شهردار مونترال اعتراف کرد که سال ها قبل از آتش سوزی مرگبار، تحقیقات در مورد مسیرهای تخلیه را متوقف کرده بود

والری پلانت، شهردار مونترال اذعان کرده است که بازرسان آتش نشانی در سال 2018، سال‌ها قبل از آتش‌سوزی در سال 2023 که در ساختمان میراث قدیمی مونترال رخ داد و هفت نفر کشته شدند، تحقیق در مورد مسیرهای تخلیه ساختمان را متوقف کردند.

مستاجران و مهمانان سابق قبلاً به سی‌بی‌سی نیوز گفته‌اند که نگران ایمنی ساختمان هستند و گزارش‌های بازرسی نشان می‌دهد که مشکلات خروج اضطراری بیش از یک دهه قبل از آتش‌سوزی در 16 مارس بارها نشان داده شده است.

پلانته روز سه شنبه به شورای شهر گفت که به درخواست دادستانی استان کبک، تعلیق تحقیقات در سال 2018 اجرایی شد. به گفته پلانت، دادستان ها به آتش نشانی توصیه کردند که نمی توانند برخی از پرونده های مالکان ساختمان را به دادگاه ببرند زیرا شواهد جمع آوری شده توسط بازرسان این اداره کافی نبود.

این تعلیق ابتدا روز دوشنبه در گلوب اند میل گزارش شد و بعداً با اسنادی که رادیو کانادا به دست آورد تأیید شد.

روز سه‌شنبه، پلانت گفت که قبل از گزارش خبری از تعلیق آن مطلع نشده بود.

اما پلانت گفت که پس از صحبت با آتش نشانی، متوجه شد که تحقیقات در مورد مسیرهای تخلیه در سال 2021، قبل از آتش سوزی مونترال قدیمی، برخلاف آنچه در گلوب اند میل پیشنهاد شده بود، از سر گرفته شده است.

پلانته در پاسخ به سوالی از رهبر گروه مونترال، عارف سالم، گفت که او می‌خواهد به وضعیت “نور بتاباند” و مطمئن شود که آتش‌نشانی منابع کافی برای بازرسی ساختمان‌ها در مونترال دارد.

پلانته بعداً در توییتر گفت: «ایمنی مونترال‌های ما اولویت ماست».

زنی با میکروفون صحبت می کند.
وال اری پلانته، شهردار مونترال، گفت که قبل از خواندن این موضوع در یک گزارش خبری در روز دوشنبه، از توقف تحقیقات در مورد مسیرهای تخلیه آگاه نبوده است. (گراهام هیوز/ مطبوعات کانادا)

سالم در بیانیه‌ای گفت که حزبش از اینکه پلانته از این تعلیق بی‌اطلاع است، “شکه شده است”.

“اگر اطلاعاتی به این بزرگی از او فرار کند، چه اطلاعات حیاتی دیگری را از دست داده است؟” او درخواست کرد.

بازرسی ها پس از آتش سوزی افزایش یافت

بر اساس یادداشتی که توسط رادیو-کانادا به دست آمده است، توقف تحقیقات در مسیرهای تخلیه – که به عنوان مثال شامل علائم خروج اضطراری و درهای مطابق با کد ایمنی است – در 26 اکتبر 2018 صادر شد.

در این یادداشت آمده است که این تعلیق به دلیل عدم آموزش بازرسان و همچنین استانداردهای متفاوت با استانداردهای مربوطه صادر شده است. Régie du batiment، مرجع ساختمانی استان.

اسنادی که قبلاً توسط CBC News بدست آمده بود نشان می دهد که بازرسان آتش نشانی مکرراً مشکلاتی را در محل ساختمان قدیمی مونترال واقع در تقاطع میدان یوویل و خیابان دو پورت نشان داده اند.

یک بازرس آتش نشانی در بازدید از ساختمان در ماه می 2018، 10 مورد تخلف، از جمله نبود اعلام حریق فعال، نداشتن علائم واضح برای خروجی های اضطراری و ردیاب دود مفقود شده در راه پله، کشف کرد.

با بازگشت بازرس در سپتامبر همان سال، به مشکلات رسیدگی نشده بود.

سند دیگری که توسط رادیو کانادا به دست آمده است نشان می دهد که بازرسان آتش نشانی پس از آتش سوزی مرگبار در مونترال قدیمی بازرسی ها را افزایش داده اند.

روبرت روسو، رئیس بخش در بخش پیشگیری آتش نشانی، در 2 آوریل ایمیلی به کارکنان فرستاد و گفت که یک “واحد بحران” به نام “عملیات Vulcain” پس از آتش سوزی راه اندازی شده است.

به نظر می رسد این ایمیل تأیید می کند که تحقیقات در مورد مسیرهای تخلیه از سر گرفته شده است. این سازمان از کارکنان خواست اطمینان حاصل کنند که با آموزش های خود در مورد مسیرهای تخلیه و هشدارهای دود به روز هستند.

روسو درخواست کرد که کارکنان «تا حد ممکن موارد عدم انطباق» را علامت‌گذاری کنند، اما در عین حال خواستار احتیاط شد.

روسو نوشت: “این یک عملیات حساس در یک زمینه بسیار تبلیغاتی است. ما بر صلاحدید و حرفه ای بودن معمول شما تکیه می کنیم.”

‘من هرگز آن را ندیده ام’

رابرت هنلی، که در دهه 1990 به عنوان رئیس عملیات آتش نشانی مونترال خدمت می کرد، گفت که چنین توقفی در زمان او در این بخش غیرقابل شنیده بود.

او گفت: «در تمام دوران حرفه‌ای‌ام هرگز چنین چیزی را ندیده‌ام.

دستور تحقیقات پزشکی قانونی در مورد این آتش سوزی مرگبار صادر شده است و رندی سیرز، پدر یکی از قربانیان، درخواست مرخصی برای طرح دعوای دسته جمعی علیه مالک ساختمان، اپراتورهای واحدهای اجاره کوتاه مدت و Airbnb کرده است.

آنت لوفور، وکیل شرکت کننده در این دعوای دسته جمعی، گفت که این تعلیق با توجه به خطرات چنین بازرسی ها “تکان دهنده” است.

او گفت: “من واقعا دلیلی برای حفظ تعلیق برای این همه سال نمی بینم.” این موضوع امنیت عمومی است.»

ریچارد لیبمن، رئیس آتش نشانی مونترال، یک کنفرانس خبری در ساعت 4:30 بعد از ظهر برای رسیدگی به این جنجال برگزار کرده است.