مهمترین عیب آمالگام رنگ نامناسب آن است

می شود. در صورت زود از دست دادن دندان های شیری قدامی احتمال ایجاد اختلال تلفظ حروف های ( دال ، لام ، ت ) و پوسیدگی دندان ها باعث ایجاد درد در هنگام غذا خوردن و احتمال ایجاد آبسه و آسیب به جوانه دندان های دائمی و انحراف جوانه ی دندان های دائمی از مسیر اصلی رویش، تشدید شدن کاهش فضای برای رویش دندان های دائمی در فک های کوچک و شلوغی احتمالی دندان های دائمی و نیز باعث ایجاد خجالت کودکان در سنین پایین و کاهش اعتماد به نفس آنها، خصوصا در کودکان زیر ۷ سال می گردد.

برخی بیمارانی که دچار پوسیدگی دندان هستند و باوجود درد شدید از مراجعه به پزشک خودداری میکنند، تنها به دلیل ترس و احساس تهوع و یا احساس خفگی است که روند درمانی خود را به تعویق می اندازند. این روش برای کودکانی انجام می شود که با پزشک همکاری ندارند. از دیگر مواد همرنگ دندان، از گلاس اینومرها می توان نام برد. مواد همرنگ دندان به طور کلی برای ترمیمهای کوچک یا متوسط دندانها مناسب ترمیم دندان لبخند هستند. همان طور که قبلا اشاره کردیم جیوه موجود در آمالگام سمی است ولی با این وجود شواهد علمی فراوانی نشان میدهند که آمالگام خطری برای سلامتی ایجاد نمی کند.

کامپوزیتهای نسل جدید علاوه بر تنوع رنگی زیاد که امکان بازسازی دندان را در لایههای مختلف و مشابه با رنگ دندان به وجود آوردهاند، بهبود قابل توجهی نیز در استحکام فشاری و خمشی نشان دادهاند که موجب عملکرد عالی آنها در نواحی تحت فشار شده است. این اوضاع به دندانپزشک اجازه می دهد تا با خیالی آسوده و با تمرکز بیشتر کارهای لازم را انجام دهد. در این روش علاوه بر اینکه کودک به صورت کامل برای انجام درمان در اختیار دندانپزشک قرار می گیرد، می تواند در مدت زمان بیشتر و تعداد بیشتری از دندان ها (به صورت کامل) نسبت به روش های بالا انجام بدهند.

همین امر باعث شدت یافتن پوسیدگی و خرابی بیشتر دندانها و آسیب جوانه دندان دائمی و افزایش نیاز به ارتودنسی می شود، درحالی که اگر مراکز بیمارستانی آرام بخشی در کشور گسترش یابد تاحد زیادی میتوان از تاخیر درمان جلوگیری کرد. در این حالت هوشیاری به طور کامل از بین نمی رود بنابراین بهترین روش برای کنترل ترس، اضطراب و عدم تحمل دندانپزشکی آرام بخشی است. دندانپزشکی کودکان با بیهوشی، آری یا خیر؟ اما نکته ای که باید گفت این است که ایمپلنت های دندان در مواقعی به کار می آیند که دندان شما به واسطه پوسیدگی کاملا از بین رفته باشد و باید آن را بکشید یا شکستگی آنقدر زیاد است که نمی توان با مواد دندانپزشکی آن را ترمیم نمود و از استحکام بالایی برخوردار نمی باشد.

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد ترمیم دندان خراب جلو لطفا از سایت ما دیدن کنید.