مالک مخفی Paper Excellence غول پالپ ممکن است با احضار پارلمان روبرو شود

مالک مخفی بزرگترین تولیدکننده خمیر چوب کانادا به زودی پس از فرستادن مدیران شرکت به جای خود برای شهادت در روز سه شنبه با احضاریه برای حضور در کمیته پارلمانی روبرو خواهد شد.

چارلی آنگوس، منتقد منابع طبیعی حزب نودموکراتیک، روز سه‌شنبه اعلام کرد که از کمیته منابع طبیعی می‌خواهد احضاریه صادر کند تا جکسون ویجایا، مالک Paper Excellence را مجبور کند در مقابل کمیته حاضر شود تا به سؤالات درباره مالکیت شرکت و شبکه پیچیده شرکت‌های هلدینگ پاسخ دهد.

آنگوس در حال خروج از کمیته گفت: «اگر در یک دفتر مرکزی در شانگهای یا جاکارتا باشد و از پاسخ دادن امتناع کند، او چه نوع پیامی برای کانادایی ها می فرستد. “اینها جنگلهای ما هستند، اینها کارگران ما هستند، اینها جوامع ما هستند. اگر این فرد کنترل همه اینها را در دست دارد، باید بتواند بیاید و به ما پاسخهای کاملاً مستقیم بدهد.”

طرح آنگوس از ویجایا می خواهد که قبل از 20 ژوئن شهادت دهد. با این حال، اگر کمیته با صدور احضار موافقت کند، تنها در صورتی می توان آن را اجرا کرد که ویجایا پا به کانادا بگذارد.

جان ویلیامز، رئیس Paper Excellent Group، که روز سه شنبه در مقابل کمیته شهادت داد، در مورد این پیشنهاد اظهار نظری نکرد. ویلیامز که به کمیته گفته بود نمی‌داند ویجایا کجاست، هنگام خروج از جلسه کمیته گفت که آخرین بار ویجایا را «چند هفته پیش» در ایالات متحده دیده است.

ویلیامز به سی بی سی نیوز گفت: «او ساکن هنگ کنگ است، او یک خانه در شانگهای و یک خانه در نیوپورت بیچ، کالیفرنیا دارد.

دو توده بزرگ خرده چوب زیر یک آسانسور صنعتی نشان داده شده است.
تراشه‌های چوب نرم برای تهیه روزنامه در Resolute Forest Products در Gatineau، Que.، در سال 2018 جمع‌آوری می‌شوند. این شرکت مستقر در کبک اخیراً توسط Paper Excellence خریداری شد. (کریستین موشی/رویترز)

شانون استابز، منتقد محافظه‌کار منابع طبیعی، گفت که او می‌خواهد فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر صنعت را وادار کند تا درباره تصمیمش برای اجازه دادن به Paper Excellence برای خرید محصولات جنگلی قاطع، شهادت دهد. کمیته پیشنهاد ماریو سیمارد، نماینده بلوک کبکوا را برای ویجایا برای لغو محرمانه بودن مذاکرات شرکت با شامپاین و تضمین‌هایی که این شرکت داده بود، پذیرفت.

در جریان جلسه استماع کمیته، ویلیامز گفت که از جزئیات آن بحث ها اطلاعی ندارد.

تحقیقات CBC

جلسه استماع کمیته روز سه‌شنبه، با شهادت چهار مدیر Paper Excellence مستقر در کانادا، در پی تحقیقی درباره Paper Excellence توسط CBC News در ارتباط با سایر رسانه‌ها – بخشی از نگاه گسترده‌تر به صنعت جنگل‌داری جهانی زیر چتر کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی (ICIJ).

این تحقیقات نشان داد که افراد پشت یا مرتبط با Paper Excellence به نظر می‌رسد الگویی از استفاده از انبوه شرکت‌ها، از جمله بهشت‌های مالیاتی، دارند که به طور موثری از معاملات و دارایی‌ها در برابر نظارت عمومی و دولتی محافظت می‌کنند.

این شرکت در مورد تامین مالی گذشته خود که برخی از آنها در مقطعی با یک اوراق قرضه تقاضای 1.25 میلیارد دلاری ایالات متحده با بانک توسعه چین تسهیل شده بود، صحبت نخواهد کرد. این بانک متعلق به دولت چین است.

تحقیقات CBC همچنین سوابق و حساب‌های داخلی فاش شده را نشان می‌دهد که نشان می‌دهد Paper Excellence، حداقل تا چند سال پیش، به نظر می‌رسد از نزدیک – و مخفیانه – تصمیمات تجاری و استراتژی را با Asia Pulp & Paper، یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان هماهنگ می‌کرده است. پخش‌کننده‌های خمیر و کاغذ، که گروه‌های زیست‌محیطی از آن‌ها شکایت دارند، سابقه تخریب محیط‌زیست را دارند.

