شکار طالبان، افغان‌هایی که برای سفارت کار می‌کردند از اتاوا به دلیل تاخیر در مهاجرت شکایت کردند.

افغان‌هایی که با سفارت کانادا در کابل کار می‌کردند – و اکنون از طالبان پنهان شده‌اند – از دولت فدرال شکایت می‌کنند و اتاوا را متهم می‌کنند که پای خود را در مورد ادعاهای مهاجرتی خود کشیده و خواستار حل و فصل آنها بدون تاخیر هستند.

اسناد دادگاه که به تازگی مهر و موم نشده است می گوید 24 کارمند سابق یک شرکت حقوقی که توسط سفارت نگهداری می شود – و یک نگهبان که در سفارت کار می کند – در ترس زندگی می کنند زیرا هیچ نشانه ای از دولت فدرال مبنی بر اینکه می توانند به اینجا نقل مکان کنند ارائه نشده است. .

کریستین فاکس معاون وزیر مهاجرت به سوجیت چودری و مورین سیلکوف وکلای تورنتو در نامه ای به تاریخ 2 دسامبر 2022 گفت: “کانادا مفتخر است که در میان اولین کشورهایی است که برنامه اسکان مجدد بشردوستانه برای پناهندگان افغان را راه اندازی کرده است.”

وکلا پس از طرح دعوای حقوقی در ماه سپتامبر به دلیل تأخیر غیرمنطقی در رسیدگی به دعاوی مهاجرتی خود، وکلا به او نامه نوشتند تا اطلاعاتی در مورد موکلان خود بگیرند.

فاکس از وکلای دادگستری خواست تا هر یک از 25 شاکی – که اکثر آنها هنوز در افغانستان مخفی شده اند – فرم های نمایندگی را امضا کنند تا رضایت وکلا را برای دریافت به روز رسانی در مورد پرونده های خود از دولت امضا کنند.

فاکس نوشت: «موضوعی که در نامه خود مطرح کرده‌اید، به‌جای موضوعاتی که در چارچوب دعوی حقوقی به وجود می‌آیند، مربوط به پردازش درخواست و عملیات است.»

بیانیه ادعایی ارائه شده توسط این دو وکیل – که تنها در این هفته به شکلی کمتر ویرایش شده به صورت عمومی منتشر شد – جزئیات جدیدی را در مورد موکلان آنها فاش می کند.

24 نفر از آنها کارمندان یک شرکت حقوقی سابق افغان به نام Shajjan and Associates بودند که از سال 2013 تا 2021 توسط دولت کانادا برای نمایندگی سفارت در امور حقوقی در افغانستان حفظ شد. این موضوعات شامل همه چیز از تصادفات رانندگی با کارکنان دیپلماتیک گرفته تا معاملات املاک و مستغلات بود.

عکس بدون تاریخ از وکیل سائق شجان و کارمندانش در کابل.  در 14 آگوست 2021، او به کارکنان خود گفت که با ورود طالبان به پایتخت افغانستان، از خانه بروند و در کنار خانواده های خود باشند.
عکس بدون تاریخ از وکیل سائق شجان و کارمندانش در کابل. در 14 اوت 2021، او به کارکنان خود گفت که در خانه کار کنند و در کنار خانواده های خود باشند، زیرا طالبان وارد پایتخت افغانستان شدند. (ارسال شده)

دیگری یک نگهبان امنیتی است که به مدت یک دهه در سفارت استخدام شده بود و در نامه ای به امضای سفیر سابق کانادا در افغانستان، گلن وی دیویدسون، به دلیل کار “عظیم” آنها مورد ستایش قرار گرفت. این نامه به اقدامات نگهبان در شرایط اضطراری نامشخص در 15 آوریل 2012 اشاره کرد.

این روزی است که جان بیرد، وزیر امور خارجه وقت، تعدادی از حملات تروریستی بر پارلمان افغانستان و سفارتخانه های غرب را محکوم کرد.

