مک کالوم می گوید که او سعی در بهبود شرایط کورویگ ، اسپاور در زندان چین داشته است

یکی از بحث برانگیزترین سفیران سابق کانادا در چین می گوید که وی پس از زندانی شدن در جمهوری خلق تقریباً دو سال پیش ، بارها و بارها سعی در بهبود شرایط زندگی مایکل کوویگ و مایکل اسپاور داشته است.

جان مک کالوم همچنین روز سه شنبه گفت که ابراز تأسف می کند که در مورد انتخابات اکتبر 2019 کانادا در ملاقات با مقامات چین در ماه های منتهی به آن ابراز تأسف کرده است.

مک کالوم ، وزیر پیشین کابینه لیبرال که در ژانویه 2019 به عنوان نماینده کانادا در چین برکنار شد ، در کمیته ویژه مجلس عوام در روابط کانادا و چین در حال شهادت بود.

نخست وزیر ، جاستین ترودو ، مک کالوم را پس از یک سری اظهار نظرهای عمومی که پس از دستگیری کوگریگ و اسپاور ، خط دولت را شکست ، اخراج کرد.

این دو نفر نه روز پس از دستگیری کانادا از منگ وانژو ، متخصص پیشرفته چینی در دسامبر 2018 با حکم استرداد ایالات متحده در کانادا که به عنوان تلافی جویی از سوی چین تلقی می شود ، دستگیر شدند.

مک کالوم گفت این زمانی است که همه چیز در روابط کانادا با چین تغییر کرد.

مک کالوم با اشاره به اینکه وی یکی از معدود افرادی است که در زندان به ملاقات آنها رفته است ، گفت: “از آن لحظه به بعد ، اولویت اصلی دولت و شخص من به عنوان سفیر ، تأمین آزادی دو مایکل بود.”

“در بیش از یک مورد ، من سعی کردم چینی ها را متقاعد کنم که اگر آنها نمی توانند کووریگ و اسپاور را آزاد کنند حداقل باید شرایط زندگی خود را بهبود بخشند. متأسفانه ، همانطور که همه می دانید ، تلاش های کانادا در این منطقه تاکنون بی نتیجه بوده است. ”

این کمیته در حال بررسی روابط کانادا با چین است که از دسامبر 2018 به پایین ترین حد خود رسیده است.

چونگ ، شامپاین بیش از چین است

اوایل روز سه شنبه ، مایکل چونگ ، نماینده محافظه کار ، وزیر امور خارجه ، فرانسوا-فیلیپ شامپاین ، را به اتخاذ رویکرد سازگارتر برای سخت گیری با چین ترغیب کرد.

منتقد محافظه کار امور خارجه روز سه شنبه در جلسه کمیته مجلس عوام به شامپاین گفت که دولت باید به کانادایی ها نشان دهد که چگونه با ارعاب فزاینده چینی ها نسبت به کانادایی ها در کانادا برخورد خواهد کرد.

چونگ گفت که صحبت سختگیرانه تر درباره چین متناقض است ، در حالی که دومینیک بارتون ، سفیر فعلی کانادا ، در مورد لزوم گسترش تجارت با جمهوری خلق سخنرانی می کند.

چونگ گفت: “من فکر می کنم اگر کانادا صدایی شفاف و سازگار با توجه به چین در صحنه جهانی داشته باشد ، باید بسیار واضح تر ، بسیار سازگارتر باشد.”

مایکل چونگ ، نماینده محافظه کار ، چپ ، به وزیر امور خارجه فرانسوا-فیلیپ شامپاین گفت که دولت باید به کانادایی ها نشان دهد که چگونه با ارعاب رو به رشد چینی ها نسبت به کانادایی ها در مرزهای کانادا برخورد خواهد کرد. (آدریان وایلد / مطبوعات کانادایی / آنتونی آنکس / کیستون از طریق AP)

چونگ از حرکتی حمایت کرد که هفته گذشته در کمونز به تصویب رسید و از دولت می خواهد ظرف 30 روز تصمیم بگیرد که آیا به Huawei Technologies چین اجازه می دهد تجهیزات شبکه نسل بعدی اینترنت 5G خود را تأمین کند. منگ مدیرعامل هواوی است.

شامپاین پاسخ داد كه كانادا اخیراً رویكرد هوشمندانه و محكمی با چین اتخاذ كرده است كه شامل مخالفت با بدرفتاری با اعتراضات دموكراسی خواهی در هنگ كنگ و اویغورهای مسلمان تبار است.

شامپاین گفت: “چه به اویغورها برسد و چه به هنگ کنگ ، من مکان هایی را که می خواهیم چین را به چالش بکشیم ، مکان هایی را که قرار است به عنوان مثال با چین زندگی کنیم ، بیان کردم.”