لهستان با سرعت زیاد خود را دوباره مسلح می کند – آیا کانادا می تواند از ورشو درس بگیرد؟

یک اسکله بادگیر در بندر دریایی در Gdynia، لهستان، دسامبر گذشته صحنه نمایش خارق العاده ای بود – چیزی که جامعه دفاعی کانادا امروز با حسادت به آن نگاه می کند.

در آن روز در اسکله ردیف به مسیر قرار گرفتند و لوله اسلحه‌های آنها بالا بود و دو دوجین هویتزر خودکششی تندر K9-A1 ساخت کره جنوبی بود. در همان نزدیکی، 10 تانک جنگی اصلی 54 تنی Black Panther K2 پارک شده بود.

خودروهای زرهی و اسلحه های بزرگ نشان دهنده پیشتاز توافق دفاعی 13 میلیارد دلاری ایالات متحده بین ورشو و سئول بودند.

آنچه صحنه را استثنایی می کرد این واقعیت بود که قرارداد بین دو کشور به سختی چهار ماه قبل از اینکه تانک ها و تفنگ های بزرگ روی اسکله غلتیدند، امضا شد.

در دنیای تدارکات دفاعی، این سرعت نور است. این قرارداد پیش از نمایشگاه سالانه انجمن صنایع دفاع و امنیت کانادا که از چهارشنبه در اتاوا آغاز می شود، موضوع گفتگو بوده است.

یک کارگر پرچم لهستان را روی یک تانک تعمیر می کند.
یک کارگر پرچم لهستان را بر روی تانک K2 پلنگ سیاه کره جنوبی در بندر Gdynia نیروی دریایی لهستان، لهستان در 6 دسامبر 2022 می‌گذارد. (مایکل دیجوک/آسوشیتدپرس)

کره جنوبی قصد دارد 180 تانک K2، 212 تانک K9 و 288 K239 Chunmoo K-MLRS (سیستم موشک پرتاب چندگانه کره ای) مشابه سامانه HIMARS ساخت آمریکا که برای دفاع اوکراین در جنگ با روسیه حیاتی است، به لهستان تحویل دهد.

و این فقط نوک کوه یخ است. در نهایت، لهستان قصد دارد تا 1000 تانک کره جنوبی، 688 تانک هویتزر و 48 جنگنده FA-50 را خریداری کند که می توانند به عنوان مربی و هواپیمای سبک رزمی مورد استفاده قرار گیرند.

این یک برنامه تسلیح مجدد گسترده است که تا حدی به دلیل نیاز لهستان برای تکمیل ذخایر تجهیزات اهدایی به اوکراین و تا حدودی به دلیل ترس از آنچه ممکن است در آینده در صورت موفقیت روسیه در سرنگونی دولت در کیف رخ دهد، هدایت می شود.

توماش گرودزکی، رئیس مجلس سنای لهستان، در مصاحبه اخیر با سی بی سی نیوز گفت: «ما تصمیم گرفتیم این کار را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهیم، زیرا کشور پیشرو هستیم.

سرعت پروژه تدارکات لهستان در تضاد کامل با سرعت تدارکات نظامی در کانادا است. اتاوا هنوز هیچ جدول زمانی برای طرحی – که در ماه مارس توسط آنیتا آناند وزیر دفاع اعلام شد – برای تسریع در خرید موشک‌های ضد تانک قابل حمل، سامانه‌های ضد پهپاد بدون سرنشین و سامانه‌های پدافند هوایی زمینی بر اساس «مبنای عملیاتی فوری» ندارد. برای سربازان در لتونی

عکسی از نزدیک از آنیتا آناند وزیر دفاع ملی در حال صحبت با میکروفون.
طرحی برای پیگیری سریع خرید تجهیزات نظامی، که توسط آنیتا آناند وزیر دفاع در ماه مارس اعلام شد، هنوز جدول زمانی ندارد. (مطبوعات کانادا/آدریان ویلد)

دیو پری، کارشناس تدارکات دفاعی، آن را به فقدان احساس فوریت در کانادا می‌داند.

لهستان دقیقاً در مرز است و فکر می‌کنم تمرکز واضح‌تری دارد و احساس فوریت بیشتری دارد، که نیروهایش به تجهیزات نیاز دارند، نه 10 سال، یا 15 یا 20 سال آینده، اما اکنون به تجهیزات نیاز دارند. پری، معاون مؤسسه امور جهانی کانادا. این موسسه گهگاه میزبان کنفرانس هایی بوده که توسط پیمانکاران دفاعی حمایت می شود.

حتی پروژه‌هایی که ما آنها را نیازمندی‌های فوری می‌دانیم، به‌نظر می‌رسد که پروژه‌ها به جای اینکه فرآیند منحصربه‌فرد یا ویژه‌ای برای تسریع واقعی آن‌ها برای اطمینان از دریافت آن مواد در دستان خود داشته باشند، به سمت جلوی یک خط آهسته حرکت می‌کنند. سربازان در اسرع وقت، یا حداقل برای زمانی که به آن نیاز دارند.”

