ساسکاچوان در دهه 90 ورشکستگی را متوقف کرد. آیا امیدی به NL هم هست؟

روی رومانو می گوید که بخاطر تصمیماتی که 27 سال پیش گرفته هنوز خوابش را از دست داده است.

نخست وزیر NDP سابق ساسکاچوان در بحبوحه بحران بزرگ بدهی در اوایل دهه 1990 ، زمانی که این استان در لبه ورشکستگی قرار داشت ، به قدرت رسید. اقداماتی که دولت وی اعلام کرد – کاهش گسترده ، از جمله تلفیق حدود 52 بیمارستان روستایی – در سراسر استان طنین انداز شد.

رومانو به سی بی سی نیوز گفت: “من نمی توانم چند بار برای ملاقات با بانکداران در نیویورک و تورنتو که می خواستند اثبات قابل اثبات اینکه ما کنترل این عدم تعادل بزرگ هزینه در مقابل درآمد را کنترل می کنیم ، به شما بگویم.” در مصاحبه اخیر ، با اشاره به اینکه وقتی بدهی ساسکاچوان در حدود 15 میلیارد دلار به اوج خود رسید ، نرخ بهره بسیار بالاتر از 10 درصد بود.

مانند امروز در نیوفاندلند و لابرادور – که کمک های اضطراری از بانک کانادا در اوایل سال جاری باعث جلوگیری از ورشکستگی شد – ساسکاچوان با بدهی ها و هزینه های بالون روبرو شد ، و هیچ راه ساده ای نداشت.

در پایان ، استان حدود یک میلیون نفری – با قیمت اصلاحات دردناک ، امور مالی خود را دوباره به خوبی برگرداند.

تقریباً سه دهه بعد ، در حالی که نیوفاندلند و لابرادور تلاش می کنند کنترل ترازنامه خود را بدست آورند – بدهی خالص دولت پیش بینی می کند امسال به 16.4 میلیارد دلار برسد – شرقی ترین استان کانادا می تواند از تصمیمات ساسکاچوان در دهه 90 یاد بگیرد؟

صرف نظر از جغرافیای آنها ، بین استانها شباهتهایی وجود دارد. هر دو دارای جمعیت پراکنده نسبتاً کمی هستند. اقتصاد آنها عمدتاً مبتنی بر منابع است. همانطور که رندی برتون ، رئیس دفتر سابق ستارگان ققنوس ساسکاتون اظهار داشت ، هر دو خود را “خواهران غمگین کنفدراسیون” می دانند – استانهایی که همیشه در خارج از کشور به دنبال آنها هستند.

اما ریچارد سیلانت ، اقتصاددان مستقر در مونتکتون ، نیز به تفاوتهای عمده ای اشاره دارد – خصوصاً مقیاس گسترده مشکلات نیوفاندلند و لابرادور. وی گفت که این استان از نظر اقتصادی از تنوع کمتری برخوردار است و اکنون باید نه تنها قیمت های پایین نفت ، بلکه یک مگاپروژه چند میلیارد دلاری را نیز تبدیل کند – پروژه برق آبی آبشارهای مسکرات.

Saillant اخیراً به سی بی سی گفت: “ما در نیوفاندلند به نقطه ای بدون بازگشت رسیده ایم و بدون كمك گسترده اوتاوا ، نیوفاندلند در لبه پرتگاه نیست ، بلكه از آن طرف دیگر است.”

“ریاضت اقتصادی با سرمایه A” بیشترین آسیب را به مناطق روستایی وارد کرد

از ماه سپتامبر ، مویا گرین ، مدیر عامل سابق كانادا پست و رویال میل ، ریاست كمیته ای را بر عهده داشت كه نقشه “نیازهای نیو فاندلندلند” و “لابرادور” را برای “تغییر ضروری” ترسیم خواهد كرد.

از نظر ساسکاچوان ، این تغییر ضروری به اشکال مختلف صورت گرفت: صدها موقعیت منقطع ، ادارات و هیئت های مدیره تلفیق یا تبرئه و از بین بردن برنامه های اجتماعی مانند مراقبت های جهانی دندان.

برتون ، كه دهه ها تحت پوشش مجلس قانونگذاری ساسكاچوان ، از جمله بودجه 1993 رومانو ، هنگامی كه NDP شروع به ترسیم مسیر به سمت بودجه های متعادل كرد ، گفت: “بدون تردید در این مورد ، ریاضت اقتصادی با سرمایه A بود.”

ما دولتی در آستانه ورشکستگی داشتیم … و در پایان ، راه حل قطع بود. کجا بریدند؟ جایی که خدمات گران ترین هستند ، در مناطق ، خارج از شهرها.– استفان کنی

در آن بودجه ، مالیات سوخت استان ، مالیات فروش و مالیات شرکت ها نیز افزایش یافت. اما استاد تاریخ دانشگاه رجینا ، استفان کنی می گوید ، چشمگیرترین تغییرات در مناطق روستایی احساس شده است.

کنی گفت: تلفیق 52 بیمارستان کوچک روستایی به سمبل اصلاحات رومانو تبدیل شد و نمایانگر کنار گذاشتن زندگی روستایی در ساسکاچوان برای بسیاری از رای دهندگان بود.

کنی در مصاحبه اخیر خود گفت: “ما یک دولت در آستانه ورشکستگی بودیم … و در نهایت ، راه حل کاهش بود. آنها کجا قطع کردند؟ کجا گران ترین خدمات در مناطق ، خارج از شهرها بود.” .

