مقامات پیشین از کانادا می خواهند که در مورد نتیجه نامشخص انتخابات ایالات متحده سکوت کند

آخرین باری که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در بلاتکلیفی به پایان رسید ، دولت کانادا سیاستی اتخاذ کرد که تا شمردن همه آرا و حل چالش های قانونی ، چیزی نگوید.

و مشاوران دولت وقت می گویند نخست وزیر جاستین ترودو عاقلانه است كه همین روش را هم اكنون اتخاذ كند – حتی اگر شرایط پیرامون صخره كنونی بسیار متفاوت از شرایط حاكم در سال 2000 باشد.

در آن زمان ، عدم اطمینان ناشی از نتیجه مناقشه در یک ایالت واحد بود: فلوریدا.

یک ماه بازشماری و چالش های حقوقی طول کشید تا سرانجام ال گور دموکرات شکست جورج دبلیو بوش را پذیرفت.

در آن زمان ، دولت کانادا به رهبری ژان کریتین – که در آن زمان در مبارزات انتخاباتی خود شرکت داشت – رویکرد انتظار و دیدن را در پیش گرفت ، و به روند انتخابات آمریکا اجازه داد بدون هیچ گونه توضیحی خود را نشان دهد.

سکوت طلایی است

مایکل کرگین ، سفیر کانادا در واشنگتن در آن زمان ، گفت که سکوت اکنون حتی طلایی تر است – وقتی هر اشاره ای به طرفداری از یک نتیجه خاص می تواند فقط اوضاع نابسامان را در یک قطب عمیق ایالات متحده ، جایی که رئیس جمهور دونالد ترامپ ادعا می کند تقلب در انتخابات است ، القا کند.

کرگین روز چهارشنبه در مصاحبه ای گفت: “در چنین شرایطی ، من فکر می کنم که صلاحدید توسط نخست وزیر حتی برای ادامه روند کار مهمتر است.”

تا اواسط عصر چهارشنبه ، ترامپ 214 رای از 270 رای کالج انتخاباتی مورد نیاز برای پیروزی را تأمین کرده بود ، در حالی که جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق 253 رای داشت. آسوشیتدپرس.

نخست وزیر وقت ژان کریتین (پیش زمینه) و سفیر سابق کانادا در ایالات متحده مایکل کرگین در حالی که روز دوشنبه 4 دسامبر 2000 در حال دیدار برای صبحانه با رهبران بازرگانی در دورهام ، NC بودند ، از کنار یک نمایشگاه کریسمس عبور کردند. دولت کرتین چیزی نگفت هنگامی که سرنوشت انتخابات 2000 ایالات متحده در تعادل قرار گرفت ، سیاستی که به گفته کرگین ، دولت فعلی عاقلانه است. (فرانک گان / مطبوعات کانادایی)

نتایج در میشیگان ، پنسیلوانیا ، جورجیا ، کارولینای شمالی ، نوادا و آلاسکا همچنان نامشخص است و همچنان آراots شمارش می شود.

با این وجود ، ترامپ صبح زود چهارشنبه خود را برنده اعلام کرد ، ادامه شمارش آرا را “تقلب” محکوم کرد و قول داد که موضوع را به دادگاه عالی منتقل کند.

ترودو از وزنه زدن در روز چهارشنبه خودداری كرد و فقط گفت كه دولت كانادا “حوادث بسیار دقیق را در ایالات متحده مشاهده می كند” و همچنان كه آمریكایی ها تصمیم می گیرند “گام های بعدی خود را بکشند” به دفاع از منافع کانادا ادامه خواهد داد.

رویکرد “هوشمند”

ادی گلدنبرگ ، مشاور عالی Chretien در مسابقه 2000 بوش-گور ، گفت که این روش “بسیار هوشمندانه” است.

وی در مصاحبه ای گفت: “دیدگاه من این است كه شما به آمریكایی ها اجازه می دهید قبل از تصمیم گیری در مورد برنده شدن ، تصمیم بگیرند چه كسی برنده شود.”

“آیا واقعاً برای ما اظهارنظر است؟ من فکر می کنم بهتر است به آمریکایی ها اجازه دهیم تصمیم بگیرند روند چیست … ما ارتش را به داخل اعزام نمی کنیم. ما قرار نیست RCMP را به داخل بفرستیم ما باید بنشینیم و منتظر بمانیم و تماشا کنیم. “

دونالد ترامپ رئیس جمهور و جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق در یک انتخابات فشرده محصور شده اند و هنوز تعداد معدودی از ایالت های نبرد دعوت نشده اند. (جیم واتسون ، ساول لوب / خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ)

گلدنبرگ و كرگین توافق كردند كه اختلاف نظر بین ترامپ و بایدن ایالات متحده را در وضعیت بسیار ناخوشایند تری نسبت به وضعیت 20 سال پیش این كشور قرار می دهد.

گلدنبرگ گفت ، نه گور و نه بوش “پیشنهاد دزدیده شدن انتخابات یا تقلب یا هر چیز دیگری را نمی دادند” و دولت کانادا می دانست که سرانجام ، پس از بازشماری و چالش های قانونی ، هر دو طرف “به تصمیم احترام می گذارند.”

او گفت ، اکنون وضعیت متفاوت است ، “ما نگران خشونت در خیابان ها نبودیم ، و ما نگران آن نوع دو قطبی نبودیم.”

گلدنبرگ گفت همه باید “به خصوص هنگامی که در خارج از ایالات متحده هستید ، آرام باشند ، زیرا شما وضعیت را تغییر نخواهید داد اما می توانید اشتباه کنید” که می تواند به روابط با ایالات متحده آسیب برساند.

كرگین گفت كه پاسخ ترودو تأیید می كند كه آمریكا “دموكراسی است” و اظهارنظر در مورد نتیجه انتخابات قبل از شمارش همه آرا “به نوعی احترام گذاشتن به كشور دموكرات دیگری نخواهد بود كه بزرگترین شریک تجاری ما است.”

كرگین اذعان كرد ، این موضع به معنای انكار تلویحی ترامپ است ، كه اظهار داشت كه باید شمارش آرا-نامه های پستی متوقف شود.

وی گفت: “اما من فکر می کنم شما مطابق آنچه تصور می کنید به عنوان یک روند دموکراتیک همانطور که در قانون اساسی تثبیت شده است ، هستید.” “شما به این س getال وارد نمی شوید که آرا legitimate قانونی چیست و رأی های نامشروع چیست.”