کانادا باید «توهمات» درباره روسیه را کنار بگذارد

برخلاف مورد کانادا، در لهستان هیچ اختلاف سیاسی بر سر سیاست دفاعی و تدارکات نظامی وجود ندارد و توافق با کره جنوبی به سرعت تصویب شد.

گرودزکی گفت: «ما به اتفاق آرا – هر دو طرف صحنه سیاسی در لهستان – تصمیم گرفتیم که تأخیر نکنیم. عزم خود را برای مسلح کردن

او افزود که انتظار می رود این قرارداد دفاعی هزینه های دفاعی لهستان را تا چهار درصد از تولید ناخالص داخلی آن افزایش دهد.

گرودزکی گفت که ارزیابی سیاست داخلی یک متحد به عهده او نیست – اما او از سیاستمداران کانادایی در سطح فردی خواست که “توهمات… درباره ماهیت روسیه” را پشت سر بگذارند.

“من میفهمم [Canada]، از اوکراین، از روسیه فاصله دارد. بنابراین شاید درک اینکه دنیا در حال تغییر است کمی دشوارتر باشد.”

مردی در مقابل یک پرچم روی یک سکو ایستاده است.
توماش گرودزکی، رئیس مجلس سنای لهستان، می گوید که «فاصله» کانادا از روسیه ممکن است درک این موضوع را دشوارتر کند که جهان در حال تغییر است. (چارک سوکولوفسکی/آسوشیتدپرس)

ماتئوش موراویسکی نخست وزیر لهستان روز جمعه به کانادا سفر خواهد کرد. بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیری، انتظار می رود که وی و نخست وزیر جاستین ترودو “چالش های دفاعی و امنیتی منطقه ای ناشی از جنگ تهاجمی وحشیانه و غیرقابل توجیه روسیه علیه اوکراین” را بررسی کنند.

در جریان سفر اخیر ترودو به کره جنوبی، گمانه زنی های شدیدی در رسانه های محلی در مورد اینکه آیا کانادا خرید زیردریایی از دوو Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) و Hyundai Heavy Industries (HHI) را در نظر می گیرد یا خیر، وجود داشت.

یک مقام ارشد دولت کانادا که در مورد پیشینه صحبت می‌کرد، گفت که موضوع خرید زیردریایی‌ها در دیدار ترودو با یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی، توسط هیچ‌یک از طرفین مطرح نشده است.

از زمان حمله روسیه به اوکراین، شرکت های کره جنوبی حضور خود را در بازار جهانی تسلیحات افزایش داده اند. سفیر این کشور در کانادا، لیم وونگسون، گفت که این امر به طور کامل ناشی از تمایل به پر کردن شکاف کمبود تسلیحات بین‌المللی ناشی از جنگ نبوده است.

مانند لهستان، کره جنوبی همسایه ای متخاصم دارد.

تحت تهدید فزاینده کره شمالی، [South] سفیر کره با بیان اینکه کره باید همیشه آماده دفاع از خود باشد، گفت: بنابراین ما بیش از 500 هزار ارتش ثابت با خط تولید عظیم برای تحویل گسترده سیستم های تسلیحاتی داریم تا نیازهای داخلی کشور را تامین کنیم.

تجهیزات فراوان یکی از دلایلی است که این کشور توانسته است به سرعت خودروهای زرهی را به لهستان تحویل دهد.

صادرات تسلیحات کره جنوبی در سال گذشته به 17.3 میلیارد دلار افزایش یافت که بخشی از آن به دلیل قوت قرارداد با ورشو بود که بیشتر تانک ها را در کارخانه ای در لهستان ساخته می شود – چیزی که لیم گفت سیاست صادرات نظامی کشورش آن را تشویق می کند.

او گفت: «سیاست ما برای صادرات نظامی این است که به دنبال ایجاد مشارکت های امنیتی با کشور خریدار هستیم، نه فقط یک معامله تجاری یکباره».

“به همین دلیل است که ما نسبت به پیوند فناوری و تولید مشترک محلی در قرارداد حفاظتی نسبتاً باز و سخاوتمند هستیم. از آنجایی که صادرات نظامی را آغازی برای مشارکت امنیتی بلندمدت خود می‌دانیم، آماده ارائه تمام قطعات و قطعات لازم برای تعمیر و نگهداری هستیم. و در مدت زمان طولانی ارتقا دهید.”

سئول با وجود اینکه در حال تسلیح لهستان، متحد ناتو است، از فروش سلاح به اوکراین خودداری کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اکتبر گذشته علناً کره جنوبی را تهدید کرد و گفت که اگر دولت کیف را مسلح کند، تسلیحات پیشرفته را به کره شمالی ارسال خواهد کرد.