شامپاین هشدار می دهد صحبت های سخت درباره چین می تواند به تلاش ها برای آزادی کووریگ ، اسپاور آسیب برساند

وزیر امور خارجه فرانسوا-فیلیپ شامپاین روز دوشنبه هشدار داد که صحبت های سخت درباره چین می تواند به تلاش ها برای آزادی دو کانادایی بازداشت شده خودسرانه آسیب برساند.

شامپاین در اظهارات خود در برابر کمیته روابط مجلس عوام کانادا و چین ، از نمایندگان مجلس خواست هنگامی که در مورد خطرات و بی نظمی رژیم کمونیست چین صحبت می کنند ، سرنوشت مایکل اسپاور و مایکل کوویگ را در ذهن داشته باشند.

شامپاین به کمیته گفت: “من می دانم ، آقای رئیس ، بعضی دوست دارند در مورد چین سخت صحبت کنند.”

“برای کسانی که فریب این دیدگاه یک بعدی را می خورند ، من این را می گویم: گرچه سخت است ، اما همچنان باهوش باشیم. بیایید در وسوسه سخنان سخت و غیرمسئولانه قرار بگیریم که هیچ نتیجه ملموسی برای مایکل ایجاد نمی کند کووریگ و مایکل اسپاور ، کشاورزان و کارآفرینان ما ، و مدافعان حقوق بشر و حقوق بشر. “

این دو مایکل ، همانطور که مشخص شده است ، به دلیل تلافی جلب بازداشت مدیر عامل هواوی در کانادا به دلیل درخواست استرداد از ایالات متحده ، تقریباً دو سال در چین زندانی بوده اند.

کشاورزان ، صیادان و صادرکنندگان کانادایی نیز از اقدامات تلافی جویانه چین در پی دستگیری منگ آسیب دیده اند.

این ادعای شامپاین یک هفته پس از تصویب مجلس عوام توسط محافظه کار صورت گرفت که از دولت خواسته بود تا 18 دسامبر تصمیم بگیرد که آیا اجازه می دهد هواوی در توسعه نسل بعدی شبکه بی سیم 5G کانادا شرکت کند.

این طرح که با حمایت همه احزاب مخالف بر سر اعتراض دولت به تصویب رسیده است ، همچنین از دولت خواسته است تا طی 30 روز از یک طرح قوی برای مقابله با ارعاب روزافزون توسط چین از کانادایی ها در مرزهای کانادا رونمایی کند.

این طرح الزام آور نیست و شامپاین به کمیته گفت که اقدامات دولت در هر دو جبهه براساس الزامات امنیت ملی هدایت می شود ، نه با مهلت های خودسرانه.

محافظه کاران لیبرال ها را به رویکرد سوق می دهند

ارین اتول از ماه اوت گذشته که هدایت محافظه کاران را بر عهده گرفت ، ایستادن در برابر چین را به عنوان ستون اصلی میدان خود در برابر رای دهندگان کانادایی قرار داده است.

رهبر محافظه کار دولت لیبرال نخست وزیر جاستین ترودو را متهم کرد که “مایل است از گذشته نقض حقوق بشر ، سو fla استفاده آشکار تجاری و مسائل امنیتی دولت چین را ببیند ، زیرا امکان فروش به بازار عظیم چین بسیار سودآور بود.”

اوتول گفت: “رویکرد ترودو به چین شکست خورده است ، و این وضعیت ما را در جهان تضعیف کرده است. ما باید در برابر شهروندان خود که به عنوان تراشه های چانه زنی در یک پرونده استرداد بازداشت شده اند ایستادگی کنیم ، حتی اگر این امر منجر به انتقام جویی های بیشتری از پکن شود” در ماه سپتامبر در نشریه ملی پست استدلال کرد.

مایکل اسپاور چپ و دیپلمات سابق کانادایی ، مایکل کوویگ ، به تلافی دستگیری منگ وانژو ، مدیر هوآوی توسط کانادا به دلیل درخواست استرداد از ایالات متحده ، تقریباً دو سال در چین زندانی شده اند. (آسوشیتدپرس / گروه بحران بین المللی / مطبوعات کانادایی)

اوتول خواستار رویکرد “چشمان باز” برای روابط با چین شده است. اما شامپاین ادعا كرد كه این دقیقاً روشی است كه دولت وی در پیش گرفته است.

وی استدلال کرد که سیاست کانادا در قبال چین با تکامل خود چین تکامل یافته است ، و به طور فزاینده ای نظم مبتنی بر قوانین بین المللی را نقض می کند ، حقوق بشر اویغورها را در استان شین جیانگ و معترضان به دموکراسی در هنگ کنگ را نقض می کند ، و برای گرفتن ” مسیر.

شامپاین گفت: “چین سال 2020 چین 2015 و حتی چین 2018 نیست.”

“ما می بینیم که یک کشور و رهبری به طور فزاینده ای آماده اند تا وزن خود را برای پیشبرد منافع خود سنگین کنند.”

شامپاین گفت که دولت چارچوب جدیدی برای برخورد با چین اتخاذ کرده است. وی این روش را یک رویکرد سه جانبه توصیف کرد که در آن زمینه هایی مانند نقض حقوق بشر ، جایی که کانادا نیاز به چالش با چین دارد ، وجود خواهد داشت.

وی در زمینه های دیگر ، مانند امور تجاری ، گفت كه كانادا باید با چین رقابت كند ، و هنوز هم مناطقی دیگر كه كانادا باید با چین همکاری كند ، مانند مبارزه با تغییر اقلیم.

وی استدلال کرد که حالت تهاجمی تر چین فقط یک چالش برای کانادا نیست. کشورهای جهان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

شامپاین گفت: بهترین پادزهر این است که همه دموکراسی های لیبرال با هم متحد شوند تا با یک صدا صحبت کنند تا چین را برای تغییر روش تحت فشار قرار دهند – درست همانطور که کانادا با تجمع سایر کشورها علیه بازداشت کووریگ و اسپاور صحبت کرده است.