مانیتوبا 500 هزار ماسک تنفسی N95 قابل استفاده مجدد خرید. 3 سال بعد، 98٪ در انبار هستند

استان مانیتوبا 35 میلیون دلار برای خرید ماسک‌های تنفسی قابل استفاده مجدد N95 از یک شرکت محلی در سال 2020 هزینه کرد تا از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در طول همه‌گیری محافظت کند، اما سه سال بعد، تنها بخش کوچکی از این ماسک‌ها استفاده شد.

مانیتوبا در می 2020 اعلام کرد که 500000 ماسک سیلیکونی N95 قابل استفاده مجدد را از شرکت مستقر در وینیپگ Precision ADM Inc خریداری خواهد کرد. طبق گفته استان در آن زمان، این ماسک ها می توانند تا 30 بار استریل شده و مجددا استفاده شوند. زمانی بود که تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) به دلیل COVID-19 در سراسر جهان کمبود بسیار زیادی داشت.

اکنون استان می گوید که حدود 490000 دستگاه از این ماسک ها در موجودی باقی مانده است و فرآیند تمیز کردن آنها برای کارکنان مراقبت های بهداشتی بسیار طولانی است.

یک استانی گفت: “در ابتدا اعتقاد بر این بود که یک دستمال مرطوب سریع هنگام استفاده و استفاده مجدد از این ماسک‌ها کافی است، رویه عملیاتی استاندارد Health Canada برای تمیز کردن دستمال‌کش‌ها به کارکنان مراقبت‌های بهداشتی نیاز دارد که ماسک‌های تنفسی را چندین بار در هر شیفت از هم جدا کرده، تمیز کرده و دوباره سرهم کنند.” سخنگو در ایمیلی به سی بی سی نیوز گفت.

“روش دست پاک کن تقریباً 14 دقیقه طول می کشد تا هر بار تکمیل شود. این زمانی است که کارکنان را از ارائه مراقبت مستقیم به بیمار دور می کند.”

دارلین جکسون، رئیس اتحادیه پرستاران منیتوبا، گفت که پرستاران در طول یک شیفت، زمان لازم برای ضدعفونی کردن ماسک‌ها را ندارند.

جکسون در ایمیلی گفت: «این روزهایی بود که پرستاران برای خوردن ساندویچ استراحت نمی‌کردند. با توجه به این واقعیت که این واحدها راحت‌تر بودند و نیروی کار بیشتری داشتند، جای تعجب نیست که اکثریت آن‌ها بدون استفاده می‌ماندند».

او گفت که در آن زمان، در سال 2020، منطقی بود که PPE را در منیتوبا تهیه کنیم و زنجیره تامین را به استان واگذار کنیم.

جکسون گفت: «متاسفانه زمان و منابع باعث شد این ماسک‌های خاص ایده‌آل نباشند.

زنی عینک قهوه ای رنگ، پیراهن خال خالی و موهای قرمز میخ زده دارد.
دارلین جکسون، رئیس MNU می‌گوید که پرستاران در طول روز کاری خود برای تمیز کردن ماسک‌های تنفسی وقت صرف نمی‌کنند. (CBC)

این استان می‌گوید این قرارداد برای اطمینان از در دسترس بودن ماسک‌های تنفسی برای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی مانیتوبا در زمانی بود که انتخاب‌ها به دلیل تقاضای بالا در سراسر جهان، همراه با مشکلات زنجیره تامین قابل توجه محدود بود.

سخنگوی استانی در ایمیلی به CBC گفت: «دولت مانیتوبا، مانند همتایان خود در سراسر کانادا و در سراسر جهان، تصمیماتی را بر اساس رسیدگی به خواسته‌ها و عدم قطعیت‌های بیشمار در طول همه‌گیری جهانی اتخاذ کرد.

“رویکرد اتخاذ شده با احتیاط نشان داد که یک محصول در زمانی وجود دارد که انتخاب ها به دلیل تقاضای بالا در سراسر جهان محدود بود.”

وزیر گفت: داستان موفقیت

یک رکورد دولتی که جزئیات خرید را فاش می کند نشان می دهد که استان ماسک ها را در یک قرارداد بدون مناقصه با شرکت Precision ADM به قیمت 35,572,500 دلار در 5 می 2020 خریداری کرده و گفته است که “برنامه زمان بندی پروژه زمان کافی برای انجام یک فرآیند رقابتی را برای این شرکت فراهم نمی کند”. خرید.

