“ما هر چیزی جز ابتدایی بودیم”: چگونه باستان شناسی به رهبری بومی ها پیش فرض های استعماری را به چالش می کشد

هنگامی که جنیفر تناسکو حدوداً هشت ساله بود، از محله خود در کیتیگان زیبی، کوئه، به اتاوا نقل مکان کرد. تغییر مدرسه به این معنی بود که او یک مکان مهم برای یادگیری فرهنگ خود را از دست داده بود: کلاس درس خود در رزرو.

«این متفاوت بود، زیرا تحصیلات زیادی وجود نداشت [about] مردم ما،” او گفت: “بنابراین من تاریخ خود را فقط از طریق اعضای خانواده ام آموختم.”

سال‌ها بعد، تناسکو در مدرسه‌ای متفاوت – یک مدرسه باستان‌شناسی بومی به نام Anishinabe Odjibikan- که توسط دولت فدرال تامین می‌شود، بیشتر درباره فرهنگ و اجدادش یاد می‌گیرد.

این مدرسه اعضای جوان جوامع Algonquin Kitigan Zibi در کبک و Pikwakanagan در انتاریو را گرد هم می‌آورد تا اقلامی را که هزاران سال پیش اجدادشان استفاده می‌کرده‌اند، حفر، تمیز و مرتب کنند.

تناسکو و شرکت‌کنندگان دیگر Anishinabe Odjibikan یاد می‌گیرند که چگونه لایه‌های زمین و سنگ‌ها را مستندسازی کنند، مواد را شناسایی کنند و تعیین کنند که آیا آنها محلی هستند یا خیر، از ابزار نقشه‌بردار استفاده کنند و قطعات سفالی را که در یک محل حفاری یافت می‌شوند تمیز و دوباره سرهم کنند.

تماشا کنید: اولین حفاری مدرسه باستان شناسی بومی

با جوانان Algonquin که در اولین حفاری مدرسه باستان شناسی بومی شرکت می کنند آشنا شوید.

من می خواهم بخشی از نسلی باشم که می آورد [our culture] برایتون بودوین، یکی از شرکت‌کنندگان در مورد اینکه چرا باستان‌شناسی را آغاز کرده است، می‌گوید

آنها همچنین باستان شناسی را به روش خود انجام می دهند: قبل از اینکه شروع به حفاری کنند، مراسمی برگزار می کنند.

او گفت: «ما طبل می‌زنیم و آواز می‌خوانیم، و همه ما لک می‌کنیم. “این سایت را به روشی خوب باز می کند و قبل از اینکه ما به مادر زمین بپردازیم تشکر می کنم.”

Anishinabe Odjibikan بخشی از یک روند رو به رشد در باستان شناسی است که شامل مردم بومی است که زمین های آنها در حال حفاری است – با این کار که یا توسط مردم بومی هدایت می شود، یا به صورت مشترک انجام می شود یا با رضایت آنها انجام می شود.

برای تناسکو، او را با اجدادش مرتبط می‌کند و ثابت می‌کند که آن‌ها مردمان «ابتدایی» نبوده‌اند.

«کلیشه‌های زیادی وجود دارد [about Indigenous people]تناسکو گفت: “اما وقتی شما مصنوعات واقعی را می بینید، باعث افتخار من است که هستم.”

بازپس گیری تاریخ

به گفته باستان شناس کری/متیس، پالت استیوز، قرن گذشته باستان شناسی، تاریخ پیش از تماس قاره آمریکا و مردمی که هزاران سال در آنجا زندگی می کردند، باطل کرده است.

او در مصاحبه ای گفت: “دانشجویان از دستاوردهای واقعا شگفت انگیز و شگفت انگیز انسان در نیمکره غربی آگاه نمی شوند. این همه نادیده گرفته شده است.” بدون رزرو میزبان روزانا دیرچایلد.

پالت استیو در کلاس درس ایستاده است.  پیراهن سبزی به تن دارد و به یک تکه کاغذ اشاره می کند.  پشت سر او، دو گیاه سبز بزرگ و یک نقشه از جهان وجود دارد.
پلت استیوز، استاد دانشگاه آلگوما و کرسی تحقیقاتی کانادا در تاریخ بومی، شفا و آشتی می‌گوید: «ما باید به جایی برسیم که افراد زیادی از پیشینه‌های مختلف در زمینه انسان‌شناسی و باستان‌شناسی حضور داشته باشند. (سی بی سی/ پیاده روی با قدیمی ها)

به عنوان مثال، استیوز توضیح داد که برای مثال، قدیمی ترین مومیایی های جهان در آمریکای جنوبی و بزرگترین اهرام در آمریکای مرکزی هستند.

استیو ادامه داد: با نادیده گرفتن دستاوردها و پیچیدگی‌های انسان در آمریکای شمالی و جنوبی، حوزه باستان‌شناسی کلیشه‌های منفی، انسان‌زدایی و نژادپرستی را تقویت کرد.

“من فکر کردم، “چه کاری می توانم انجام دهم تا به مردم بومی امید بیاورم؟” و معلوم می شود که بازپس گیری تاریخ این کار را می کند.”

