طرح پویلیور برای کاهش بودجه CBC، حفظ خدمات فرانسوی مستلزم تغییر در قانون است

اگر Pierre Poilievre بخواهد هزینه CBC را در حالی که برنامه‌های فرانسوی زبان آن را حفظ می‌کند، کاهش دهد، باید قانون پخش این کشور را اصلاح کند تا این کار را انجام دهد.

این طبق گفته شرکت کراون است که با رهبر اپوزیسیون به خاطر تعهد او مبنی بر کاهش تقریباً 1 میلیارد دلاری مالیات دهندگان سالانه، درگیر جنگ است.

رهبران محافظه‌کار سابق نیز CBC را مورد هدف قرار داده‌اند، که سهم خود را از پول عمومی از طریق پارلمان هنگام رای‌گیری نمایندگان در مورد بودجه فدرال دریافت می‌کند.

تلاش پویلیور برای سلب بودجه عمومی CBC در بین محافظه‌کاران بسیار محبوب است و جمعیتی که اتاق‌ها را برای دیدن او در طول کمپین رهبری سال گذشته جمع کرده بودند، تشویق شدیدی به همراه داشت.

اما او همچنین پیشنهاد کرده است که از خدمات فرانسوی رادیو کانادا پشتیبانی کند.

هنگامی که از او خواسته شد تا در مورد اینکه چگونه این دو مورد را با هم تطبیق می دهد، دفتر او به مصاحبه رسانه ای که در مارس 2022 با رادیو-کانادا انجام داد، اشاره کرد، که در آن او حمایت از خدمات متناسب با اقلیت های فرانسوی زبان را پیشنهاد کرد.

در ژوئیه گذشته در مصاحبه نشسته دیگری با True North، پویلیور توضیح داد که تنها توجیه برای داشتن یک پخش کننده عمومی، ارائه محتوایی است که بازار خصوصی این کار را نمی کند. او استدلال کرد که این مورد در مورد خدمات انگلیسی CBC صدق نمی کند.

او به مجری برنامه اندرو لاتون گفت: «تقریباً هر کاری که CBC انجام می دهد را می توان این روزها در بازار به دلیل فناوری انجام داد. من مقدار کمی را برای اقلیت‌های فرانسوی زبان، اقلیت‌های زبانی حفظ می‌کنم، زیرا آنها، صادقانه بگویم، خدمات خبری ارائه شده توسط بازار را دریافت نخواهند کرد.»

او افزود که فکر نمی‌کند خدمات انگلیسی زبان CBC در تلویزیون یا آنلاین «هر چیزی را ارائه می‌کند که مردم نتوانند از بازار دریافت کنند».

با این حال، به نظر می رسد انجام آن آسان تر از انجام آن باشد.

CBC به تعهد کاهش بودجه پاسخ می دهد

در بیانیه ای، CBC/Radio-Canada گفت که تامین مالی فقط برای Radio-Canada “ماهیت نحوه تامین مالی برنامه ها و خدمات در کانادا را تغییر می دهد تا پول عمومی را فقط برای یک گروه زبان هدف قرار دهد.”

یک سخنگوی گفت که انجام این کار مستلزم بازنویسی قانون صدا و سیما است، قانونی که وظایف آن را مشخص می کند.

این قانون شرکت را ملزم می‌کند که برنامه‌نویسی را به دو زبان فرانسوی و انگلیسی ارائه کند، و به دولت در مورد نحوه تخصیص منابع برای انجام آن نظارتی نمی‌دهد.

همچنین تصریح می‌کند که پخش کننده «استقلال خلاقانه و برنامه‌نویسی» را حفظ کرده و مجموعه‌ای از خدمات تلویزیونی و رادیویی را ارائه می‌کند.

لئون مار، سخنگوی این شرکت در بیانیه‌ای کتبی گفت: «سی‌بی‌سی/رادیو-کانادا تنها شرکت رسانه‌ای کشور است که به همه کانادایی‌ها، به هر دو زبان رسمی (و هشت زبان بومی)، از ساحل به ساحل به ساحل دیگر خدمات می‌دهد.

این هیئت مدیره شرکت است که تعیین می کند بودجه دریافتی چگونه خرج شود. در سال‌های 2021-2022، CBC بیش از 1.2 میلیارد دلار بودجه دولتی دریافت کرد که از حدود 1.4 میلیارد دلار در سال‌های 2020-21 کاهش یافته است.

پیتر منزیس، کارشناس ارشد مؤسسه مک‌دونالد-لوریر و نایب رئیس سابق کمیسیون رادیو تلویزیون و مخابرات کانادا، گفت که کاهش بودجه برای CBC یک چیز است، اما تجویز نحوه استفاده از این پول دشوار است «مگر اینکه شما قانون را به طور کامل از نو انجام می دهید.”

ساختمانی با آرم CBC در جلوی آن.
مردم در 4 آوریل 2012 وارد ساختمان CBC در تورنتو می شوند. پیر پویلیور، رهبر محافظه کار گفته است که دولت او ساختمان های CBC را خواهد فروخت. (ناتان دنت/ مطبوعات کانادا)

او گفت که یک دولت آینده می‌تواند دستور جدیدی را به پخش‌کننده ارائه دهد که مشخص کند چه نوع خدمات و در چه پلتفرم‌ها و به چه زبانی آنها را ارائه می‌کند – اما گفت که این امر منجر به مشکل “انتخاب برندگان و بازنده‌ها” می‌شود.

“من مطمئن نیستم که سیاستمداران واقعاً بخواهند در این زمینه سقوط کنند [road of] او گفت: «ما با پول عمومی به فرانسوی‌ها خدمات بهتری نسبت به آنگلوفون‌ها ارائه می‌کنیم».

