ممنوعیت کشت گیاه حشیش در کبک در حکم اتفاق آرا دادگاه عالی تایید شد

دادگاه عالی کانادا در تصمیمی متفق القول اعلام کرد که ممنوعیت کبک برای گیاهان حشیش در داخل کشور مطابق قانون اساسی است.

این حکم در مورد پرونده ای است که برای اولین بار در سال 2019 توسط Janick Murray-Hall به دادگاه ارائه شد.

قانون فدرال به مردم اجازه می دهد تا چهار گیاه شاهدانه را در خانه پرورش دهند یا داشته باشند، اما دولت کبک کشت را برای استفاده شخصی ممنوع کرد و جریمه هایی بین 250 تا 750 دلار داشت.

وکیل موری هال استدلال کرد که ممنوعیت کبک برای مالکیت و کشت گیاهان برای استفاده شخصی غیرقانونی است و با قانون فدرال حشیش که در سال 2018 تصویب شد در تضاد است.

روز جمعه، دادگاه عالی به شدت مخالفت کرد.

طبق این حکم، قانون استانی به خوبی با اهداف کلی قانون فدرال، که شامل حفاظت از سلامت و امنیت عمومی و دور کردن کاربران از بازار سیاه است، مطابقت دارد.

در این حکم آمده است: “قانونگذار کبک، مالکیت و کشت شخصی حشیش را نه به عنوان یک شر اجتماعی که باید سرکوب شود، بلکه به عنوان یک عمل که باید برای هدایت مصرف کنندگان به منبع کنترل شده عرضه ممنوع شود، تلقی کرد.”

مردی با لباس قانونی.
وکیل ماکسیم گورین وکالت جانیک موری هال شاکی در این پرونده را بر عهده داشت. (امیلی وارن/سی بی سی)

قانون کبک راه را برای ایجاد قانون هموار کرد Société québécoise du cannabis (SQDC)، آژانس دولتی که فروشگاه های شاهدانه را در استان اداره می کند.

دادگاه همچنین گفت که قانون فدرال که اجازه کشت تا چهار گیاه در خانه را می دهد نباید به عنوان “حق مثبت برای کشت خود” تفسیر شود.

در این حکم آمده است: «درست است که در زبان روزمره و حتی در سخنان برخی از نمایندگان مجلس، ایجاد استثنا یا معافیت در طرحی از جرائم کیفری اغلب به عنوان «تلاش قانونی‌سازی» توصیف می‌شود.

با این حال، این شیوه گفتار نادرست است و به دروغ نشان می دهد که حقوق مثبتی که رفتار خاصی را مجاز می کند به مردم اعطا شده است.

قبل از صدور حکم امروز از سوی دادگاه عالی کشور، دادگاه عالی کبک با موری هال طرف شد و این قانون را مغایر قانون اساسی تشخیص داد. این تصمیم سپس توسط دادگاه استیناف کبک لغو شد و زمینه را برای تصمیم امروز فراهم کرد.

انتاریو، مانیتوبا، آلبرتا، ساسکاچوان و بریتیش کلمبیا همه مداخله کنندگان در این پرونده بودند.