لیبرال‌ها و NDP لایحه محافظه‌کاران را تلاشی «محرمانه» برای لغو حقوق سقط جنین می‌خوانند

در حالی که هزاران معترض در روز پنجشنبه در اتاوا برای تظاهرات بر سر حقوق سقط جنین تظاهرات کردند، لیبرال‌ها و NDP از این فرصت استفاده کردند تا موضوع را در مرکز بحث عمومی قرار دهند.

در جریان تظاهرات راهپیمایی برای زندگی در روز پنجشنبه، بیش از دوجین نماینده لیبرال، از جمله برخی از وزرای کابینه، در فیلمبرداری ویدئویی که در رسانه های اجتماعی منتشر شده بود، شرکت کردند و در آن حمایت خود را از حقوق سقط جنین اعلام کردند.

وزیر خانواده، کارینا گولد، ویدئوی خود را روز پنجشنبه منتشر کرد. او در این ویدئو می گوید: “من طرفدار انتخاب هستم و در واقع نیازی به توجیه آن برای کسی ندارم.”

من به حق انتخاب شما ایمان دارم و از آن دفاع خواهم کرد. از آن دفاع خواهم کرد و از آن محافظت خواهم کرد.»

لایحه عضو خصوصی یکی از نمایندگان محافظه‌کار که به پارلمان راه پیدا می‌کند، تبدیل به تیر برق در بحث سقط جنین شده است – حتی اگر در آن به سقط جنین اشاره‌ای نشده باشد.

لایحه C-311 کاتای واگانتال، نماینده محافظه کار، قضات را تشویق می کند که آسیب جسمی یا روحی به قربانی باردار را به عنوان یک عامل تشدیدکننده در طول صدور حکم در نظر بگیرند.

لوایح اعضای خصوصی به ندرت به قانون تبدیل می شود – اما این یکی باعث احیای سقط جنین به عنوان یک موضوع مهم شده است.

سخنگوی پیر پویلیور، رهبر محافظه‌کاران این هفته به مطبوعات کانادا گفت که او قصد دارد به این لایحه رای مثبت بدهد. Poilievre در گذشته به عنوان طرفدار انتخاب شناخته شده است و گفته است که قانونی برای محدود کردن حقوق سقط جنین در کانادا معرفی نخواهد کرد.

واگانتال با سقط جنین مخالف است اما در این هفته گفت که این قانون هیچ ارتباطی با حقوق سقط جنین ندارد و کاملاً بر خشونت علیه زنان متمرکز است.

لیبرال ها و NDP با هم موافق نیستند.

حمله “محجاب” به حقوق سقط جنین

جگمیت سینگ، رهبر حزب دموکراتیک خلق، در یک گردهمایی طرفدار حقوق سقط جنین در اتاوا در روز پنجشنبه علیه این لایحه صحبت کرد. او گفت که این قانون یک حمله پنهان به دسترسی به سقط جنین است.

او گفت: «آنچه که ما بارها و بارها از محافظه‌کاران دیده‌ایم این است که در حالی که آنها اغلب آشکارا دنبال انتخاب نمی‌روند، اما راه‌هایی برای رفتن به دنبال انتخاب در تکنیک‌های پنهان پیدا می‌کنند.

سینگ این لایحه را “تلاش پنهانی – و نه چندان محجوب” برای محدود کردن حقوق سقط جنین از طریق ابزارهای غیرمستقیم خواند.

نخست وزیر جاستین ترودو روز چهارشنبه در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان خود درباره لایحه C-311 در مجلس عوام گفت که در کانادا سقط جنین مراقبت بهداشتی است.

ترودو گفت: «بسیار ناامیدکننده است که می‌بینیم یک تلاش با حجاب دیگر توسط حزب محافظه‌کار کانادا برای محدود کردن حق انتخاب یک زن.»

سینگ همچنین لیبرال ها را به عدم اطمینان از دسترسی به سقط جنین در کانادا، به ویژه در مناطق روستایی که دسترسی محدود است، متهم کرد.

او گفت: «در حالی که لیبرال‌ها اغلب حرف درست را می‌زنند، و من آن را تصدیق می‌کنم، اما با اطمینان از اینکه به تعهدات خود عمل می‌کنند، از آن حمایت نمی‌کنند».

لایحه C-311

ائتلاف حقوق سقط جنین کانادا از نمایندگان مجلس می‌خواهد به این دلیل که این لایحه حقوق جنین را ترویج می‌کند، مخالفت کنند، هرچند در متن لایحه هیچ اشاره‌ای به حقوق جنین وجود ندارد.

جویس آرتور، مدیر اجرایی ائتلاف، گفت که برخی از گروه‌های مخالف سقط جنین، این لایحه را گامی مثبت می‌دانند، زیرا احساس می‌کنند که این لایحه از نظر قانونی «کودکان پیش‌زاده» را در زمینه جنایات خشونت‌آمیز به رسمیت می‌شناسد.

آرتور این هفته به Canadian Press گفت: “در ظاهر، ممکن است به نظر یک لایحه قابل اعتراض نباشد، اما دلایل مختلفی وجود دارد که ما به آن بسیار مشکوک هستیم.”

CBC News برای واکنش به حملات لیبرال و NDP به لایحه C-311 با دفتر Poilievre تماس گرفت و هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

این لایحه آخرین تکرار قانون مشابه است که توسط واگانتال در سال 2016 پیشنهاد شده است.

در نسخه 2016، واگانتال به دنبال آن بود که بر اساس قانون جزا، جراحت یا کشتن جنین در حین ارتکاب جرم علیه مادر، به عنوان یک جرم جداگانه تبدیل شود.

در جریان مناظره پارلمانی در سال 2016، بیل بلر که در آن زمان منشی پارلمانی وزیر دادگستری بود، خاطرنشان کرد که سوء استفاده از زنان باردار از قبل یک عامل تشدید کننده برای اهداف مجازات محسوب می شد.

قانون جزا همچنین باعث منع مرگ جنین در برخی شرایط شده است، اگرچه جنین متولد نشده را انسان نمی داند.