سربازان سابق می گویند وقت آن است که یک کانادایی یک ویکتوریا کراس برای افغانستان دریافت کند

یكی از فرماندهان ارشد نظامی سابق این كشور در جهت احترام به برخی از كهنه سربازان نبرد در جنگ افغانستان با بالاترین افتخار نظامی كانادا – صلیب ویكتوریا – در حال پیشبرد فشار است.

رئیس سابق ستاد دفاعی ریک هیلیر یکی از کسانی است که پشت یک کارزار مردمی و یک مستند آینده قرار دارد که داستان 10 دریافت کننده ستاره نظامی دلاوری ، دومین بالاترین تزئین نظامی کشور را روایت می کند.

کانادا پس از 13 سال حضور در زمین – بسیاری از آنها در جنگ – بدون اعطای یک صلیب ویکتوریا از جنگ افغانستان خارج شد.

این جایزه به دلیل “شجاعت خارق العاده و وفاداری به وظیفه در حالی که با یک نیروی متخاصم روبرو شده بود” بعنوان یک افتخار کانادایی در سال 1993 و پس از بیش از یک قرن استناد به عنوان ادعای اداره مشترک المنافع انگلیس ایجاد شد.

هیلیر در پیام روز یادبود که روز سه شنبه بصورت آنلاین ارسال شد ، گفت: “ما تصمیم گرفته بودیم که جشن های خود را جشن بگیریم ، مگر اینکه هرگز این کار را نکرده باشیم.”

ستوان ژنرال ریک هیلیر در پی مراسم روز یادبود در کمپ جولین سه شنبه 11 نوامبر 2003 ، در کابل ، با نیروهای نظامی صحبت می کند. رئیس ستاد دفاعی که اکنون سابق است از کانادایی ها می خواهد کهنه سربازان جنگ افغانستان را برای بالاترین افتخار جنگی کانادا ، صلیب ویکتوریا معرفی کنند. (مطبوعات کانادایی / تری پدول)

او از عموم مردم می خواهد که به یک کمپین اعطای صلیب ویکتوریا “به یک سرباز یا سربازی که شما خود را شایسته می دانید” بپیوندند.

یک گروه پنج نفره از سربازان سابق ، که همه آنها در خارج از کشور خدمت می کردند ، در مورد این موارد تحقیق کرده اند و قصد دارند یک مستند را با عنوان آزمایشی “شجاعت در حضور دشمن” جمع کنند ، “سرباز بازنشسته” بروس مونکور.

مونکور گفت که او 10 سرباز را شناسایی نمی کند – همه دریافت کنندگان ستاره نظامی دلاوری – از آنجا که نه آنها و نه هیچ یک از اعضای خانواده زنده مانده مطلع نشده اند.

هیلیر گفت که داستان های آنها به مردم ارائه خواهد شد – مشخص نیست که چه وقت و چگونه – و متعهد شد که این کمپین توصیه های خود را تا روز یادبود سال آینده ارائه دهد.

یادبودی برای سربازان افتاده کانادایی و آمریکایی در افغانستان در مقر DND در اوتاوا. (موری بروستر / مطبوعات کانادایی)

انگلیس ها ، استرالیایی ها و نیوزیلندی ها هر یک تعداد انگشت شماری از VC را برای اقدامات در عراق و افغانستان داده اند ، در حالی که ایالات متحده در هر دو جنگ چندین مدال افتخار – معادل آمریکایی – اعطا کرده است.

سخنگوی ارتش گفت: “هیچ پیشنهادی برای ویکتوریا کراس (توسط فرماندار کل) توسط نیروهای مسلح کانادا قبل از سال 2012 ارائه نشده است.”

نیروهای کانادایی در سال 2011 مأموریت رزمی خود را در قندهار پایان دادند و سه سال بعد نیروهای کانادایی از افغانستان خارج شدند.

از آن زمان ، دو نفر از رئیس ستاد دفاع کانادا – ژنرال بازنشسته والت ناتینچایک و فرمانده ارشد فعلی ژنرال جاناتان ونس – بررسی های خود را برای اطمینان از اینکه استناد مناسب هر سرباز را دریافت کرده اند ، آغاز کرده اند.

برای مدال های جدید خیلی دیر؟

ستوان استفانی لورا گفت: “یک کمیته بررسی به رئیس ستاد دفاع ژنرال ناتینچایک گزارش داد که روند کار عادلانه و منسجم بوده است و همه جوایز به اهداف و معیارهای تزئین احترام می گذارند.”

بررسی درخواست شده توسط ونس به این نتیجه رسید که “تمام افتخارات مأموریت افغانستان پردازش شده و محدودیت های زمانی چنین نامزدهایی (دو سال بین عمل و نامزدی دکوراسیون های دلاوری و شجاعت نظامی) سپری شده است.”

پیش از این ، ارتش گفته بود که این یک روند سختگیرانه را دنبال می کند ، و نامزدی برای یک جایزه شجاعت باید حداقل از سه کمیته افسران ارشد عبور کند.

آخرین 94 مدال ویکتوریا کراس کانادا در طول جنگ جهانی دوم – قبل از اینکه کانادا جایزه را تحویل بگیرد ، اهدا شد. آخرین دریافت کننده زنده کشور ، ارنست “اسموکی” اسمیت ، در سال 2005 درگذشت.