این شرکت معتقد است که Paper Excellence کاملاً مستقل از Asia Pulp & Paper است و تنها متعلق به جکسون ویجایا است. ویجایا یکی از اعضای خانواده ای است که مالک آسیای پالپ و کاغذ و غول اندونزیایی Sinar Mas است.

Paper Excellence با خرید اخیر Resolute Forest Products، اکنون بزرگترین تولیدکننده خمیر چوب در کانادا است و نزدیک به 22 میلیون هکتار از جنگل های کانادا را مدیریت می کند.

“واقعا نگران کننده”

سه‌شنبه، مدیران Paper Excellence حرکت کردند تا به نمایندگان مجلس اطمینان دهند که این شرکت خمیر چوب را یک صنعت امیدوارکننده می‌داند و ویجایا هیچ برنامه پنهانی ندارد.

ویلیامز در پاسخ به سوالی درباره ساختار پیچیده این شرکت، گفت که این شرکت از یک سری شرکت های هلدینگ به دلایل مالیاتی تشکیل شده است، چیزی که به گفته او برای شرکت های بین المللی غیرعادی نیست. او به کمیته اطمینان داد که همه آن شرکت ها به ویجایا بازمی گردند. در حالی که مدیران تصدیق کردند که خانواده ویجایا در ابتدا به او کمک کردند، آنها اصرار داشتند که Paper Excellence به عنوان یک جبهه برای آسیای پالپ و کاغذ یا Sinar Mas برای گرفتن الیاف چوب کانادا عمل نمی کند.

با این حال، ویلیامز و ژان فرانسوا گیو، مدیر عامل سه شرکت تابعه Paper Excellence، روشنی کمی در مورد تأمین مالی شرکت از بانک توسعه چین دریافت کردند و گفتند که اوراق قرضه تقاضای 1.25 میلیارد دلاری ایالات متحده در سال 2020 پرداخت شد و شرکت شماره دیگر هیچ وام معوقه نزد بانک دارد.

مدیران با استقبال گرمی از سوی نمایندگان محافظه کار، گری ویدال و رندی هابک، که چگونگی ایجاد شغل و سرمایه گذاری این شرکت را در ساسکاچوان بیان کردند، مواجه شدند.

با این حال، شهادت آنگوس را با سوالاتی بی پاسخ گذاشت.

آنگوس پس از جلسه گفت: «این را واقعاً نگران‌کننده می‌دانم. ما نمی‌توانیم پاسخ‌های مستقیمی در مورد اینکه دفتر مرکزی آقای ویجایا کجاست، ارتباط او با آسیا پالپ و کاغذ (Asia Pulp and Paper) را دریافت کنیم.

دو مرد لبخند می‌زنند و در حالی که یک چک بزرگ در دست دارند، پرتره می‌گیرند.
در این تصویر که در 30 ژوئیه 2019 از طریق توییتر ارسال شده است، جکسون ویجایا، سمت راست، همراه با سیاستمدار برزیلی ادواردو بولسونارو دیده می شود. (BolsonaroSP/Twitter)

کمیته همچنین از شین موفات، مبارز صلح سبز، در مورد تحقیقی درباره شرکت توسط گروه‌های زیست محیطی، و کریستین لوپرشت، استاد کالج نظامی سلطنتی کانادا، که نگرانی‌های خود را در مورد Paper Excellence بیان کرد، شنید.

لوپرشت به نمایندگان مجلس گفت: «دغدغه کلی من در اینجا این است که زمینه بازی برابر و رقابتی را برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کانادا تضمین کنم و سرمایه گذاری که در اینجا می بینیم ممکن است این آزمون را برآورده نکند. «به نظر می‌رسد که Paper Excellence ممکن است با دور زدن مؤثر قوانین کانادا، قوانین کانادا را نقض کرده باشد و هنوز هم ممکن است باشد و این ممکن است دلیلی برای عدم شفافیت یا عدم شفافیت Paper Excellence در مورد منابع خارجی یا ساختار مالکیت آن باشد. “

لوپرشت گفت: “من نگران ساختارهای پشت شرکت هستم، اما همچنین نگران سرعت کسب سهم قابل توجهی از یک تجارت کانادایی هستم.” در صنعت دیگری مانند ارتباطات از راه دور “کانادایی ها دست به کار خواهند شد.”

این کمیته جلسات استماع خود را در Paper Excellence جمعه از سر می گیرد و مقامات بخش صنعت، منابع طبیعی و ایمنی عمومی قرار است شهادت دهند.