در سوگندنامه ای که در دادگاه ثبت شده است، نگهبان که در سند فقط به عنوان “AA” معرفی شده است، گفت که یک مدیر در 15 اوت 2021 به آنها گفت که تمام کارمندان سفارت پس از سقوط کابل به دست طالبان و طالبان به کانادا آورده خواهند شد. تعطیلی نمایندگی دیپلماتیک

AA نوشت: “من معتقد بودم که این درست است.”

این نگهبان در سوگندنامه گفت که در پی تسلط طالبان نتوانستند افغانستان را ترک کنند، مخفی شدند و تحت تدابیر ویژه مهاجرتی کانادا برای کارمندان دولت یا نیروهای مسلح کانادا همراه با عزیزانشان درخواست کردند.

نگهبان نوشت که آنها و اعضای خانواده‌شان سیم‌کارت تلفن‌های همراهشان را پس از تماسی که در سال گذشته از جانب فردی که ادعا می‌کرد عضو طالبان است دریافت کردند، از بین بردند.

نگهبان نوشت: تماس گیرنده گفت که من را پیدا خواهند کرد که باعث وحشت من شد.

اسامی همه مدعیان از بیانیه ادعایی 1289 صفحه ای حذف شده است. وکلای آنها می گویند که به دلیل کارشان در سفارت در کابل در خطر انتقامجویی طالبان قرار دارند.

خانه هایی که توسط طالبان تفتیش شده اند

در بیانیه ادعایی، چودری و سیلکاف گزارش می دهند که بیشتر خانه های 24 کارمند حقوقی سابق توسط طالبان تفتیش شده است.

دو تن از کارکنان سابق توسط رژیم بازجویی شده اند.

وکلای دادگستری نوشتند: «طالبان یک متقاضی را ربوده و در طول بیش از دو ماه او را شکنجه کردند. آنها هیچ جزئیاتی ارائه نکردند.

بسیاری از کارمندان سابق شجاجان و همکاران در اسناد دادگاه می گویند که آنها اغلب آدرس را تغییر می دهند تا یک قدم جلوتر از طالبان باشند.

یکی از آنها که در اسناد به عنوان OO شناخته می شود، گفت که آنها پس از رسیدن طالبان به خانه خانواده شان شروع به حرکت کردند و اسلحه ها را نشانه گرفتند و خواستار اطلاع از محل نگهداری آنها شدند.

یکی دیگر از کارمندان سابق، EE، نوشت: “جستجوی آنها دو ساعت و نیم به طول انجامید. آنها تمام وسایل ما را مرور کردند و حتی بین صفحات کتاب ها را جستجو کردند.”

یکی دیگر از کارمندان سابق، تی تی، می نویسد: “از زمانی که مخفی شدم، تماس های تلفنی اعضای طالبان را پیگیری می کردم. شماره های آنها را در تلفن خود ذخیره می کردم تا بدانم به تماس های آنها پاسخ ندهم.”

یکی از کارمندان سابق این شرکت که تنها UU نام دارد و او نیز در افغانستان مخفی شده است، نوشت: «طالبان پیوسته مرا برای کسب اطلاعات در مورد این شرکت مورد بازجویی و آزار قرار می‌دادند». یکی از آشنایان گفت که UU طالبان به پاکستان همسایه گریخته است.

تعدادی از مدعیان گفتند که آنها با خطر بیشتری روبرو هستند زیرا آنها هزاره و شیعه، اقلیت های قومی و مذهبی هستند که توسط طالبان هدف قرار گرفته اند.

بیشتر مدعیان به دادگاه گفتند که در کانون مستقل وکلای افغانستان ثبت نام کرده اند. رژیم طالبان پس از به قدرت رسیدن فهرستی از اعضای انجمن را به دست آورد.

شاکیان می گویند آزادی می خواهند – نه پول

سیلکوف به CBC News گفت که مدعیان به دنبال پول از دولت فدرال نیستند – آنها فقط می خواهند در مورد درخواست های خود تصمیم بگیرند.

او گفت: «ما از دادگاه می‌خواهیم که دولت فدرال را وادار کند تا به قول خود مبنی بر آوردن افرادی که رابطه مهم و پایداری با دولت کانادا داشتند، عمل کند.»

