نماینده پارلمان کانادا پس از هشدار آژانس جاسوسی در مورد دیپلمات به وی “سایه تردید” را احساس کرد

سی‌بی‌سی نیوز دریافته است که یک نماینده کهنه‌کار کانادایی سه بار با سفیر یک کشور در تیررس سرویس اطلاعات امنیتی کانادا ملاقات کرد و CSIS را هدایت کرد تا به این نماینده پارلمان هشدار دهد که از تعاملات بیشتر خودداری کند.

این نماینده مجلس به دلیل اینکه صلاحیت اظهار نظر علنی در این مورد را نداشت، محرمانه صحبت کرد و گفت: «شما فقط سایه شک را بر همه انداختید.

“وقتی این شک در شما ایجاد شد، نمی دانم چگونه بهبود می یابند.”

سی‌بی‌سی نیوز به منظور حفظ هویت نماینده مجلس، کشور مورد نظر را شناسایی نمی‌کند.

سی‌بی‌سی با بیش از 30 نماینده پارلمان در سراسر خطوط حزبی که به عنوان اعضای اقلیت‌های قومی یا مذهبی شناخته می‌شوند تماس گرفت تا از آنها بپرسد که آیا فکر می‌کنند تا کنون به‌طور نامناسبی توسط سازمان‌های اطلاعاتی کانادا تحت نظر قرار گرفته‌اند یا خیر.

این نماینده مجلس که با سی‌بی‌سی نیوز صحبت می‌کرد، گفت که سفیر برای ملاقات با او تماس گرفت و او احساس کرد که باید از روی ادب متعهد شود – اگرچه او به خوبی از مسائل کانادا با دولتی که دیپلمات نماینده آن بود آگاه بود.

این نماینده مجلس گفت: ممکن است سه بار با او ملاقات داشته باشم.

هشدار CSIS

او گفت که وقتی آژانس جاسوسی پس از آن با او تماس گرفت، تعجب کرد.

این نماینده مجلس گفت که CSIS در یک برخورد رو در رو به او هشدار داده است که “مراقب باشد” زیرا دیپلمات مورد نظر “قابل اعتماد نیست” و “ممکن است به دنبال اطلاعات باشد.”

این نماینده مجلس گفت: «اینطور نیست که من مخالف باشم»، و افزود که فکر می کند عجیب است که یک مقام اطلاعاتی کانادا احساس می کند که باید شخصاً با او ملاقات کند.

این نماینده مجلس گفت که پس از شنیدن سخنان CSIS دیگر هرگز سفیر را ندید.

این نماینده مجلس به سی‌بی‌سی نیوز گفت: «بدیهی است که مأموریت CSIS حفاظت از امنیت و امنیت ما است و آنها مراقب خارجی‌هایی هستند که عوامل کشورهای خارجی در کانادا هستند.

او گفت که نمی داند CSIS چگونه از ملاقات او با سفیر مطلع شده است.

او گفت: “من حدس می زدم که آنها تلفن او را شنود می کنند.”

یک پرونده قضایی اخیر حجاب روش های استراق سمع سفارت CSIS را از بین برد.

جان لی، وکیل کینگ کوئنتین هوانگ، پس از اینکه جلسه وثیقه هوانگ به تاریخ بعدی در تورنتو، چهارشنبه، 4 دسامبر 2013 به تعویق افتاد، بیرون از دادگاه صحبت می کند.
جان لی، وکیل کینگ کوئنتین هوانگ، پس از جلسه وثیقه هوانگ در 4 دسامبر 2013، بیرون از دادگاه در تورنتو صحبت می کند. (مارک بلینچ/ مطبوعات کانادا)

مهندس نیروی دریایی چینگ کوئنتین هوانگ متهم به ارائه اسرار نظامی کانادا به چین شد. سال گذشته، یک قاضی دادگاه عالی انتاریو به اتهامات خود ادامه داد و دلیل آن تأخیر غیرمنطقی بود.

پرونده علیه او عمدتاً بر اساس مکالمات ضبط شده ساخته شده است. طبق اسناد دادگاه، تماس های تلفنی ادعایی هوانگ در سال 2013 به این دلیل شنود شد که CSIS به عنوان بخشی از تحقیقات بسیار محرمانه، سفارت چین در اتاوا را شنود می کرد.