در بیانیه خبری دولتی در ماه مه 2020 گفت: این قرارداد به دنبال فرآیند ابراز علاقه ای بود که استان در آوریل همان سال برای یافتن تولیدکنندگان علاقه مند – و قادر به ساخت ماسک های قابل استفاده مجدد N95- صادر کرد.

جزئیات قرارداد به استان این امکان را می دهد که خرید اولیه 500,000 ماسک تنفسی را تمدید کند تا 500,000 دستگاه دیگر را ظرف 14 ماه خریداری کند.

در خبر اعلام این قرارداد در ماه می 2020، وزیر خدمات مرکزی وقت، رگ هلور، خرید را “یک داستان موفقیت خارق العاده” برای مانیتوبا خواند.

هلور گفت: «با همکاری مشترک و استفاده از نبوغ مانیتوبان ها، ما به ایمن و سالم ماندن مانیتوبان ها در مواجهه با این بیماری همه گیر جهانی کمک می کنیم.

مردی که کت و شلوار پوشیده است یک دستگاه تنفس سفید را در دست گرفته است.
در یک عکس نوامبر 2020، مارتین پتراک، مدیر عامل شرکت Precision ADM، ماسک تنفسی N95 خریداری شده توسط استان مانیتوبا را نمایش می دهد. (جف استاپلتون/سی بی سی)

مارتین پتراک، مدیر عامل بخش پزشکی Precisim ADM، به CBC گفت که نمی تواند در مورد هیچ مشتری یا جزئیات قرارداد اظهار نظر کند و به تعهدات سختگیرانه محرمانه مشتری اشاره کرد.

او در ایمیلی گفت: «ما از علاقه شما به داستان مانیتوبا و راه‌حل‌های چالش‌های زنجیره تأمین که به محافظت از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی خط مقدم در طول همه‌گیری COVID-19 کمک کرد، قدردانی می‌کنیم.»

در نوامبر 2020، زمانی که استان اولین ماسک‌های تنفسی درجه N95 را طبق قرارداد تحویل گرفت، پتراک به CBC گفت که مفتخر است که فناوری موجود در ماسک‌ها می‌تواند به کارکنان بیمارستان کمک کند.

او گفت که چالش این است که طراحی ماسک‌های تنفسی مورد استفاده در صنایع دیگر مانند ساخت و ساز و تبدیل آن به محصولی مفید در مراقبت‌های بهداشتی باشد.

تاریخ انقضا در راه است

این استان می‌گوید که ماسک‌ها و همچنین فیلترها و کلاهک‌های مورد استفاده با آن‌ها به درستی در یک انبار استانی نگهداری می‌شوند.

جعبه های مقوایی باز با ماسک تنفسی پر شده اند.
جعبه‌هایی از ماسک‌های N95 از Precision ADM در یک عکس 2020 ظاهر می‌شوند. اکنون استان می گوید که ماسک ها و همچنین فیلترها و درپوش های مورد استفاده با آنها در یک انبار استانی نگهداری می شوند. (جف استاپلتون/سی بی سی)

این استان می‌گوید که از آن‌ها توسط کارکنانی استفاده می‌شود که قادر به گذاشتن ماسک یکبار مصرف نیستند، و بحث‌هایی در حال انجام است تا مشخص شود که آیا می‌توان از آن‌ها در این زمینه توسط امدادگران و دیگر متخصصانی که از ماسک‌های تصفیه استفاده می‌کنند، استفاده کرد.

با این حال، ماسک ها و فیلترها دارای تاریخ انقضای سه ساله هستند.

سخنگوی استان گفت این بدان معناست که ماسک ها در ژانویه 2024 منقضی می شوند و فیلترها در نوامبر 2023 منقضی می شوند.

با توجه به آن، این استان می‌گوید که سازنده «در حال کار با Health Canada برای افزایش آن به پنج سال است و پیش‌بینی می‌کند که این اتفاق در دو تا سه ماه آینده رخ دهد».

سخنگوی Health Canada به CBC News گفت: “اگر سازنده بخواهد تاریخ انقضا را تمدید کند و اطلاعاتی در اختیار داشته باشد که از ایمنی و اثربخشی مداوم ماسک تنفسی پشتیبانی کند، در این صورت آزاد است که این کار را بدون بررسی و مجوز Health Canada انجام دهد زیرا این کار وجود دارد. یک دستگاه پزشکی کلاس I.”