اکثر شاکیان اکنون مرحله اول برنامه اقدامات ویژه مهاجرت را پشت سر گذاشته اند و از اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا دعوت نامه دریافت کرده اند. سیلکاف گفت که یکی از شاکیان برای آمدن به کانادا چراغ سبز دریافت کرده است اما او نمی گوید که آیا متقاضی هنوز به اینجا رسیده است یا خیر.

سیلکاف خاطرنشان کرد که دولت فدرال تنها پس از شکایت شاکیان شروع به رسیدگی به درخواست‌های آنها کرد.

او گفت: «اینها کسانی هستند که کار کانادا را در افغانستان ممکن کردند.

بدون این افراد و افراد دیگری مانند آنها، کانادا نمی توانست کاری را که برای این همه سال انجام می داد، انجام دهد.

شرکت حقوقی صائق شجاجان در کابل، Shajjan & Associates، برای اولین بار در سال 2013 توسط سفارت کانادا منعقد شد. او از اتاوا می خواهد که برای کمک به کارمندانش که هنوز در افغانستان گیر افتاده اند، کمک کند.
شرکت حقوقی صائق شجاجان در کابل، Shajjan & Associates، برای اولین بار در سال 2013 توسط سفارت کانادا منعقد شد. او از اتاوا می خواهد که برای کمک به کارمندانش که هنوز در افغانستان گیر افتاده اند، کمک کند. (کریگ چیورز/سی بی سی)

سائق شاجان، رئیس مؤسس شرکت حقوقی، موفق شد در سال 2021 به کانادا برود. او که اکنون در تورنتو مستقر است، گفت که در تلاش است تا کارمندان سابق خود را به اینجا بیاورد.

این محقق دانشگاه هاروارد به سی بی سی نیوز گفت: “بیشتر وقت من صرف این کار می شود. من نگران امنیت مردمم در افغانستان هستم.”

یکی از شاکیان که در اسناد دادگاه فقط HH نام دارد، از یک مکان دورافتاده در افغانستان با CBC News صحبت کرد.

او گفت: “ما خوشحال بودیم که چهره یک سفارت معتبر در افغانستان و دولتی مانند کانادا بودیم. ما با آن کار می کردیم و نماینده آن بودیم. این برای ما افتخاری بود.”

HH به یاد می آورد که شجاجان در 14 آگوست 2021 همه کارمندان را به اتاق جلسات اداری فراخواند و اعلام کرد که ساختمان “برای چند روز” تعطیل خواهد شد. او گفت که شججان به کارمندان گفت تا زمانی که نگرانی ها در مورد طالبان کاهش نیابد، از خانه کار کنند.

او گفت: «ما مطمئن نبودیم که طالبان بتواند تمام کابل را تصرف کند.

HH گفت که مخفی شد و در سپتامبر 2022 به طور موقت به ایران فرار کرد. او برای جلوگیری از تنش در ایران به افغانستان بازگشت.

یک پناهجوی افغان پرچم کوچک کانادا را در فرودگاه بین‌المللی سنت جان در 26 اکتبر 2021 در دست دارد.
یک پناهجوی افغان پرچم کوچک کانادا را در فرودگاه بین المللی سنت جان در 26 اکتبر 2021 در دست دارد. (ریچ پرز/ مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا)

HH گفت که در حالی که او از افغان‌های کانادا شنیده است که شروع یک زندگی در اینجا می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما او برای شروع آماده است.

او گفت: “من مطمئن هستم که هر زمان که ترس از تعقیب قضایی توسط یک گروه تروریستی نداشته باشم، می توانم برای زندگی خود کاری انجام دهم.”

دولت فدرال در مورد این پرونده همانطور که در دادگاه است اظهار نظر نمی کند.

اتاوا گزارش می دهد که از زمان سقوط کابل به دست طالبان، بیش از 30000 افغان را اسکان داده است. هدف اعلام شده آن، آوردن حداقل 40000 افغان است.

تقریباً 10060 نفر از آنها از طریق برنامه اقدامات ویژه مهاجرت به کانادا آمده اند.

سی بی سی نیوز از اداره مهاجرت تعدادی سوال کلی در مورد برنامه مهاجرت پرسیده است و در صورت دریافت پاسخ این خبر را به روز خواهد کرد.