Crown برای جلوگیری از پخش برنامه های اطلاعاتی CSIS و حکم شنود آن در دادگاه علنی مبارزه کرد.

استفانی کاروین، تحلیلگر امنیتی سابق و دانشیار مطالعات امنیت ملی در دانشگاه کارلتون، گفت: “کشورهای دیگر جاسوسان خود را به کانادا می فرستند. ما این را می دانیم. بنابراین آنها را هدف قرار می دهیم.”

بخش 16 قانون CSIS به آژانس اجازه می دهد تا “اطلاعات خارجی مربوط به قابلیت ها، نیات یا فعالیت های هر کشور خارجی یا گروهی از دولت های خارجی” را در داخل کانادا جمع آوری کند.

تماشا | نماینده سابق مجلس می گوید که با دخالت پکن تضعیف شده است:

نماینده سابق مجلس به کمیته می گوید که توسط استنباط خارجی تضعیف شده است

سیاستمدارانی که مداخله خارجی در انتخابات کانادا را بررسی می‌کنند، از کنی چیو، نماینده سابق محافظه‌کار، که معتقد است مداخله پکن در شکست او نقش داشته است، شنیدند. او در مقابل نماینده مجلس که مدعی است از این دخالت سود برده است، شهادت داد.

طبق قانون، این مجموعه اطلاعاتی خارجی نمی‌تواند متوجه شهروندان، مقیم دائم یا شرکت‌های کانادایی شود – اما مرز بین جمع‌آوری اطلاعات داخلی و خارجی ممکن است مبهم شود.

کاروین گفت: “به عنوان بخشی از مجموعه اطلاعاتی آنها، آنها صحبت های مردم را جلب می کنند. اگر با یکی از این جاسوسان صحبت کنید و ارتباطات آنها زیر نظر گرفته شود، شما درگیر این موضوع هستید.”

برای استراق سمع یک سفارت، CSIS باید ابتدا تأییدیه وزیران را دریافت کند و سپس از دادگاه فدرال تأیید حکم بگیرد.

کاروین می‌گوید: «و این می‌تواند یک استراق سمع باشد، می‌تواند یک دوربین ویدیویی باشد، که می‌تواند ایمیل‌های شما را هک کند، که می‌تواند انواع چیزهای بسیار مزاحم باشد.»

این روند پشت درهای بسته اتفاق می افتد. حتی زمانی که چنین تصمیماتی علنی می شوند، تقریباً به طور کامل ویرایش می شوند.

کاروین گفت که ممکن است یک نفر هرگز متوجه نشود که به او گوش می دهند.

او گفت: “حکم CSIS هرگز روشن نمی شود.” به همین دلیل ضمانت‌های خدماتی تحت نظارت بسیار بالاتری نسبت به حکم پلیس قرار دارند، زیرا هیچ شفافیتی در این راه وجود ندارد.»

MP می گوید CSIS باید درایت بیشتری نشان دهد

کانادایی‌ها می‌توانند تحت بخش 12 قانون CSIS مورد هدف قرار گیرند، که به CSIS اختیار می‌دهد تا اطلاعات «در مورد تهدیدات علیه امنیت کانادا» را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کند.

این نماینده مجلس گفت که نمی‌خواهد CSIS را به خاطر انجام وظایفش سرزنش کند، اما معتقد است که آژانس می‌تواند در این مورد با تدبیر بیشتری عمل کند.

این نماینده مجلس گفت: «فقدان صلاحیت فرهنگی، درک کامل وجود دارد.

برخی از بیش از 30 نماینده پارلمان که توسط CBC News با آنها تماس گرفته شده است، در کابینه نخست وزیر جاستین ترودو خدمت می کنند. برخی از دفاتر وزرا گفتند که برای اظهار نظر در دسترس نخواهند بود. دفتر وزیر تجارت بین‌الملل مری نگ تنها دفتری بود که در پاسخ بیانیه‌ای ارائه کرد.

در آن، Ng گفت که او “برای کاری که CSIS انجام می دهد احترام زیادی قائل است و ما نمی خواهیم تلاش های جمع آوری اطلاعات آنها را بیشتر به خطر بیندازیم.”

CSIS تا زمان انتشار به درخواست CBC برای اظهار نظر پاسخ نداد.