استفان کنی استاد تاریخ در دانشگاه رجینا است که از اواسط دهه 80 سیاست ساسکاچوان را دنبال کرده است. (SRC)

احتمال از دست دادن خدمات روستایی – به ویژه کشتی ها و مراقبت های بهداشتی – برای دهه ها مردم در نیوفاندلند و لابرادور را نگران کرده است.

سینکلر هریسون ، رئیس سابق انجمن شهرداری های روستایی ساسکاچوان که در دهه 90 با تعطیلی بیمارستان مبارزه کرد ، گفت اگر امروز ساکن مناطق روستایی نیوفاندلند و لابرادور باشد ، از اقدامات بعدی دولت احتیاط می کند.

وی روز سه شنبه گفت: “وقتی نوبت به آرا می رسد ، بخش عمده ای از مردم در رای گیری در مراكز بزرگتر حضور دارند.” “در اکثر مواقع رای دهی روستاییان کاملاً به حساب نمی آید و من مطمئن هستم که در نیوفاندلند همان ساسکاچوان است.”

یک تفاوت اساسی: نقش اتاوا

در حالی که رومانو و کنی احتیاط می کنند که ریاضت اقتصادی لزوماً نوعی دارو برای تمام بیماریهای نیوفاندلند و لابرادور نیست ، سیلانت گفت که اگر امیدوار است حمایت فدرال را بدست آورد ، ممکن است این استان چاره ای جز اقدام جدی نداشته باشد.

سیلانت گفت: ساسکاچوان بدون کمک عمده اتاوا از ورشکستگی اجتناب کرد ، و خاطرنشان کرد که اوضاع امروز در نیوفاندلند و لابرادور بسیار شدیدتر است. وی گفت ، س Theال این است که آیا دولت فدرال مداخله نخواهد کرد ، بلکه چگونگی آن است.

“آیا اوتاوا می تواند در ازای بسته اصلی کمک فدرال اقدامات نمادین را بپذیرد؟” او گفت.

دولت نیوفاندلند و لابرادور اعلام کرده است که امیدوار است از کاهش دردناک جلوگیری کند. اما نخست وزیر اندرو فیوری همچنین گفته است که هیچ چیز از تحلیل گرین در امان نخواهد ماند. توصیه های کمیته وی قرار است در بودجه بعدی استان ، که در بهار انتظار می رود ، لحاظ شود.

سیلانت گفت که انتظار دارد نخست وزیر از گزارش به عنوان “پوشش سیاسی” برای توجیه تصمیمات احتمالی سرسام آور استفاده کند.

وی گفت: “یک پاکسازی عظیم وجود دارد که بدون درد انجام نمی شود.”

پیامدهای سیاسی

دولت فیوری اقلیت کرسی های مجلس مجمع را در اختیار دارد و برتون هشدار می دهد که هنگام ایجاد تغییرات گسترده ، اجماع عمومی مهم است. به گفته برتون ، هنگامی که رومانوو در سال 1991 به قدرت رسید ، حزب دموکراتیک دموکراتیک همه کرسی ها را به جز 11 کرسی در مجلس 66 کرسی به دست آورد – پیام روشنی که منتخبان سال ها بودجه کسری بودجه دولت محافظه کار در حال خروج را رد کرده بودند.

وی گفت: “باید تصمیمات اجماعی ، حمایت سیاسی و عمومی از تصمیمات دشواری که باید اتخاذ شود ، وجود داشته باشد.” “اگر اشتهایی برای کاهش وجود نداشته باشد ، تصویب چنین برنامه ای بسیار دشوار می شود زیرا فقط یک یا دو سال طول نمی کشد ، ممکن است سه ، پنج ، شش سال طول بکشد. اگر همیشه در وضعیت بی ثباتی سیاسی ، انجام آن بسیار دشوار است. “

روزنامه نگار سابق رندی برتون گزارشگر قانونگذاری ، رئیس دفتر و ستون نویس روزنامه ساسکاتون استار- ققنوس بود. (CBC)

کنی استدلال کرد بودجه سال 1993 حزب دموکراتیک ملی آغاز “کاهش آهسته” ثروت سیاسی حزب در ساسکاچوان بود – و رومانو گفت تصمیماتی که در دهه 90 گرفته شد هنوز در مورد رأی دهندگان ناراضی روستایی طنین انداز است. حزب ساسکاچوان ، که تازه چهارمین دوره متوالی خود را به دست آورد ، هنوز هم برای کاهش بودجه رومانو فعالیت می کند ، اکنون تقریباً 30 سال بعد.

رومانو مشاوره مستقیمی به دولت فیوری نمی دهد ، اما گفت که برقراری ارتباط با مردم برای انتخابات او در دهه 90 کلیدی است.

“با نگاهی به گذشته ، اکثر مردم می فهمند که آیا شرایط مهمی وجود دارد. شما فقط می توانید بدهی را پرداخت کنید … برای یک زمان خاص ، نه برای مدت طولانی ، قبل از اینکه واقعا شروع به پرداخت کنید.”

وی گفت: “ما وظیفه داریم هرچه بهتر اداره کنیم.” “اگر بخاطر چیزی مورد ضرب و شتم قرار گرفت ، بر اثر کاری که فکر می کنی درست ، درست ، اصولی است ، شکست خورد و تحت فشار زیادی قرار گرفت که این کار را انجام دهی بیش از همه ، حداقل می توانی شب شب بخوابی و بگویی ،” من در انتخابات شکست خوردم ، اما فکر می کنم کار درستی برای استان و کشور انجام دادم. “

بیشتر بخوانید از CBC Newfoundland and Labrador