منزیس اضافه کرد که اگرچه او معتقد است باید تغییراتی در CBC ایجاد شود، “این بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که مردم فکر می کنند.”

“ترجیح دادن یک قطعه از آن بر قطعه دیگر، به ویژه از نظر زبانی، فکر می کنم دری را باز می کند که احتمالاً واقعاً نمی خواهید باز کنید.”

اتهامات تعصب

او همچنین اشاره کرد که حدود 40 درصد از درآمد CBC در حال حاضر به رادیو کانادا سرازیر می شود، حتی اگر نسبت خانواده های فرانسوی زبان در کانادا بسیار کمتر است.

پویلیور ادعا می کند که کاهش بودجه کلی CBC برابر با پس انداز مالیات دهندگان است و همچنین پیشنهاد کرده است که قصد دارد ساختمان های آن را بفروشد.

اوت گذشته در سخنانی با جمعیتی که در کالگری جمع شده بودند، امید رهبری آن زمان، شرکت را متهم کرد که «همه پول را در این معابد بزرگ و غول پیکر که دفاتر مرکزی آنها در تورنتو و مونترال می نامند، اختصاص داده است». مونترال محل استقرار رادیو-کانادا است.

او افزود: «در اینجا مقداری پس انداز وجود دارد.

در بیانیه روز پنجشنبه، ایو فرانسوا بلانشت، رهبر بلوک کبکوا، گفت که پیشنهاد پویلیور به بخش‌های اختصاصی پایگاه او می‌پردازد و رادیو-کانادا نقش اساسی برای کبک و زبان فرانسوی در کانادا دارد. او رهبر محافظه‌کاران را متهم کرد که می‌خواهد این تلاش‌ها را مختل کند.

لورا اسکافیدی، سخنگوی وزیر میراث فرهنگی پابلو رودریگز، افزود که CBC و Radio-Canada “در جوامع اقلیت زبان رسمی و کوچکتر” ارزشمند هستند.

هنگام بازدید از ادمونتون در روز پنجشنبه، از پویلیور پرسیده شد که آیا آماده است قانون پخش فدرال را در رابطه با CBC و خدمات فرانسوی زبان آن اصلاح کند. او پاسخی نداد، اما در عوض CBC را “بازوی تبلیغاتی مغرضانه حزب لیبرال” خواند.

زنی که جلوی پرچم کانادا ایستاده است.
روابط بین محافظه کاران فدرال و CBC در اوایل سال جاری زمانی که کاترین تایت، مدیر عامل پخش کننده تلویزیون در مصاحبه ای به Globe and Mail گفت که انتقادات پولیور شعاری است که حزب برای جمع آوری پول از آن استفاده می کند، تیره تر شد. (کریس واتی/رویترز)

این امر پس از آن صورت می گیرد که او از توییتر درخواست کرد تا یک برچسب “با بودجه دولت” را به حساب هایی که محتوای “مرتبط با اخبار” را از CBC انگلیسی تبلیغ می کنند اضافه کند، اما برای همتای فرانسوی خود چنین درخواستی نکرد.

این شرکت ادعا می‌کند که توضیحات نادرست است و می‌گوید استقلال ویراستاری آن در قانون ذکر شده است. همچنین بین بودجه “دولتی” و “عمومی” تمایز قائل می شود، زیرا پولی که دریافت می کند از طریق رای گیری در پارلمان اعطا می شود.

پس از اعمال چنین برچسبی برای بی‌بی‌سی، پخش‌کننده بریتانیا عقب نشینی کرد و توییتر در نهایت این برچسب را به «رسانه‌های با بودجه عمومی» تغییر داد.

مدیر عامل CBC با Poilievre تماس گرفت

روابط بین محافظه کاران فدرال و CBC در اوایل سال جاری زمانی که کاترین تایت، مدیر عامل پخش کننده تلویزیون، در مصاحبه ای به Globe and Mail گفت که انتقادات پولیور از CBC به عنوان شعاری بود که حزب محافظه کار برای جمع آوری پول از آن استفاده کرد، تیره تر شد.

این دقیقاً همان کاری است که حزب به دنبال اظهارات او انجام داد. پویلیور گفت که سخنان تایت نشان می دهد که CBC یک حمله پارتیزانی علیه او انجام داده است و نمی توان به آن اعتماد کرد.

این مبادله در پی دعوتی بود که تایت از پویلیور برای دیدار تنها چند روز پس از انتخاب او به عنوان رهبر محافظه کار در سپتامبر گذشته انجام داده بود. در پایان نوامبر، تایت دوباره تماس گرفت و در پاسخی که گفت از دفترش دریافت کرده است که نمی‌تواند ملاقات کند، ابراز ناامیدی کرد – علی‌رغم اینکه حزب همچنان به CBC و خبرنگاران آن حمله می‌کند.

تایت در نامه‌ای به Poilievre نوشت: «این تلاش‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی، دامنه و ارزشی را که CBC/Radio-Canada واقعاً به کانادایی‌ها ارائه می‌کند، یا پیامدهایی که برای این کشور و اقتصاد آن «کم‌بود» می‌شود، تأیید نمی‌کند.

La Presse ابتدا در مورد این نامه گزارش داد که با درخواست دسترسی به اطلاعات به آن دست یافت. روزنامه کانادایی نیز یک نسخه به دست آورد.

تایت ادامه داد: “به عنوان رئیس صدا و سیمای عمومی و به عنوان رهبر اپوزیسیون، فکر می کنم کانادایی ها به درستی می توانند انتظار داشته باشند که ما دو نفر در مورد پیامدهای قول شما صحبت کنیم.”