از آنها استقبال می کند.

او گفت که زمان احساسی است. مردم اینجا قبلاً فاجعه دیده اند، اما ترس از دست دادن خانه همچنان بسیار زیاد است.

وقتی می بیند افرادی که از خانه می شناسد از در خانه او عبور می کنند، یک ارتباط فوری ایجاد می شود. او گفت که از هر یک از آنها می پرسد که آیا می خواهند در آغوش بگیرند، پیشنهادی که اغلب پذیرفته می شود.

او گفت: “وقتی آن آه تسکین را می شنوید؟ می دانید که به آنها کمک می کند.”