استیوز که بیشتر دوران تحصیلی خود را در ایالات متحده گذراند و اکنون استاد دانشگاه آلگوما در Sault Ste است. ماری، انترنتی، با مقابله با باورهای عمیقاً ریشه دار در مورد مدت زمانی که مردم در آمریکای شمالی و جنوبی ساکن بوده اند، نامی برای خود دست و پا می کند.

با این کار، او تلاش می کند تا تاریخ گذشته مردم بومی را پاک کند تا به آنها کمک کند امروز احساس اعتبار و امیدواری کنند.

استیوز می‌گوید باستان‌شناسان بیشتری این فرض را می‌پذیرند که مردم در آمریکای شمالی و جنوبی بسیار طولانی‌تر از آنچه قبلا تصور می‌شد زندگی کرده‌اند. او فکر می کند که به مقابله با کلیشه ها و نژادپرستی علیه مردم بومی کمک می کند.

این تا حدی به لطف پیشرفت‌های فناوری، از جمله فناوری تشخیص نور و محدوده، تجزیه و تحلیل DNA و تاریخ‌گذاری رادیوکربن است. اما این نیز به لطف ذهن های جدید و دیدگاه های جدید است.

استیوز گفت که این میدان شاهد “تغییر دریا… و من فکر می کنم بخشی از آن مربوط به نسل جدیدی از باستان شناسان است.”

او ادامه داد: “ما به هشتمین آتش شفا وارد می شویم.” «آن آتش شعله های بسیاری دارد… [it’s] همه دانشمندان، دانشمندان بومی و همفکران همفکر آنها که در حال کار بر روی قطعاتی برای بازیابی، احیای و باز انسان سازی جهان بینی مردم بومی هستند.”

مهارت های اجدادشان

دیدگاه کوین براونلی در مورد باستان شناسی امروزی با آنچه که در مدرسه در مورد این رشته آموخته است بسیار متفاوت است.

«سیستم آموزشی در دهه 70 و 80 [stated that] مردم بومی بدوی بودند. فن آوری آنها ابتدایی بود. [Indigenous] جامعه می گفت من یک خائن هستم و این کاری است که با ما انجام می شود و نه توسط ما.»

کوین براونلی در مقابل یک نمایشگاه موزه ایستاده است.
به عنوان فرزندخوانده، کوین براونلی با دانستن اینکه از کجا آمده بزرگ نشد. حرفه او در باستان شناسی به او کمک کرد تا درباره تاریخ و فرهنگ خانواده اش بیشتر بداند. (وارن کی/سی بی سی)

براونلی، که کری است، ادعا می کند که مردم بومی مهارت بسیار زیادی داشتند و ابزار، لباس می ساختند و سازه های باورنکردنی می ساختند.

“در حال یادگیری ساخت ابزار سنگی هستم… [it] خیلی آسان نیست، او گفت: “شما سعی می کنید این چیزها را بسازید، و بنابراین شروع به درک بهتر دانش بومی، علم بومی می کنید. [and] این واقعیت که آنها مهندس بودند.”

براونلی به عنوان متصدی باستان شناسی در موزه مانیتوبا خدمت می کرد و اکنون متصدی مجموعه های بومی و بازگرداندن به وطن در موزه سلطنتی BC است.

او در دهه‌هایی که در زمینه باستان‌شناسی فعالیت می‌کرد، روی آوردن باستان‌شناسی به جوانان بومی متمرکز بود. این شامل دعوت از جوانان به حفاری برای یادگیری روند حفاری یک سایت و بازدید از کلاس های درس برای صحبت در مورد کار خود بود.

“با ورود به کلاس‌ها و صحبت با جوانان، بچه‌های بومی کلاس را می‌بینید که از پوسته‌شان بیرون می‌آیند. [about.] این مردم من هستند. براونلی گفت و آنها کمی بلندتر می ایستند.

او گفت: «بسیار شگفت‌انگیز است که این واکنش فوری را ببینیم، جایی که این بچه‌ها نسبت به خودشان احساس غرور می‌کنند و مهارت اجدادشان را تشخیص می‌دهند.» “میدونی، ما هرچیزی بودیم جز ابتدایی.”

عکسی گسترده از چند نفر در یک سایت حفاری باستان شناسی.  این سایت توسط درختان احاطه شده است و در کنار یک مسیر دوچرخه سواری قرار دارد.
شرکت‌کنندگان از Pikwakanagan و Kitigan Zibi به نیروهای خود پیوستند تا در طول هشت هفته تاریخ مشترک خود را در قلمرو واگذار نشده Algonquin بررسی کنند. (ارسال شده توسط آموزشگاه حوزه باستان شناسی بومی)

ما تاریخ خود را می دانیم

جنیفر تناسکو گفت که تاریخ شفاهی بومی هرگز مطابق با استانداردهای علمی نبوده است.

اما باستان‌شناسی می‌تواند داده‌هایی را جمع‌آوری کند که در قالب دانش علمی غربی قرار می‌گیرد و «ثابت می‌کند که اجداد ما از زمان‌های بسیار قدیم در اینجا بوده‌اند».

تناسکو افزود: “برای من عجیب است که افراد غیر بومی تاریخ خود را به مردم ما می گویند، وقتی احساس می کنم … ما تاریخ خود را می دانیم.”

ما باید تاریخ خود را به آنها بگوییم و نه برعکس.»

بدون رزرو54:00عصر جدید باستان شناسی