سند PCO می گوید که نخست وزیر حداقل 6 بار در مورد دخالت خارجی در انتخابات از سال 2018 توضیح داده است

سندی که روز جمعه در مقابل کمیته مجلس عوام ارائه شد، می گوید که نخست وزیر جاستین ترودو از اکتبر 2018 حداقل شش جلسه توجیهی در مورد دخالت خارجی در انتخابات دریافت کرده است.

دفتر شورای خصوصی (PCO) این سند را با عنوان “توضیحات در مورد مداخله خارجی در انتخابات”، درست قبل از اینکه کیتی تلفورد، رئیس دفتر نخست وزیر، شهادت خود را در کمیته رویه و امور مجلس نمایندگان (PROC) آغاز کند، ارائه کرد. در این سند فهرستی از کسانی که از سال 2018 در مورد مداخله خارجی مطلع شده اند، ذکر شده است.

این سند می‌گوید: «موضوعات خاصی برای محافظت از طبقه‌بندی‌شان در فهرست زیر گنجانده نشده‌اند، اگرچه جلسات توجیهی ممکن است به تهدیدات خاص یا فعالیت‌های نامطلوب و همچنین پیشنهادات و رویکردهای سیاستی گسترده‌تر مرتبط با مداخله خارجی در انتخابات بپردازد».

سند PCO می‌گوید که فهرست‌های آن جامع نیست، زیرا آنها فقط جلسات توجیهی رسمی یا جلسات توجیهی را گزارش می‌کنند که سوابق آنها در دسترس است.

«با توجه به ماهیت مسائل امنیت ملی، بسیاری از این جلسات توجیهی گفتگوهایی هستند که به صورت رسمی نیستند
برنامه ریزی شده است،” این سند می گوید.

“آنها می توانند در حاشیه جلسات توجیهی دیگر، در طول سفرهای خارجی و داخلی، و به صورت اضطراری برای پاسخگویی به نیازهای نخست وزیر به اطلاعات و مشاوره برای پاسخگویی به تهدیدات علیه امنیت ملی رخ دهند.”

فهرست اول در سند جزئیات جلسات توجیهی به نخست وزیر. این با یک جلسه توجیهی در 22 اکتبر 2018 توسط مشاور امنیت ملی و اطلاعات (NSIA) آغاز می شود.

آخرین جلسه توجیهی نخست وزیر ذکر شده در سند در 20 مارس 2023 اتفاق افتاد و توسط NSIA و مدیر سرویس اطلاعات امنیتی کانادا (CSIS) ارائه شد.

در این سند آمده است که ترودو همچنین در 9 فوریه 2021، 14 ژوئن 2022، 27 اکتبر 2022 و 30 نوامبر 2022 گزارش شده است. این توضیحات همگی از سوی NSIA یا مدیر CSIS ارائه شده است.

دیوید ویگن از سال 2017 مدیر CSIS بوده است. جودی توماس مدیر فعلی NSIA است. او این نقش را در ژانویه 2022 بر عهده گرفت. گرتا بوسنمایر در زمان برگزاری جلسه توجیهی اکتبر 2018، NSIA بود.

مجموعه ای از اخبار رسانه ای اخیر در مورد مداخله دولت چین – به ویژه در انتخابات فدرال 2019 و 2021 – طیف گسترده ای از فعالیت های مداخله ای ادعایی توسط پکن را گزارش کرد. از جمله انتشار اطلاعات نادرست، تقلب در امور مالی مبارزات انتخاباتی و تلاش برای تحت فشار قرار دادن اعضای پارلمان.

یک گزارش از گلوب اند میل، به نقل از یک مقام اطلاعاتی ناشناس، گفت که دولت چین در سال 2021 به دنبال تشکیل یک دولت اقلیت لیبرال بود و علیه نامزدهای محافظه کار که آنها را منتقد چین می دانست، کار کرد.

احزاب اپوزیسیون از دولت خواسته‌اند که تحقیقات عمومی در این زمینه انجام دهد، اما ترودو مقاومت کرده است. در عوض، نخست وزیر، فرماندار سابق دیوید جانستون را به عنوان گزارشگر ویژه مداخله خارجی منصوب کرد.

جانستون می تواند یک تحقیق عمومی را به عنوان بخشی از مأموریت خود توصیه کند، و دولت گفته است که در صورت انجام آن، درخواست خواهد کرد.

وزرا، PMO و احزاب نیز توضیحاتی ارائه کردند

این سند همچنین جزئیات جلسات توجیهی را به کابینه، وزیران، دفتر نخست وزیری (PMO) و نمایندگان احزاب سیاسی که مجاز به اطلاع رسانی در مورد اطلاعات طبقه بندی شده هستند، ارائه می دهد.

طبق این سند، کابینه به طور کلی از سال 2018 هشت جلسه توجیهی دریافت کرده است. این گزارش نمی‌گوید چه زمانی جلسات توجیهی اتفاق افتاد یا چه کسی آنها را تحویل داد – فقط این که آنها از “کارمندان ارشد دولتی” بودند.

کارینا گولد که در آن زمان وزیر نهادهای دموکراتیک بود، بیشترین جلسات توجیهی را دریافت کرد – ده مورد از آنها، همه بین سال‌های 2018 و 2019 (دولت در سال 2019 این مجموعه را حذف کرد).

وزیر امنیت عمومی سه جلسه توجیهی دریافت کرد – دو جلسه به وزیر سابق امنیت عمومی بیل بلر و یکی به وزیر فعلی، مارکو مندیچینو. مری نگ، وزیر تجارت بین‌الملل، ارتقای صادرات، تجارت کوچک و توسعه اقتصادی، و دومینیک لبلان، وزیر امور بین‌دولتی، زیرساخت‌ها و جوامع، یکی را دریافت کردند.

جلسه توجیهی LeBlanc جدیدترین جلسه در این لیست است – در 24 فوریه 2023 اتفاق افتاد. جلسات توجیهی هم از سوی مدیر CSIS و هم رئیس مرکز امنیت ارتباطات (CSE) انجام شد.

PMO به طور کلی در 28 سپتامبر 2022 و 23 فوریه 2023 گزارش شد.

آخرین فهرستی که پیش از کمیته ارائه شده است به جلسات توجیهی ارائه شده به نمایندگان احزاب سیاسی اشاره می کند که PCO برای دریافت اطلاعات طبقه بندی شده پاکسازی کرده است.

13 جلسه از این قبیل فهرست شده است که از 17 ژوئن 2019 تا 22 اکتبر 2021 باز می گردد. بیشتر آنها به نمایندگان احزاب سیاسی پاک شده داده شده است.

دو مورد فقط به نمایندگان حزب لیبرال و سه جلسه – جدیدترین جلسات توجیهی که اندکی پس از انتخابات فدرال 2021 ارائه شد – فقط به محافظه کاران داده شد. در این سند ذکر نشده است که چه کسی جلسات توجیهی را ارائه کرده است.